ÖverlevnadsAsk

Snören runt halsen med de viktiga tre

och en 100g chokladkaka i reserv är allt du behöver. Gå mot civilisationen! Gå mot civilisationen!
Du är aldrig så långt borta att du behöver bygga dig en koja och övervintra om du inte vill djävlas med dig själv förstås....
 
Vad ska man med druvsocker till i en sån ask? Det innehåller ju inte så mkt energi och energin förbränns rätt fort i kroppen. Dessutom löses det upp rätt lätt.
 
Livsviktigt, för att klara att tänka klart behövs socker, det vet alla. (?)
Tänka klart är mycket bra i en nödsituation....
 
Jag uttryckte mig nog otydligt. Väl medveten om vad druvsocker har för effekt. Men det finns ju andra bättre alternativ, tex sådana där sesamfrökakor slår druvsocker med hästlängder. Jättesnabba kolhydrater i mängder.
 
En av de viktiga erfarenheterna med nödask/ar

(Piloter brukar ha tre, pryttlar, reservmat, kök) var att flera som hamnat i nödsituationer hade skadat sig på sina nödaskar, ganska onödigt, när de fallit. I linje med verktygskänguru togs små vikpåsar fram och de är någor mindre farliga att falla på, åtminstone gör det inte såå ont.
Det påstås att nödasken skall vara så stor att man kan koka i den. Tja en normalportion för en vuxen karl är 3-4 dl så det får bli rätt stora och klumpiga askar....även om man går på svältstorleken 2 dl.
Den vanliga engelska karamell och tobaksburken rymmer ca 150 cm3 eller 1,5 dl. Kan kanske fyllas med 1 dl vätska praktiskt. Å andra sidan kan ett tomt platt juicepaket ledigt rymma 4 dl, det är gratis oxså.
Om all den energi som läggs på nödaskar/set lades på att lära sig gå ut från problemet, skulle mycket vara vunnit....
 
överlevnads asken

hej!

jag undrar om det är den engelska asken bcb som ni tänker på, typ combat tin. eller?
själv så har jag en matlåda av metal som jag får mera vatten än en ask som är som combat tin, matlådan har jag lätt proviant som jag kan ha med mig i ryggsäcken på dagsturer i fall jag måste stanna kvar så kan jag använda den som ett kokkärl i miniatyr..
 
Jag uttryckte mig nog otydligt. Väl medveten om vad druvsocker har för effekt. Men det finns ju andra bättre alternativ, tex sådana där sesamfrökakor slår druvsocker med hästlängder. Jättesnabba kolhydrater i mängder.

Intressant hannulan !, bra, ska kolla upp det o köpa in, de är nog lättare också.
 
Jag har faktiskt börjat jobba på en "överlevnads-ask" på sista tiden, och har därför tvingats tänka en hel del på konceptet. Detta har jag kommit fram till:

1: Köp ingen färdig ask. Gör den själv. Då kommer du att fylla den med saker du begriper dig på och är bekväm med att använda. Annars får du onödiga saker inte anpassade för dina behov, och alltid med något skräp i.

2: Den ska vara så liten att du faktiskt tar den med dig alltid. Och den skall vara på kroppen när du är ute. Inte i ryggan, ifall du en dag får se din ryggsäck flyta ner för ett fall eller nått.

3: Har du ingen ask, skaffa en filmburk med tändstickor. En eld är ett bra sällskap som håller dig varm, myggen borta, renar vatten, lagar mat, tröstar i nattens mörker och gör att du lättare upptäcks. Är en elvisp uppe och letar efter dig ser dom dig på tre minuter.

4: Min viktigaste punkt: Sluta kalla det "överlevnadsask".

Jag tänker mig att en överlevnadssituation kan uppkomma på två sätt. Det plötsliga (flygplanet störtar i ödemarken, rätt ner på ditt basläger och utplånar alla dina grejor) och det gradvisa (ett litet problem behandlas på fel sätt, växer till ett stort problem, blir en kris, blir en överlevnadssituation, blir en tragedi).

Jag tror att den långsamt eskalerande krisen är betydligt mer sannolik än den plötsliga. Och då gäller det att snabbt kunna fånga upp de små problemen och hantera dem med en gång. Innan problemen växer till en överlevnadssituation. Och då kan en liten ask vara behändig.

Jag kallar min ask "nöd- och reparations-ask". Inte överlevnadsask. En stor del av betoningen på min ask ligger på att reparera saker, så att problemet inte växer och blir stort. Självklart har jag saker för överlevnd med också, fall i fall.

Dessutom; går en pryl sönder kan du tvingas bryta turen. Kan du reparera den kan du alltid fortsätta sedan, och behålla ditt goda humör. Nog så viktigt.

Detta finns i mitt kit:

Förpackning:
*En "brustablett-tub", inuti en plastpåse, nerstoppad i en avlång ficka på mitt byxben.

På utsidan:
*Silvertejp.
*En bit cykelslang, runt vilken jag virat två sorters tråd, och gömt 5 synålar i olika storlek under.

Inuiti:
*Tändstickor + plån
*Lina, krokar, sänken
*Ett knivblad av "brytbladstyp"
*5 strap-band
*Ett sortiment av säkerhetsnålar

Tänker skaffa: trådsåg, kådis, ståltråd 0.5 mm, visselpipa. Lär få lite plats över så jag får fundera på det sista utrymmet. Och paracord, vilken skall viras runt tuben.

Någon som vet ett ställe som säljer både paracord och en trådsåg så jag slipper betla två porto?
 
Detta finns i mitt kit:

Förpackning:
*En "brustablett-tub", inuti en plastpåse, nerstoppad i en avlång ficka på mitt byxben.

På utsidan:
*Silvertejp.
*En bit cykelslang, runt vilken jag virat två sorters tråd, och gömt 5 synålar i olika storlek under.

Inuiti:
*Tändstickor + plån
*Lina, krokar, sänken
*Ett knivblad av "brytbladstyp"
*5 strap-band
*Ett sortiment av säkerhetsnålar

Tänker skaffa: trådsåg, kådis, ståltråd 0.5 mm, visselpipa. Lär få lite plats över så jag får fundera på det sista utrymmet. Och paracord, vilken skall viras runt tuben.

Någon som vet ett ställe som säljer både paracord och en trådsåg så jag slipper betla två porto?

så att jag förstår.. i din nödask finns sådant som inte ingår i din normala packning som reperationskit, med-kit osv.?

fråga: vad använder man säkerhetsnålar till?

påstående: skrota trådsågen, dom är skit.. man behöver ingen och dom går sönder.. paracord är bara bra om man har mycket..

jag har sedan många år slutat med asken eftersom jag inte förstår funktionen.. det finns en viss militär pedagogik men civillt, nää.. ingen mening överhuvudtaget.
 
Skippa tändstickorna och skaffa ett eldstål istället. Tändstickor är för folk som sett naturen på kort. Lär dig att använda eldstålet så behöver du inget annat. Blöta tändstickor = kört. Blött eldstål = vänta fem minuter = eld.

En liten bra kniv (tex Fällkniven U2), eldstål och visselpipa. Bind allt i ett snöre och häng runt halsen, alternativt ha i byxfickan. Det är allt du egentligen behöver för att "överleva" i normal svensk natur. Naturligtvis måste du ha huvudet med dig också.
Om du har en vettig kniv i bältet (F1, Mora 2000 osv) så klarar du dig ganska långt.

En variant är ju en påse av den typ tågluffare har sina pengar i. Det finns flashigare sådana hos Haglöfs. Då har du allt på ett ställe och får plats med vettiga saker.

Jag har kollat på John Wiseman när han visar upp vad man skall ha prylarna till i den ask BCB och Trueways Survival säljer. Visst är det smart med femtielva småprylar men jag tror mer på en rejäl kniv och ett eldstål. Om du går vilse och du hoppas/vet att folk letar efter dig så är en riseld det snabbaste sättet att bli hittad om helikoptern kan flyga.
 
Det viktiga bäras jämt

De flesta överlevnadsböcker är skrivna ur något slags globalt läsar perspektiv. Både läsare i australien och i Kiruna ska tycka att den känns ok, när dom bläddrar i den i bokaffären. De blir förslag på användning som oftast inte är relevant där DU är. Militära förband tränar för en fientlig miljö där man vill hålla sig undan under längre tid.

Jag håller med de inlägg som säger att du ska bära dina saker i ett "snöre kring halsen".
De saker som inte bärs på kroppen /i dina kläder finns inte till hands vid en nödsituation. Jag tänker mig båten havererar under fisketuren, eller att man stukar foten långt bort från tältet/packningen osv en slags vardagssituatuation som spårar ur.
Tycker inte att du ska ha saker i en vattentät ask av den enkla anledningen att du inte kommer att använda dem och inte heller blir riktigt bra på att hantera dem med "stelfrusna fingrar i snöblandat regn". Använd dina saker "dagligen" och se till att du alltid har en energybar eller dyl i fickan när du tar en tur ut i grönsakslandet.
Sakerna kan variera beroende på om jag gör en skidtur, svampplockning i djupa skogarna eller är ute till havs och fiskar.
Själv har jag alltid en kniv jag trivs med, en liten fickkompass, en tändare/tänddon, en reserv energybar och ett första förband i fickan. Jag har nästan alltid en rulle stark sjukvårdstejp i innerfickan. Den funkar att täcka ett sår, stödja en stykad fot förutom att fisa ett sprucket fiskespö och en reva i tältet.
Tänker du släpa runt på fisklina mm så är det ännu viktigare. Om du inte kan fånga fisk i vardagslag med dessa så har du ingen nytta av dem när det kniper. Det är nog bättre att samla ved och bättra sitt väderskydd än att fiska i mina ögon.
Mvh En som släpade på en överlevnadsask i många år
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.