stor eller liten kniv???

Den eviga slanan...

Brukar inte "slandisskusionen" handla om det enklaste sättet att ta ned en en slana med 10 cm diameter?
Det är ganska stor skillnad mellan att "inte kunna" och att "föredra en annan metod"

Med reservation för att jag mycket väl kan minnas fel...

Uffe



Ulf.. läs knivtrådarna, det är hur många som helst som tror att man kan ersätta "skills" med stora och konstiga knivar, dom klarar inte ens av att ta av en 5cm slana med ett skär utan ingående instruktioner.. basic kunskap!!
 
Fördelen med stora knivar är att man kan göra snygga isskulpturer, det är går inte riktigt lika bra med små knivar. Jag gillar stora knivar och kombinerar gärna dem med en liten kniv. Dett är för mig en bra kombination och kombinerar mna det med en såg så löser man det mesta allt från att bygga bivacker och klyva ved till att sitta och fintälja skedar och andra roliga saker.
Jag kan hålla med om att när det täljer ren täljning/slöjdning så är morakniven himla bra för det är det den är gjord för, kombinerar man sedan den med en större kniv til att ta ner slanor klyva ved eller andra grova saker så kan man lämna yxan hemma. På så sätt har man säkrare verktyg som även är lätta.
 
Fördelen med stora knivar är att man kan göra snygga isskulpturer, det är går inte riktigt lika bra med små knivar. Jag gillar stora knivar och kombinerar gärna dem med en liten kniv. Dett är för mig en bra kombination och kombinerar mna det med en såg så löser man det mesta allt från att bygga bivacker och klyva ved till att sitta och fintälja skedar och andra roliga saker.
Jag kan hålla med om att när det täljer ren täljning/slöjdning så är morakniven himla bra för det är det den är gjord för, kombinerar man sedan den med en större kniv til att ta ner slanor klyva ved eller andra grova saker så kan man lämna yxan hemma. På så sätt har man säkrare verktyg som även är lätta.


Helt rätt, läs o lär.
 
re

Det är väl vedertaget att lång erfarenhet ger färdighet. Som filmklippet visar. Att samerna skulle bara göra stora knivar till turister vet jag inte riktigt om det stämmer. Har själv släktingar som har same blod och lever som renskötare i norra finland. Har ofta sett att de har en mindre kniv och en större hängandes från bältet när jag träffat dom. Ett bra kompliment till den mindre när de ska göra tyngre saker.

Självklart så ska man kanske inte använda kniven hur som helst om man inte är van för då bäddar de till olyckor.

mvh Kimmo Lilja
 
samer är stadsbor också i dag!!

Det är väl vedertaget att lång erfarenhet ger färdighet. Som filmklippet visar. Att samerna skulle bara göra stora knivar till turister vet jag inte riktigt om det stämmer. Har själv släktingar som har same blod och lever som renskötare i norra finland. Har ofta sett att de har en mindre kniv och en större hängandes från bältet när jag träffat dom. Ett bra kompliment till den mindre när de ska göra tyngre saker.

Självklart så ska man kanske inte använda kniven hur som helst om man inte är van för då bäddar de till olyckor.

mvh Kimmo Lilja

samer är stads bor också i dag,, så det är väll klar att kundskap/ teknik försvinner,,
för jag har svärt att tro att samerna levde i tusen tals år med små knivar,, och nu dom sista 70åren har kommit på,, att dom skulle ha en stora kniv också,,, hehehe,,

som tur är finns litratur och studier ,, om samernas hantvärk och hur dom levde,,
i dom studierna så fanns det inga stora knivar före 1940,,, och det var då vi svenskar börja röra os uppe i fjäll värden,,, och städerna började breda ut sig,,
förfataren Yngve Ryn,, som har skrivit fler tallet böcker om gammla tider,, och en om samisk,, kultur,, i den så säger han unge fär samma sak som jag gör,,, han påstår inte att dom stora knivarna kommer från svenska turisternas efter fråga på störe knivar,, uta bara att det inte fanns större hugg knivar före mitten av nitonhundra tallet,,,,

jag tycker att jag har,, bra på fötterna här,,,
dat kan vara svårt att bevisa ,, något som inte finns, eller har varit,,,,
i mitt fall finns det både vitnen och dokumentation, som styrker mitt påstående,, eller??
 
neandertalare

Helt rätt, läs o lär.

Fördelen med stora knivar är att man kan göra snygga isskulpturer, det är går inte riktigt lika bra med små knivar. Jag gillar stora knivar och kombinerar gärna dem med en liten kniv. Dett är för mig en bra kombination och kombinerar mna det med en såg så löser man det mesta allt från att bygga bivacker och klyva ved till att sitta och fintälja skedar och andra roliga saker.
Jag kan hålla med om att när det täljer ren täljning/slöjdning så är morakniven himla bra för det är det den är gjord för, kombinerar man sedan den med en större kniv til att ta ner slanor klyva ved eller andra grova saker så kan man lämna yxan hemma. På så sätt har man säkrare verktyg som även är lätta.

[B]svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam??
ett problem med större knivar är att dom inte är stora (tunga) nog att hugga med heller,, homo sapiens satte stenen i ett trä skaft och fick yxan,, som fungerar mycket bättre än en sten ( stor kniv ) i handen,, Något jag har fått hört mycket,, är att det är bra att ha ett långt blad om man ska klyva stockar,, till ved,, Hmmm,, är det inte bättre att plocka ved som har rätt storlek från början?? så har jag gjort i 20 år nu ,, och det fungerar bra,,, och det kan också vara bra att komma i håg att
neandertalarna dog ut,, en anledning till att dom dog ut kan vara att dom var inefektiva,,,
[/B] ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Mr4zHgrjAS0
 
vad jag vill komma till är!!

för 100-200 år sen fanns det ingen som arbeta/levde i skog och mark med stora knivar!!, det var yxa som var det natuliga valet,, så frågan är varför???? kunde man inte tillvärka stora knivar???
om en man som levde i skogen för hundra år sen skulle see någon som svingar en knive likt en yxa ,, vad skulle han tro !!! heheheheh,, han skulle nog tänka vilken knäpp gök!!

så varför skulle vi gå bakåt i utveklingen,, och att svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam.... och inte utrusta stenen med ett skaft och få en yxa???

heheh ,, jag kan see franför mig hur två neandertalare står och hugger på ett träd och den ena säger till den andra ,,, du ,,,, du måste andvända handleden också inte bara armen,,,

skulle det inte vara bättre att försöka lära sig att använde yxa ???

jooo,, man gör illa sig i bland när man hanterar vassa verktyg,, men så är det väll med stora/små knivar,yxor,sågar, stämjärn,saxar,, och så vidare,,, det finns folk som förlorar fingrar och i bland med på jobbet,, i olka olykor ,,, det betyder inte att dom slutar jobba,,
jobbet är något man behöver, så är det för många när det gäller att vara ute i naturen också!!

jag tror att det finns många idrotare som har ont i kroppen,, och får ett livs långt lidande på grund ut av sin sport,, men endå tycker det är kul och inte kan tänka sig att sluta,,, så varför ska vi som också brinner för vårat intersse,,, fega ur och säga,, jag andvänder inte yxa,, för jag skulle kunna göra illa mig,, ??? det är som en fotbols spelare skulle säga jag springer inte för jag kan ramla ,,, hehehe,,, jag tror ni för står vad jag vill säga,, och det finns många sporte som man kan göra liknade ex på,, och som är riktigt faliga!!!

träning ger färdighet!! har ni lärt er använda yxa,, då vill ni knappas gå till baka till den stora kniven,,,
 
byggnader,, hehehe

Ha ha ha det var kul, anade direkt att jag skulle bli missförstådd.
Vi i den moderna världen har ju också använt skärande verktyg en gång i tiden, men sedan har
utvecklingen gått vidare till dit vi är nu ( det har varit en låååång väg) och det vi lärt oss av knivanvändning är att man hanterar den på ett visst sätt, för att minska skaderiskerna.
Nu är det så att jag tycker ibland att säkerhetstänkandet går lite för långt, men det är en annan sak.

Naturfolken ska man ha respekt för, det har du rätt i kontroll, men de har inte sådana kunskaper som vi har, vi har statistik på skador, vi vet att det är farligt att bo i rökiga hyddor med små barn som andas in den farliga röken från matelden tex.
Det finns ju av naturliga skäl ingen statistik från naturfolken på skador, förgiftningar tex.,
så vi vet ju nästan inget om hur mycket dom skadar sig på sina verktyg, eller hur ?

Man kan se att exempelvis från mindre utvecklade länders byggnadskultur, hus som rasar ihop, dåligt byggda, de har inga byggnormer , trafik som är livsfarlig att vistas i tex,
så naturfolken befinner sig på en nivå som där de är mycket sämre på säkerhetstänkande än vi.
Naturfolken har ju inte ens kommit till husbyggen, trafikvägsbyggande etc.

Jag vet att jag inbjuder till diskussion nu, men det är kul, så kör hårt !!!


jag tror inte jag vill gå in på byggnader, det är finns för mycket andledningar varför dom kan rassa,, heheheehe,,, en stor anledning kan vara pengar!!! och korupta ledare,,,
det finns nog folk som vet hur saker och ting ska byggas,, i U länder också,,,,

och det där med läger eldar skulle vara faliga,,,, ok,, men inte så faliga som många tror,,,!! men hur är det i stor städerna ,, tex olympiska spelen,, där dom var tvungna att stänga trafiken till stor del,, jag har bott i manila,,, jag var sjuk jämt,, hosta och snora,,,,

grejen är,,, vi vet i dag vad som fungerar,, så varför inte andvända oss ut av det då,,, yxa är bättre en en stor kniv,,, tälja i mot kropen fungerar super,,, så varför fjanta runt i skogen med något som inte fungerar att hugga med eller tällja med???? en stor kniv är en misslyckad kopromis,,
yxa och knie i ett!! stora knivar är bara bra om man ska hugga ner någon,,och ge en djup och bred sårkanal ,,, och det är något jag aldrig gör,,,!! hur många svenskar gör det i skogen,,??? inte för många hoppas jag,!!
 
Jag har använt och lärt mig hantera allt ifrån flintverktyg till stora yxor. Men jag föredar en större kniv för den har större användning område än en yxa är lättare smidigare att hantera. En yxa är är kalas om man har en fast lägerplats men om man tar sig runt hela tiden känns den bara onödig.

Samma sak med sågar, en bågsåg är överlägsen, men himla klumpig och jobbigt att läpa med sig, då är en hopfällbar kalas istället och fixar fortfarande det mesta. Ib.land är det bättre att själv prova vad som funkar för en själv istället för att bara titta på vad naturfolk och annat skogsfolk använder.
 
stora knivar är bara bra om man ska hugga ner någon,,och ge en djup och bred sårkanal ,,, och det är något jag aldrig gör,,,!! hur många svenskar gör det i skogen,,??? inte för många hoppas jag,!!

Kanske dags att utöka kunskapen lite, stora knivar går utmärkt att både hugga och slöjda med, men det krävs lite mer kunskap. När det kommer till att ta livet av folk är små knivar ett bättre val och stora knivar mindre bra.
 
Ha ha ha det var kul, anade direkt att jag skulle bli missförstådd.
Vi i den moderna världen har ju också använt skärande verktyg en gång i tiden, men sedan har
utvecklingen gått vidare till dit vi är nu ( det har varit en låååång väg) och det vi lärt oss av knivanvändning är att man hanterar den på ett visst sätt, för att minska skaderiskerna.
Nu är det så att jag tycker ibland att säkerhetstänkandet går lite för långt, men det är en annan sak.

Naturfolken ska man ha respekt för, det har du rätt i kontroll, men de har inte sådana kunskaper som vi har, vi har statistik på skador, vi vet att det är farligt att bo i rökiga hyddor med små barn som andas in den farliga röken från matelden tex.
Det finns ju av naturliga skäl ingen statistik från naturfolken på skador, förgiftningar tex.,
så vi vet ju nästan inget om hur mycket dom skadar sig på sina verktyg, eller hur ?

Man kan se att exempelvis från mindre utvecklade länders byggnadskultur, hus som rasar ihop, dåligt byggda, de har inga byggnormer , trafik som är livsfarlig att vistas i tex,
så naturfolken befinner sig på en nivå som där de är mycket sämre på säkerhetstänkande än vi.
Naturfolken har ju inte ens kommit till husbyggen, trafikvägsbyggande etc.

Jag vet att jag inbjuder till diskussion nu, men det är kul, så kör hårt !!!

Jag har använt och lärt mig hantera allt ifrån flintverktyg till stora yxor. Men jag föredar en större kniv för den har större användning område än en yxa är lättare smidigare att hantera. En yxa är är kalas om man har en fast lägerplats men om man tar sig runt hela tiden känns den bara onödig.

Samma sak med sågar, en bågsåg är överlägsen, men himla klumpig och jobbigt att läpa med sig, då är en hopfällbar kalas istället och fixar fortfarande det mesta. Ib.land är det bättre att själv prova vad som funkar för en själv istället för att bara titta på vad naturfolk och annat skogsfolk använder.

Kanske dags att utöka kunskapen lite, stora knivar går utmärkt att både hugga och slöjda med, men det krävs lite mer kunskap. När det kommer till att ta livet av folk är små knivar ett bättre val och stora knivar mindre bra.

militär knivar är stora ,, just för att för att dom ska vara bra att döda med ,, eller så har alla militär förband i hella värden fel !!!!!!!!!!!!!,,,

och det skulle vara kul om du skulle vilja visa upp några grejer som du har tälljt med din stora kniv,,, hehhehe ,,,;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.