Bo i skogen?

HAHA...vi är så olika!

Jag blir spattig bara efter ett dygn utan andra människor, och det oavsett situationen!
Skulle aldrig drömma om att göra någonting solo (annars skulle jag vara ute 5 gånger så mycket som jag är idag).

Men all cred till den som vill som sagt.

Även om jag skulle rekomendera en alukanadensare, en kåta och riktigt långa paddelvatten.
Det skulle gå att ta sig ända från källflödena av de stora norrlandsälvarna med mycket god behållning friluftsmässigt skulle jag tro.
Litejobb, lungt och skönt, omväxling. Skulle väl vara sittsår man skulle drabbas av eventuellt...men om man bara padlar varanan dag så är det ok...
 
Tack för alla svar =)

Jag skulle inte bo där utan att tex ibland åka / gå och handla, tex potatis toapapper mm, någon gång i veckan. Visst tror jag med att det kan bli mycket tråkigt ibland!! Men alltid kan man läsa i en bok fiska fixa med tältet och liknande....

Det var synd att man inte fick bo på samma ställa hela tiden, (om man inte pratar med ägaren av marken då)
Känner ingen bonde eller markägare här omkring, och här i närheten får det bli isf finns en del sjöar en bra bit ut i skogen.
Sen är ju frågan också hur länge det går, till slut kommer ju veden ta slut i närheten antar jag?
Att hugga ner ett träd är enligt vad jag läst i en tråd här olagligt...

Är det något mer att tänka på? Hur gör ni som är ute på "överlevnad" Typ som en del fick göra i lumpen. När man bor i skogen och har bara med sig kniv tändtickor och lite kläder, sen ska man gömma sig i vinskydd och flytta sig hela tiden, Jag har läst på ett annat forum att en del gör så ibland. Hur ska man få tag på hjälp och man bryter ett ben? Kommer något farligt djur? Fast farliga djur kanske man inte behöver oroa sig för här utanför Gbg?
Mobilen kommer ju bara klara sig 2-3 dagar.
Fast det finns sådana mobilladdare som du vevar på så genererar den ström till mobilen, där har man något att göra iallafall ;)
 
Intressant projekt och jag har själv gått i liknande tankar och får se om det inte blir av inom kort, en provtur helt enkelt på någon vecka för att se hur man reagerar. Själv är jag så van att vandra vidare efter en natt men att stanna på ett och samma ställe en tid är ju en riktig utmaning det med, att bara umgås med sina tankar en längre tid kan ju vara påfrestande.
Min tanke är att bygga ett vindskydd vid en liten sjö och ta med mig mat, kommer dock försöka fiska. Vidare kan jag ej leva utan att läsa så böcker och korsord är måsten.
 
Skogsliv vid Walden.. det låter lite som mina barndoms somrar då vi från tidig vår till sen höst bodde i en stuga utan el och vatten vid en sjö en bit utanför Boden. Jag blir lite lätt nostalgisk av de somrarna då man fiskade nästan varje dag, badade, gjorde skogsutflykter och kollade på fåglar, fångade huggormar och släppte ut dom i skogen, låg på pass för att försöka fota vilt, låg i solen och åt färska jordgubbar och läste napp och nytt m.m. :)

Själv skulle jag kunna tänka mig att göra nåt liknande men då i ett område med stora möjligheter att njuta av djur och natur och även fiska. Man ska nog dock vara medveten om att det är en sak att sitta inne i värmen och planera och en helt annan när man ligger där ute när det regnar flera dagar i sträck, när allt blir lite småfuktigt och kallt och motivationen börjar tryta, det är mörkt och man känner sig ofräsch och illaluktande. Men jag ska heller inte måla fan på väggen. Rätt förberedd, ffa psykiskt, så kan det bli en fantastisk upplevelse. Ett problem som inte är ett problem i norra norrland, är vattentillgång och nån form av rening bör vara på sin plats, alternativt att man åker in och fyller på i dunkar då och då. Men då förutsätter det att man är rätt nära civlisationen vilket tar bort lite av tjusningen med det hela.

Angående farliga djur så skulle jag nog vara mer orolig för farliga djur utanför Göteborg, än i norrbottens björnrika inland. Tvåbenta djur.. :)

Nu vet jag inte hur mycket "utevana" du har Patrik, men om du inte varit ute så mycket och sovit i tält så kan det ju vara idé för dig att sticka ut lite nu under våren och prova på. Har man aldrig varit ute så vet man ju inte hur man reagerar på det jag beskrev ovan. Jag vet själv att min egen motivation går upp och ner. När jag är blöt, kall och hungrig så kan jag längta hem väldigt mycket, men det förändras snabbt när man får mat i sig eller om det slutar regna eller liknande. Du skulle nog få ut mer av din vistelse om du har lite vana med dig också. Annars finns ju risken att du tar dig vatten över huvudet och sticker hem efter första störtskuren. :) Men lycka till med planerna, det kan bli en fin upplevelse.
 
Nej man bryter inget ben. ;)

Är det något mer att tänka på? Hur gör ni som är ute på "överlevnad" Typ som en del fick göra i lumpen. När man bor i skogen och har bara med sig kniv tändtickor och lite kläder, sen ska man gömma sig i vinskydd och flytta sig hela tiden, Jag har läst på ett annat forum att en del gör så ibland. Hur ska man få tag på hjälp och man bryter ett ben? Kommer något farligt djur? Fast farliga djur kanske man inte behöver oroa sig för här utanför Gbg?
Mobilen kommer ju bara klara sig 2-3 dagar.
Fast det finns sådana mobilladdare som du vevar på så genererar den ström till mobilen, där har man något att göra iallafall ;)

Du kan ju faktiskt samla ved, grenar som ligger på marken och döda grenar man kan bryta av med handen får man ju plocka. Det skulle däremot ta lång tid att samla ihop ved för ngt annat än kaffeelden däremot. Problem med ved på plats är fukthalten, veden måste torkas om den ska vara effektiv. Det går la med kamin, men du får ut en avsevärt högre effekt om den torkas, vilket är intressant då det kommer krävas en hel del (kanske inte så mkt på sommaren om man har en bra sovsäck).

Bryter du ett ben får du väl ringa ambulans som med största sannolikhet kommer komma med helikopter om du är ute i skogen. Det är nog mkt större risk för skärsår och infektioner.

Farliga djur finns det gott om, människor kallas de. Däremot tror jag inte du kommer stöta på så mkt orosmoment ute i skogen. Kanske om du stöter på någon aggressiv hund som går löst, eller en argsint markägare. Risken för fysiska skador vid något av de mötena är väl väldigt liten. Iofs, under brunsten kan älgar vara lite aggro, men det är väl rätt ont om älg utanför gbg? Hörde att de blåste av jakten i Lerum, för att de var för lite djur i markerna.

Det finns även mobilladdare som drivs av sol. Mat blir ditt största problem. Om du mot förmodan skulle hitta näringsrik jord kan du ju försöka odla lite potäter, morötter och lök. Glöm inte att lösa fiskekort om du tänker fiska. Nätfiske är effektivast men omgärdat med en hel uppsjö regler, som i princip gör det omöjligt att använda för husbehov. Matförrådet måste skyddas från allehanda skadedjur och snyltare. Det är mindre kul att upptäcka att ens rökta öring har blivit stulen avondsinta gnagare.

Vet inte riktigt hur det är juridiskt sett med mer eller mindre permanenta tält, borde ju krävas bygglov tillslut. Temporära byggnationer (typ lagertält,garagetält och liknande) kräver ju bygglov efter en tid. Det verkar vara olika policys i olika kommuner för det där. Chansen att nån bryr sig om du hittas är nog ganska stor, så det kan vara värt att ha i åtanke. Sen blir det väl problem med sanitet i lagens ögon säkert. Sanitet kan nog komma att bli ett praktiskt problem också, avföring drar till sig en massa skadedjur, bakterier och insekter. Jag skulle inte orka släpa med mig en massa släckt kalk. Har hört att björkaska ska vara bra att strö över med, blanda med torv osv. Någon annan kan säkert bekräfta/avfärda det. Tänk bara vilken mängd gråvatten det blir på några veckor. Videdungar är väl bra på att ta hand om sånt iofs.

Jag kan gladeligen rekommendera boken 'Bushcraft' av Mors Kochanski, som tar upp en hel del om hur man kan leva längre perioder i kanadensiska skogar, mkt av det är direkt översättbart till svenska förhållanden. Det kan inte riktigt sägas vara överlevnad, utan mer vällevnad under primitiva förhållanden. Om du bor i gbg kan du få låna mitt ex, skicka ett PM.

En annan intressant källa till information är www.thatroundhouse.info som är en site som drivs av ett par i england som lever i ett litet runt hus som är helt och hållet ekologiskt (typ). Iaf förnyelsebart. Mkt fina tankar om hur ett dylikt boende i praktiken går att lösa. Speciellt intressant är avloppsbiten tycker jag.
 
Tidigare erfarenheter har ju varit tex när man har fiskat 1-2 dagar och då tältat, sen i lumpen där man var i skogen allt mellan 5-10 dagar. dock hade man ju då riktig mat, eld hela natten, folk att prata med.

Blir det av blir det självklart på sommaren. I lumpen kunde man lätt torka blöt vet i tältet om redan hade en brasa igång.

Det roligaste skulle ju vara som någon sa att man tex kunde odla lite växter som växar fort! (Ska gå att äta ;) )

http://www.thatroundhouse.info Ser ut som att dom lever min dröm ;) Ska läsa igenom det senare men det ser ut som att dom lever där året om?
 
Vill inte ha något överlevnads test direkt, älskar att vara ute i naturen men är det allt för sällan... Vill fiska, fota, äte lite som man hittat själv och sen lagat själv. Hur är det med vatten? ska man ha med sig reningstableter? Har "grönpåsar" i massor med, säkert för 1 vecka. real feald meal tror jag dom heter
 
Allt står och faller med markfrågan. Man behöver ju inte känna en markägare för att fråga om man får slå upp sitt tält över sommaren, men ett 20mans militärtält med spis får man knappast ställa upp en enda natt utan att fråga. Sedan måste man ju vara överens om hur mycket ved man får hugga, hur mycket man får gräva i marken, hur det ska se ut på platsen när man lämnar den osv.

Har du bara löst de bitarna så ordnar sig säkert resten. Fritidsproblem tror jag knappast du får; hela den vakna tiden lär gå åt till att skaffa mat, och får du lite tid över kan du ju alltid simma :)
 
Finns inga farliga djur och männisor som befinner sig i skogen brukar vara rätt trevlga och hjälpsamma. Leta upp ett områda som du tänka spendera din sommar vid och sen ta kontakt med markägare o.s.v. och berätta om dina planer. Fiskekort är ibland löjligt billigt (30 kr/år) och det finns vatten där vattnet är helt ok att dricka (försiktighet ska dock tas i slutet på juli och augusti).

Du kanske ska satsa på ett lättviktsboende som en presenning och vandra runt lite mer. Man behöver inte mycket utrustning för att leva gott i skogen, dock underlättas livet av att ha ett bra matförråd.

Eftersom du verkar bo är I Göteborg området, så kan ja hjälpa dig mer handfasta tips och råd om du vill.
 
Läs H.D. Thoreau's 'Walden' ('Life at walden pond' på engelska) - där har du orginalet, och en rejäl portition samhällsfilosofi på köpet! :)

Per

Då borde man ju kunna gå tillbaka till Rousseau "tillbaka till naturen"

"Rousseaus filosofiska insats kan kortfattat formuleras med det känd"a slagordet "Tillbaka till naturen!" (som han dock aldrig själv formulerade). Rousseau såg negativt på vetenskapens och teknikens inflytande på människan (jfr. legenden om Adam och Eva och kunskapens frukt). Människans liv hade genom dessas inflytande blivit alltmer artificiellt, och för var dag som gått hade hon mer och mer förlorat kontakten med sitt ursprung (naturen). Resultatet hade blivit ett materialistiskt inriktat samhälle, styrt av pengar och egen vinning. Världen - och människornas förhållande till varandra - hade övergått från vara till sken." (Wikipedia)

Offtopic, men lite naturalism från 1700-talet är väl aldrig fel. Lycka till annars trådskaparen, har all respekt för ditt projekt.
 
Finns inga farliga djur och männisor som befinner sig i skogen brukar vara rätt trevlga och hjälpsamma. Leta upp ett områda som du tänka spendera din sommar vid och sen ta kontakt med markägare o.s.v. och berätta om dina planer. Fiskekort är ibland löjligt billigt (30 kr/år) och det finns vatten där vattnet är helt ok att dricka (försiktighet ska dock tas i slutet på juli och augusti).

Du kanske ska satsa på ett lättviktsboende som en presenning och vandra runt lite mer. Man behöver inte mycket utrustning för att leva gott i skogen, dock underlättas livet av att ha ett bra matförråd.

Eftersom du verkar bo är I Göteborg området, så kan ja hjälpa dig mer handfasta tips och råd om du vill.


Det skulle vara bra, bor en bit norr om gbg, men var tycker du är lämpligt?

Det skulle vara något om man tog en presenning och vandrade runt lite, dock får man kanske vara ute lite kortare tid.

Ska man tänka så mycket på materialet man har med? tex skor, jacka... har inget av detta som är anpassat för skogsliv men det är bara att köpa.

En annan fråga är om det finns vandringar i sverige som man kan åka med på? ingen av mina kompisar är sugna på att vandra..
 
Göran Kropp bodde i tält i ett grustag utanför Eksjö under en ganska lång period har jag för mig. Dock var det nog mer av ekonomiska skäl än dito överlevnad. (Kropp, 8000+) Om det var lagligt eller ej förtäljer inte historien

Var inte Kropp officer? Har hört någon historia om att han bodde i tält i ett grustag som fänrik. Ställde väckarklockan utan att titta på den och när den ringde så klev han upp och gick ett par mil...

Ska man bo lite längre på samma ställe så kanske solpaneler (lättviktsmodellen) kan funka för mobilen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.