eldstål eller tändare??

jag undrar hur så många kan välja eld stål före tändstickor och tändare,,,

argumenten för ett eldstål är att det är vatten tålingt och att det ger gnistor på flera 1000 grader,,
men,,, hur är det med fnusket då,, är det vatten tåligt också?? alla vet att måste ha tort fnuske,,
när det har rängnat rejält i några dagar så finns det inte mycket tort i skogen,, även om man letat,,,

så klar finns det någon nu som säger ,, man får väll ta med sig tort fnuske hemifrån,, jag har alltid med mig,,,, bla bla bla,,,,

men om man nu måste ta med sig någort hemme från,, som man måste hållas tort,, skulle det inte vara bätre att ta tändstickor då,,, jag tror alla kan hålla med om att en öppen låga är bättre en gnistor om man ska göra upp en eld,,, eller???

livs längden på eldstålet brukar också vara ett argument,,
jag bodde i djungeln i filipinerna ett tag,, vi laga all mat/ kaffe på öppen eld och tände gas lycktor på kvällarna,, en tändare räkte i 3,5 månad ca och då användes den ca6-8 gånger / dag,, + lite cigaretter och så där,, och det var den billigaste tändare jag hitta där nere!!
 
Om man gör på följande sätt (i alla fall i Sverige och andra länder med björk):

* Skär av en bit näver från en liggande stam, som alltså är betecknad som död, med en kniv
* Försök på till så stor bit som möjligt
* Rulla den tvärtemot den naturliga formen och stoppa i fickan
* Tillräckligt torr för att tända efter 15-30 minuter. Brukar fungera för mig även efter dagar med regn.

Tändare kan också vara väldigt praxiskt, så jag kan förstå din synpunkt. Ändå har jag hellre med mig eldstål ut, vilket jag litar mer på.... Angående livslängden har jag haft mitt eldstål flera år. I och för sig har jag inte använt det varje dag, men det är långt ifrån slut än.... PS. Jag har den något grövre varianten.
 
Om trädet ligger på marken och redan fallet är det redan dött....
Man får ta av döda träd förutom i naturreservat eller nationalparker, där man inte får plocka någonting.
 
För egen del brukar jag ha tändare, tändstickor och eldstål med mig när jag far på tur. Men om vi tänker oss en överlevnadssituation där jag bara får välja en av dessa saker så skulle jag nog välja eldstålet. Fördelen är just livslängden och det att den är helt okänslig för väta.

Mvh /Joel
 
Beror på vad man kallar för ett dött träd...

Nix. Man får inte ta döda träd.
Detta beror på vad man kallar för ett dött träd.

Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som bränsle till elden. Men det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som bränsle.

Källa: http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Eldning/
 
Tändstål är väl bra och roligt att lära sig hantera. Ska man ut på tur kan man ju stoppa ner det för skoj skull. Däremot så kan väl ingen påstå att det är lättare att antända något med ett eldstål kontra tändare/tändstickor. Eldstål är till stockholmare som vill leka vildmark och macho ;) Tändstickor funkar bäst!
 
;)
Tändstål är väl bra och roligt att lära sig hantera. Ska man ut på tur kan man ju stoppa ner det för skoj skull. Däremot så kan väl ingen påstå att det är lättare att antända något med ett eldstål kontra tändare/tändstickor. Eldstål är till stockholmare som vill leka vildmark och macho ;) Tändstickor funkar bäst!


;)
 
Det står ju ioförsig inte att du inte får ta ned döda träd....
Men iomedatt det står att man inte får ta vindfällen, så menas väl också stående döda träd, eller?
Fanken att dom inte kan va tydligare där, men det är enkelt att gå runt detta, gör som jag, lyft på luren o fixa tillstånd, så kan du röja runt bäst du vill sen....

Utdrag ur text från ovanstående länk:
Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som bränsle till elden. Men det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som bränsle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.