stor eller liten kniv???

Soldater med stora knivar har de bara för att vara tuffa, de flesta bär dock något mindre. Man har redan x antal kilo utrustning med sig och ytterliga vikt sinkar en bara. Det är bara på film som soldater bär stora knivar, verkligheten är en annan. De flesta KompC tillåter inte ens stora knivar och bärande av kniv upp och ner är i många fall inte ens tillåtet.

Visst kan du få se en av mina skedar, denna är gjord tidigt i somras och jag har använt en Ströneng "8 till hela jobbet förutom urgröpningen där jag använde en skedkniv från Frost, ja och lite sandpapper i slutet innan linoljan åkte på.

DSC00007_resize.jpg
 
va inte större!!!

Soldater med stora knivar har de bara för att vara tuffa, de flesta bär dock något mindre. Man har redan x antal kilo utrustning med sig och ytterliga vikt sinkar en bara. Det är bara på film som soldater bär stora knivar, verkligheten är en annan. De flesta KompC tillåter inte ens stora knivar och bärande av kniv upp och ner är i många fall inte ens tillåtet.

Visst kan du få se en av mina skedar, denna är gjord tidigt i somras och jag har använt en Ströneng "8 till hela jobbet förutom urgröpningen där jag använde en skedkniv från Frost, ja och lite sandpapper i slutet innan linoljan åkte på.

DSC00007_resize.jpg

nice,, jag är glad över få see kniven som du har prata om,,,,
och jag kan see att det inte finns någon anledning till argumentera mera,,,
jag klassar inte den som stor,,


http://www.youtube.com/watch?v=0VuavuJPhP4

http://www.youtube.com/watch?v=9NyMtzAZwr4

här är lite folk som vill andvända sinna knivar som yxor,,, !!
 
nice,, jag är glad över få see kniven som du har prata om,,,,
och jag kan see att det inte finns någon anledning till argumentera mera,,,
jag klassar inte den som stor,,


http://www.youtube.com/watch?v=0VuavuJPhP4

http://www.youtube.com/watch?v=9NyMtzAZwr4

här är lite folk som vill andvända sinna knivar som yxor,,, !!

Den har ett blad på 21 sm så jag klassar den som en stor kniv, den senare filmen visar just på en sådan kniv jag täljt skeden med och som filmen visar kan mna använda den som yxa.
 
Soldater med stora knivar har de bara för att vara tuffa, de flesta bär dock något mindre. Man har redan x antal kilo utrustning med sig och ytterliga vikt sinkar en bara. Det är bara på film som soldater bär stora knivar, verkligheten är en annan. De flesta KompC tillåter inte ens stora knivar och bärande av kniv upp och ner är i många fall inte ens tillåtet.

Visst kan du få se en av mina skedar, denna är gjord tidigt i somras och jag har använt en Ströneng "8 till hela jobbet förutom urgröpningen där jag använde en skedkniv från Frost, ja och lite sandpapper i slutet innan linoljan åkte på.

DSC00007_resize.jpg

Den har ett blad på 21 sm så jag klassar den som en stor kniv, den senare filmen visar just på en sådan kniv jag täljt skeden med och som filmen visar kan mna använda den som yxa.

din kniv ser då inte så stor ut på bilden!!!!!!,, hade inte trott att den var över 15 cm
och knivarna i videon har en blad längd som är längre en 21 cm,

jag klassar inte knive som är på videon som en bra yxa,, den suger,,,,,, om du skulle påstå att knive på videon fungerar like bra som en yxa,, så är det här en lönlös argumentering!! som inte kommer att led någon stans,, du säger att den fungerar och jag säger att den inte gör det,, sånt kan bara bli löst med en tävling,,,, jag med min yxa och du med din kniv,, tävlingen skulle vara att fälle ett träd och klyva upp det,, vem skulle vara snabbast???;) vinner du betalar jag resa och hotel ,, jag låvar ,, !!!

vill du tävla så finns jag i västerås!!
 
Senast ändrad:
det biter inte

Bra sajberjohan !
Du har tydligt förklarat vad en stor kniv är, men det biter väl inte på alla....

näää,, det biter inte,, den rödda tråden är,, i fall en stor kniv fungerar like bra som en yxa eller inte,,

ok,, tycker du att jag är fell i mit argument så får du väll komma hit så ska vi see hur din kniv kan hävda sig mot min yxa,, om du vinner betalar jag din resa,,och hotel,, jag låvar!!!!;)
 
din kniv ser då inte så stor ut på bilden!!!!!!,, hade inte trott att den var över 15 cm
och knivarna i videon har en blad längd som är längre en 21 cm,

jag klassar inte knive som är på videon som en bra yxa,, den suger,,,,,, om du skulle påstå att knive på videon fungerar like bra som en yxa,, så är det här en lönlös argumentering!! som inte kommer att led någon stans,, du säger att den fungerar och jag säger att den inte gör det,, sånt kan bara bli löst med en tävling,,,, jag med min yxa och du med din kniv,, tävlingen skulle vara att fälle ett träd och klyva upp det,, vem skulle vara snabbast???;) vinner du betalar jag resa och hotel ,, jag låvar ,, !!!

vill du tävla så finns jag i västerås!!

Som jag sagt tidigare så anser ja inte kniven vara bättre än en yxa, men jag kan inte tälja en sked med en yxa, men det kan jag med kniven och den fungerar att ta ned mindre träd och slanor. Ska ja hugga ner träd så finns det motosrsågar som funkar galant.

Som jag sa tidigare en yxa är solagbar i ett fast läger och så är även en bågsåg. Men det är inga saker man gärna bär med sig, då är en stor kniv och hopfällbar såg väldigt bra alternativ.

Jag tillhör de människor som är öppna för nya ideer och har inget behov av att hävda mig och trycka på mina ideer andra människor. Våga prova något nytt ibland, man kan göra nya upptäcter och äve lära sig ett å annat.
 
Som jag sagt tidigare så anser ja inte kniven vara bättre än en yxa, men jag kan inte tälja en sked med en yxa, men det kan jag med kniven och den fungerar att ta ned mindre träd och slanor. Ska ja hugga ner träd så finns det motosrsågar som funkar galant.

Som jag sa tidigare en yxa är solagbar i ett fast läger och så är även en bågsåg. Men det är inga saker man gärna bär med sig, då är en stor kniv och hopfällbar såg väldigt bra alternativ.

Jag tillhör de människor som är öppna för nya ideer och har inget behov av att hävda mig och trycka på mina ideer andra människor. Våga prova något nytt ibland, man kan göra nya upptäcter och äve lära sig ett å annat.

jag tycker inte att jag trycker på någon minna ider,, som du säger,, som du säger man måste Våga prova något nytt ibland, man kan göra nya upptäcter och även lära sig ett å annat,, det jag har skrivit här ,, är vad jag har provat under några är och det fungerar super,,,, och då vil jag della med mig av den kunskapen,, jag har också strula runt mad stora knivar, i skogen,, heheheh,,,
om jag har med mig min lilla yxa,, och min mora,, ut i skogen,,, då slipper jag sågen,,
yxa är så mycket bättre på att klyva upp ved med i dåligt väder en storkniv skulle var,,
saningen är att jag bryr mig inte mycket om vilke eller vilka verktyg du har med dig i skogen,,,
det är väll bara bra om det fungerar för dig,,

tycker du att jag är het fel ute får du väll forsätta att argumentera,,,, och försöka hävda dig med dinna ideer,,,
 
stor eller liten kniv???

--------------------------------------------------------------------------------

vad tycker ni ?? så här tycker jag!!

frågan är,, hur många sätt kan man tälja med en kniv ??? är det att tälja,, att svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam?? saningen är att det nästan inte går att tälja med gammla tekniker med en stor kniv,, att kniv företagen säljer stora knivar beror bara på att det finns en marknad för det,, som inte vet att handen som håller kniven är viktigare än storleken,,

ett problem med större knivar är att dom inte är stora (tunga) nog att hugga med heller,, homo sapiens satte stenen i ett trä skaft och fick yxan,, som fungerar mycket bättre än en sten ( stor kniv ) i handen,, Något jag har fått hört mycket,, är att det är bra att ha ett långt blad om man ska klyva stockar,, till ved,, Hmmm,, är det inte bättre att plocka ved som har rätt storlek från början?? så har jag gjort i 20 år nu ,, och det fungerar bra,,, och det kan också vara bra att komma i håg att nendertalarna dog ut!!

saningen är,,, att den stora sami kniven fanns inte före 1940ca,, efterfrågan från turister på stora knivar kom när vi svenskar börja vandra i fjällen och ville köpa same knivar,, Och samerna är väll inte dumma ,, dom till godo ser väll efterfågan, får ju mer betalt för en stor kniv en för en liten,,,

När sameran vandra runt i fjällen och skogarna hade dom en liten yxa och en liten kniv som hande en rundad egg,, den rundade eggen var för att inte göra knive för vass, när dom öron märkte renarna,, renarana kunde blöda till döds om knive var för vass,,, man blöder mer av en vass kniv!! så alltså,,, en liten slö kniv,, vem kunde tro det??

den klassika bowe knive ritades inte förren ca 1840,,, av Jim Bowe,,, familje företaget Bowe är även det företaget som rita den klassiska Ka Bar kniven,,
ko boys andvände sig mest uteslutande ut av små fick knivar, ( stockman fäll kniv )

Tittar man på natur folk,, så täljer dom flesta i mot sig,, och knivarna är inte störe en vad dom be höver vara,,,

Så vad ska man tro på, ett knivföretag som vill göra pengar på dig ,,
eller på dom som har bott i skongen ett helt liv?

och allt det här står jag för,,!! och det är lätt att göra när det finns fakta som stödjer det !!!
 
100-200 år sen,,,

för 100-200 år sen fanns det ingen som arbeta/levde i skog och mark med stora knivar!!, det var yxa som var det natuliga valet,, så frågan är varför???? kunde man inte tillvärka stora knivar???
om en man som levde i skogen för hundra år sen skulle see någon som svingar en knive likt en yxa ,, vad skulle han tro !!! heheheheh,, han skulle nog tänka vilken knäpp gök!!

så varför skulle vi gå bakåt i utveklingen,, och att svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam.... och inte utrusta stenen med ett skaft och få en yxa???

heheh ,, jag kan see franför mig hur två neandertalare står och hugger på ett träd och den ena säger till den andra ,,, du ,,,, du måste andvända handleden också inte bara armen,,,

skulle det inte vara bättre att försöka lära sig att använde yxa ???

jooo,, man gör illa sig i bland när man hanterar vassa verktyg,, men så är det väll med stora/små knivar,yxor,sågar, stämjärn,saxar,, och så vidare,,, det finns folk som förlorar fingrar och i bland med på jobbet,, i olka olykor ,,, det betyder inte att dom slutar jobba,,
jobbet är något man behöver, så är det för många när det gäller att vara ute i naturen också!!

jag tror att det finns många idrottare som har ont i kroppen,, och får ett livs långt lidande på grund ut av sin sport,, men endå tycker det är kul och inte kan tänka sig att sluta,,, så varför ska vi som också brinner för vårat intersse,,, fega ur och säga,, jag andvänder inte yxa,, för jag skulle kunna göra illa mig,, ??? det är som en fotbols spelare skulle säga jag springer inte för jag kan ramla ,,, hehehe,,, jag tror ni för står vad jag vill säga,, och det finns många sporte som man kan göra liknade ex på,, och som är riktigt faliga!!!

träning ger färdighet!! har ni lärt er använda yxa,, då vill ni knappas gå till baka till den stora kniven,,,

http://www.youtube.com/watch?v=pYvDeP5Etc4
 
Senast ändrad:
Alltid lika kul med samma gamla diskussion igen (jo, jag tycker det är kul).

Jag vet inte mycket om naturfolk*, jag har träffat samer och indianer (Oka, Oglala och Ojibwa) men de enda knivar jag kan minnas de hade var nedslitna moror och en springstilett.

*Vad tusan är naturfolk?

Men om man går till Ray Mears trevliga program brukar det se ut så här:

Observera att Masajen täljer en liten pinne och den sibiriska kvinnan faktiskt har en 8" kniv (som min stridskniv ungefär)...
 

Bilagor

  • stor_kniv01.jpg
    stor_kniv01.jpg
    37.1 KB · Visningar: 823
  • stor_kniv02.jpg
    stor_kniv02.jpg
    41 KB · Visningar: 929
  • stor_kniv03.jpg
    stor_kniv03.jpg
    39.7 KB · Visningar: 938

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.