Bo i skogen?

Om Allemansrätten och boende:
Camping
Det är tillåtet att slå upp ett tält för något eller några dygn på mark som inte används för jordbruk och som ligger avlägset från boningshus


Man måste alltså ha markägarens tillstånd om man ska bo mer än ett par dygn på samma plats. Det måste ju dessutom vara roligare att flytta på sig och se sig omkring i landet om man ändå ska vara ute i naturen. Blir man fast på ett ställe så är det ju enkelt att skaffa sig en massa bekvämligheter som man normalt inte skulle behöva.

Jag drömmer om att vandra i fjällen en hel sommar med endast lätt packning och proviantera med jämna mellanrum där det bor folk. Än så länge en dröm, men kanske en verklighet så småningom....
 
Läste just igenom hela tråden. Extremt ovanligt jag läser alla inlägg i en tråd med mer än två sidor. Blev påmind om en gammal dröm; ta på mig ryggsäcken och gå rakt ut i skogen, komma tillbaka till hösten när det börjar bli dåligt väder.

För att bli lite praktisk, här kommer mina tankar om utrustning:

Ryggsäck; en 60-liters integrerad, lättviktsmodell. Har en från tidigt 90-tal innan de började stoppa i en massa förtyngande finesser.

Sovsäck: något lagom svalt för säsongen, tänker nu på sommartid.

Vatten: PET-flaskor och min Katadyn Hiker reningspump. Den manicken kan vara mitt bästa friluftsköp någonsin, helt enkelt ovärderlig i fält.

Tält: Presänning med snören i hörnen, och ett myggnät. Eventuellt en hängmatta men det äger jag ingen av rätt sort.

På fötterna: högskaftade kängor, det kan lätt bli vått. Plus sandaler för när man är framme.

För regnet: Bredbrättad hatt. Någon typ av gummikjol (nej, inte en sån ni tänker på, äcklon!) för att skydda benen men ändå ha det luftigt, sen nått för överkroppen. Exempelvis en helly hansen. Regnar det bara lite håller man den torr med kropsvärmen, enl. min erfarenhet när Arbetsförmdelingen skickade ut mig i skogen ett halvår. Regnar det mycket spänner man upp presänningen. Det kan inte regna mycket hur länge som helst. (Bidrag till "berömda citat av missledda vandrare")

Byxor där man kan ta av benen med dragkedja, spara in ett plagg.

Myggnät på den bredbrättade hatten. Fäll ner när de börjar störas.

Med jämna mellanrum styr man stegen in mot samhällen så man kan handla mat. Lite större samhällen ibland för gaskannor till köket.

GPS så man kan plotta ner i loggboken var man gick. Men ingen kart-GPS och inga kartor, mer äventyr då.

Shit asså, jag måste göra det här nån gång.
 
Behöver man rena vattnet vid vandring i Sverige?
Nu tänker jag mest fjäll och norrland och där kan jag knappast tänka mig att det kan vara nödvändigt att kånka med sig en vattenrenare.

Däremot lät det andra helt perfekt. Jag har också en dröm om långtidsvandring (märk ordet "tid") men då blir det fjällkedjan som gäller.
 
Behöver man rena vattnet vid vandring i Sverige?
Nu tänker jag mest fjäll och norrland och där kan jag knappast tänka mig att det kan vara nödvändigt att kånka med sig en vattenrenare.

Nej, i fjällen lär du inte behöva oroa dig för vattnet. Men i södra Sverige vill du kunna känna dig trygg.
 
Min långtidsvandring lär inte bli de närmast 10 åren eftersom yngsta dottern är 5 år, men förhoppningsvis finns naturen kvar då:)

Jag har å andra sidan gott om tid att planera och testa utrustning....
 
Vidare tankar till inlägget

Tillstånd behövs av markägaren,
Men, sunt förnuft säger att du som människa /djur på denna planeten har rätt att lägga dig och sova när du blir trött, Att flytta sig emelllanåt är väl inget hinder och byte av omgivning ökar ochså trevnaden, Flytta betyder inte långt.
Jag gör det över hela Europa, så länge du inte förstör orimligt så fattar nästan alla.
Min princip är att när jag är väck så syns inget alls.
Hur mycket du syns medans du är där är en annan aspekt.

Tiden i lägerplatsen går ju ochså att utnyttja till att tjäna in några kronor till förnödenheter
gör ett koncept av det, snida skedar, förgänglig konst etc
Eller som ett modernt fritt djur skulle göra, använd allt till din framgång,
ta med dig ditt mobila utetåliga kontor och gör lite jobb, eller rapportera till en tidning,

Ännu fräckare blir det ju om du efter 5 veckor har varit självförsörjande eller gått med +.

Plocka lite av alla livsstilar och gör det bekvämt för dig.
 
Tråkigt nog blir det inget denna sommaren. Har 3 veckors semester och en av dom ska jag vara i Norge och sen i Tyskland.

Det är synd att det är så krongligt om man nu skulle vilja göra det. Fast der ser ut som att om man har ett okej från någon som har lite mark vid en sjö så ska det nog funka.

Tack för alla bra tips!
 
För att det ska bli riktigt bra krävs det nog ganska bra planering. Inte var man ska gå och så utan snarare se till att man har tillräckligt med tid (1-3 mån) samt vettig utrustning.
Men fortsätt att planera och drömma, det är det som håller en vid liv i den grå vardagen.
 
kläderna ?

jag vet inte så mycket hur andra gör och har, men jag tycker att mina kläder tar väldig mycket stryk,
flis tröjor och byxor får stora hål av gnistor, ( vinter tid )
och skor går sönder av att vandra på ojämn mark, och gummistövlarna börja läcka,
sist när jag var ute, så fasnade en ben ficka i en gren, så det blev hål. hatten jag har andvänt i sex månader nu i skogen, har det vaderande bandet på insidan, lösts upp. mm,
och jag har ingen tvätt mani så att jag måste tvätta mina skogs kläder hela tiden, så det kan inte vara sönder tvättade, jag har en idee om att man smälter in bättre med djur livet i skogen om man inte luktar tvättmedel.

så ska man bo i skogen bör man nog lägga pengarna på riktigt bra kläder,
det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder,,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.