stor eller liten kniv???

namn

lite roligt med namn i engelskspråkiga länder.. hur william blir bill, Robert blir bobby och raymond blir ray.. lite kul att förkortningarna BLIR deras namn, som bill clinton, till och med som president behöll han sitt smeknamn, nu har just han bytt hela namnet men det är en annan historia..

det är ok ,, jag har lakt upp en massa argument,, och så videra ,, det finns inte så mycket mer att säga om det för min del,, Men det är väll klar att det går att vrida och vända på det jag har sakt,, tills alla argumen faller sönder,, det finna är att det är upp till var och en,, vad man tycker värka vettigt eller inte,,

jag frågande om hans namn,, bara för jag inte viste!! och var lite nyfiken,, tack
 
Ja det var en ganska löjlig filmsnutt, 80 hackningar fick jag det till för en slana i typ vriststorlek. Visst den gjorde jobbet men som jag förstod det skulle han bevisa hur bra den var om det var det ända verktyg man fick ha med sig ut. Han lyckades inte impa på mig, snarare tyvärr göra bort sig.

/mattias

jag har fråga killen i videon ( dave ) ,, varför det tog så lång tid,, nu när han har en så super bra kniv,,, svaret blev ,, : det är frusen hikory,,,,,
 
jag frågande om hans namn,, bara för jag inte viste!! och var lite nyfiken,, tack

det var ingen dissning, det var bara en kul iaktagelse angånde namn i engelskspråkiga länder..

orkar du inte med att varenda argument vrids, vänds och synas så har du nog hamnat fel, utsidan befolkas av en stor hög med uttråkade messerschitters som äälskar att mala sönder varenda litet argument till små, små bitar.. sticker man ut hakan med ett påstående som får man va snabb att dra in den om påståendet inte håller, du kan vara helt säker på att någon här vet eller tar reda på hur det ligger till.. samtidgt som det kan vara otroligt irriterande så är utsidan en fantastisk källa till kunskap, det finns otroligt kunniga och kompetenta människor här..
 
det började så bra, här sitter killen med silverskägg, fräck mössa, på klockren amerikanska talar han om att det är skitkallt och snö, han vet att det snackas på forum om knivar.. han har stilen, attityden och utseendet..

så långt köper jag allt.. sen..

nu ska han visa.. ujujuj.. jag har sett 12 åriga scouter hantera en kniv med mer övertygelse, det är synd på kniven att en sådan lallare hackar som en lungsjuk pensionär..

han läger sin försälning,, underförståt,,, för han vet vad han tallar om,,, för han är en ranger!!
så upp fattar jag det i alla fall,,,!!! och jag ingen lust att diskutera det,, heheh,,
 
jo,, det är kul,,,

det var ingen dissning, det var bara en kul iaktagelse angånde namn i engelskspråkiga länder..

orkar du inte med att varenda argument vrids, vänds och synas så har du nog hamnat fel, utsidan befolkas av en stor hög med uttråkade messerschitters som äälskar att mala sönder varenda litet argument till små, små bitar.. sticker man ut hakan med ett påstående som får man va snabb att dra in den om påståendet inte håller, du kan vara helt säker på att någon här vet eller tar reda på hur det ligger till.. samtidgt som det kan vara otroligt irriterande så är utsidan en fantastisk källa till kunskap, det finns otroligt kunniga och kompetenta människor här..

( uttråkade messerschitters ) jag trode det var beseviser heheheh skoja bara!!!

men även bra argumen och ideer kan bli mossade bara för mossandets skull,, det finns ingen fakta som inte går att vrida på,, man kan bevisa nästan vad som helst,, och sen kan man förkasta bevisen,, genom att säga att den fakta som finns inte är fram tagan på rätt sätt,, och så vidare,, om man söker fakta så ser man gärna det som gynnar sin egen idee,,, och så är det för båda sidorna i en konflikt,, om man nu kan kalla det för det,,, det finns ju folk som i frågar sätter om månladningen är sann !!

man skulle kunna göra ett test och fråga vilken mjölk som är bäst att dricka ,, blå, eller röd,,

man startar med ,, jag vet att röd mjölk är nytigare,,!!!!
klart den är nytigare ,, för den är natulig!! för den är mest lik bröst mjölk ,,, av dom två sorterna,,,


sen är det bara vänta och see!!!;)
 
Senast ändrad:
man skulle kunna göra ett test och fråga vilken mjölk som är bäst att dricka ,, blå, eller röd,,

man startar med ,, jag vet att röd mjölk är nytigare,,!!!!
klart den är nytigare ,, för den är natulig!! för den är mest lik bröst mjölk ,,, av dom två sorterna,,,


sen är det bara vänta och see!!!;)


riktigt så enkelt är det inte, snart märker horden om någon gör provocerande inlägg för att bara provocera, *pang* då kommer stora trollstämpeln fram.. dom flesta här argumenterar nog inte för argumenteringens skull utan för att vi är genuint intresserade och uttråkade messerschidters.. tro inte att horden är ointelligent.. kanske ovaksam men inte korkad..
 
vad gör ni i skogen egentligen.. jag läser allt möjligt från att rensa sly, hugga ved bygga bivacker med mera, med mera.. mig veterligen så får man inte göra något av detta i skogen om man inte har markägarens tillstånd, är ni i eran egens skog och bygger eller?

faktum är att jag själv mest skär korv, rensar fisk, pilar ut splintor o sånt, om jag inte är ute på någon form av kurs/evenemang med smarkägarens tillstånd..

Jobbar man med markägaren med att undervis i att bygga bivack, fixa lägerplats under ett par veckor per år. Han är ett gammalt skogstroll på och han föredar en stor kniv kombinerat med en liten och han hanterar både utmärkt.
 
för mig så är inte huvudvalet stor eller liten kniv, utan hur är bladet slipat. väljer hellre en stor kniv med flat slipning en en liten kniv med sekundär egg. när jag går ut i skogen har jag en mora 711 med gummit handtag (kol stål) samt så har jag med mig in liten slöjd kniv.

med mora 711 hade jag en knivkamp i somras mot en fällkniven S1 som en kompis hade. efter momentet kapning av stock 21cm så la han ifrån sig S1 och spände på sig en mora. :)
 
ojj

för mig så är inte huvudvalet stor eller liten kniv, utan hur är bladet slipat. väljer hellre en stor kniv med flat slipning en en liten kniv med sekundär egg. när jag går ut i skogen har jag en mora 711 med gummit handtag (kol stål) samt så har jag med mig in liten slöjd kniv.

med mora 711 hade jag en knivkamp i somras mot en fällkniven S1 som en kompis hade. efter momentet kapning av stock 21cm så la han ifrån sig S1 och spände på sig en mora. :)

är inte S1 ,, en av dom där nyare kivarna från fällkivet???
 
hoho.. den där Tom Brown gubben va rolig, jag blev inte imponerad av hans knivskills, hoppas det inte skulle vara reklam för stor kniv för det såg ganska patetiskt ut när han stod där o hackade.. när det gäller avlivning så fyller inte en stor kniv något större syfte om man inte tänker fäktas..

egentligen handlar det om två sätt att arbeta med kniv, det finns dom som väljer att skära, personligen så väljer jag att använda kniven som jag tycker att den ursprungligen är tänkt, som ett skärande verktyg.. andra har en mer hackande teknik, dom hackar, hackar och hackar med sina knivar, då behöver man en kniv som är byggd för att hacka med och en stor kniv har ofta tjockare gods, mer tyngd och den typen av egenskaper som främjar hackande.. nästa fråga är vilken av teknikerna som är felaktig, ingen är väl egentligen felaktig så länge jobbet blir gjort, det finns väl en viss snobbism när det kommer med knivhantering, vissa kan slänga sig med alla termer andra är duktiga på hantera, vi har olika intressen och förmåga.. titta på haspel och flugfiskare, båda teknikerna ger onekligen fisk..

den där killen du såg på videon är inte tom brown,, utan det är dave,

tom brown är en mycket känd spårare / överlevare, som påstås ha blivit lärd bushcraft av en indian chammon när han var liten, det påstårs ochså att han har bott och överlevt i skogen i ett år , med enbart med sin kniv, efter en vadslagning med sin kompis, i fall han kunde det eller inte, om jag inte mins fel så skulle han ha gått upp 6 kg efter sin ett års vistelse i skogen,


interjuv,
http://www.youtube.com/watch?v=msHFXotb9KY&feature=related
överlevnads skola för barn,
http://www.youtube.com/watch?v=NR3Kb0XtLjE
och någon som vill visa upp vad han har ,
http://www.youtube.com/watch?v=7C00KSXctPU

han är otroligt rik i dag och bor, mitt i NY
och har skrivit fler tal boker i ämnet, överlevnad,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.