stor eller liten kniv???

hehehe super,,,,

Alltid lika kul med samma gamla diskussion igen (jo, jag tycker det är kul).

Jag vet inte mycket om naturfolk*, jag har träffat samer och indianer (Oka, Oglala och Ojibwa) men de enda knivar jag kan minnas de hade var nedslitna moror och en springstilett.

*Vad tusan är naturfolk?

Men om man går till Ray Mears trevliga program brukar det se ut så här:

Observera att Masajen täljer en liten pinne och den sibiriska kvinnan faktiskt har en 8" kniv (som min stridskniv ungefär)...

japp allt det här är sant,, man tar vad man har!!
men man måste också komma i håg att dom här bilderna är inte tagna för 200 år sen !!!
 
Om man använder kniv mycket så börjar man förr eller senare att skära mot sig. Det kan man gör på ett säkert sätt utan att riskera att skära sig. Naturfolks sätt att använda verktyg tycker jag att man ska ha mycket stor respekt för. En daglig användning ger en kunskap som vi har mycket att lära ifrån.

tack,, jag håller med,, vem kan veta sånt här bäst??? vi som är ute då och så eller dom som lever i skogen ,,,
 
saningen är ,,, allt fungerar,, man kan tälja en sked med yxa,,, tälja med yxan är facktiskt ett viktig moment när man gör slevar o skedar i gammla tider,, och man skulle i teorin kunna ta ner en stor ek med en liten fällkniv,,, så frågan är inte om det går,, utan hur bra det går,,,,

så varför inte,, använda verktygen som fungerar bäst?? tiotusentalls år av våran historia visa klart och tydligt vad som fungerar bäst,,,

man skulle kunna titts på Ray Mear,, som är ett av värdens störst bushraft namn,, han reser runt ,, och snappar upp saker som folk gör i andra delar i värdern,, och som han senn lär ut ,, i böcker,tv, överlevnads skola,mm,, vad använder en sån kille för verktyg efter all den kunskap och erfarenhet han har fått skogen?? ( norrdisk skog) jo,,ni vet svaret,, en vanlig kniv och en yxa,,!!

sen finns det folk som inte tycker att man ska lägga för mycket vikt vid naturfolk, och på vad man har gort förr, för mig låter det väldigt dumt i minna öron,, varför inte lysna och ta lärdom från någon som konfronterat problemen,,, och löst dom!! hade dom inte löst dom hade inte vi varit här i dag!!

jag finner det otrolig att det finns folk som kan argumenter mot fakta,,,
ska vi gå bakåt i utveklingen,, och att svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam.... och inte utrusta stenen med ett skaft och få en yxa???

det är klart att vikt kan vara en viktig fråga när det gäller yxor,
i visa klimat och väder är yxan värd guld,, så man kan inte bara säga att den är för tung,, utan att sätta det i ett samman hang,,,

att en stor kniv skulle var lika bra att tälja med som en liten täljkniv,, är rent skit snack,, !!!
och det finns en uppsjö av slöjdare som kan bekräfta det,,,

hugger man mycket ,, så bör man ha en yxa!!
täljer man mycket ,,, ska man så klar ha en tälj kniv!!
gör man mycket av båda delarna som jag,,, ska man ha både yxa och täljkniv,,
täljer man bara grill pinnar och hugger ved till korv grilningen,,, då kan man ha en stor kniv,,
som är en kompromis mellan hugg verktyg och täljkniv,,,

kul saker jag anväder min yxa till,,, jag brukar tälja spån ( tuppkammar) till brasan med yxan, och jag bruka använda den till att ta ur fisk med,, för att slippa få min kniv mutsig och blodig,,, hårda fisk ben kan också lämna fula märken på kniv eggen!!
 
Senast ändrad:
hoho.. den där Tom Brown gubben va rolig, jag blev inte imponerad av hans knivskills, hoppas det inte skulle vara reklam för stor kniv för det såg ganska patetiskt ut när han stod där o hackade.. när det gäller avlivning så fyller inte en stor kniv något större syfte om man inte tänker fäktas..

egentligen handlar det om två sätt att arbeta med kniv, det finns dom som väljer att skära, personligen så väljer jag att använda kniven som jag tycker att den ursprungligen är tänkt, som ett skärande verktyg.. andra har en mer hackande teknik, dom hackar, hackar och hackar med sina knivar, då behöver man en kniv som är byggd för att hacka med och en stor kniv har ofta tjockare gods, mer tyngd och den typen av egenskaper som främjar hackande.. nästa fråga är vilken av teknikerna som är felaktig, ingen är väl egentligen felaktig så länge jobbet blir gjort, det finns väl en viss snobbism när det kommer med knivhantering, vissa kan slänga sig med alla termer andra är duktiga på hantera, vi har olika intressen och förmåga.. titta på haspel och flugfiskare, båda teknikerna ger onekligen fisk..
 
Ganska många huggare där, från 1800kallt, http://www.nordiskamuseet.se/exhibs/sameting/same1.aspx

Hur går det ihop med kontrolls påstående?

Kanske är det lika illa med fakta-kontroll som med stavnings-kontroll.

De enda skogsvarelser som bryr sig om vad andra använder för kniv är nog trollen.

Alla verktyg är kompromisser. Vissa bra, andra mindre bra.
Storkniv - du kompromissar bort slöjdknivens täljförmåga och yxans huggdito.
Moran + yxan - du kompromissar genom att behöva bära fler verktyg.

"Naturfolk" vet nog vad som fungerar i deras vardag, men mina skogsutflykter har väldigt lite gemensamt med deras liv.
 
vad gör ni i skogen egentligen.. jag läser allt möjligt från att rensa sly, hugga ved bygga bivacker med mera, med mera.. mig veterligen så får man inte göra något av detta i skogen om man inte har markägarens tillstånd, är ni i eran egens skog och bygger eller?

faktum är att jag själv mest skär korv, rensar fisk, pilar ut splintor o sånt, om jag inte är ute på någon form av kurs/evenemang med smarkägarens tillstånd..
 
om det är sant att knive är från 1890 blank,, så har jag blivit fel infornerad med 50år,, tänk att man inte kan lite på så kallad fakta litratur,,

och jo,, jag skriver som en kråka det vert jag,, !!
 
Senast ändrad:
vad mn gör i skogen

vad gör ni i skogen egentligen.. jag läser allt möjligt från att rensa sly, hugga ved bygga bivacker med mera, med mera.. mig veterligen så får man inte göra något av detta i skogen om man inte har markägarens tillstånd, är ni i eran egens skog och bygger eller?

faktum är att jag själv mest skär korv, rensar fisk, pilar ut splintor o sånt, om jag inte är ute på någon form av kurs/evenemang med smarkägarens tillstånd..

det finns mycket dött trä att ta av i skogaran jag brukar vara,,!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.