ÖverlevnadsAsk

TRÅDSÅG ELLER KJEDJA?

JODÅ KJEDJA FINNS SOM ÄR ANPASSAD FÖR DET ÄNDAMÅL DU SÖKER. JAG HAR EN SÅDAN I MIN ÄGO (MADE IN USA)
DEN ÄR GJORD SÅ ATT DEN SÅGAR ÅTT BÄGGE HÅLLEN
NÄR MAN ANVÄNDER DEN. TÄNDERNA BYTER RIKTNING PÅ
HALVA KJEDJAN. KÖPT HOS FÄLLKNIVEN
MVH
MORRE
PS ÄR VÄRD VARENDA SPÄNN DS
 
SKyllemark

jag hitta en trevlig visselpipa med kompass med. som är halvkompakt. Bara ett tips om man vill ha viselpipa och kompass med sig. Det är en sådan där liten kompass. Hela mojängen kostade 49 spänn. Och jag har två erfarenheter att viselpippa inte alls är dumt att ha med sig.
 
Asken

För att hålla igång en diskussion:
*Minikniv
*Plastpåse (för vatten)
*Nål, tråd, säkerhetsnål
*Signalspegel
*Ståltråd
*Puritabs
*Krok fiskelina sänke
*Soda (urlakning)
*Eldstål
*Tvål
*Plåster
*Trådsåg
*Visselpipa med en kompass

Och allt gick att pressa ned i en pytteliten plåtask...
 
vägars avstånd!

Hrrmm...
Det där med 80 km från närmsta väg ställer jag mig lite skeptisk till. Har i min barndom (inte förtvivlat länge sedan) vandrat i de nordligaste delarna av vårt i nord-sydlig riktning utsträckta land och vill nog påstå att det var bra mycket längre till närmsta farbara väg (om man bortser från lapparnas leder)
 
MmMmm

Låna boken "ÖVERLEVA på naturens vilkor sommartid"
Av Lars Fält, Stefan Källman och Harry stepp.
Där finns bra texter m.m. om nödasken.
För övrigt är det den enda Överlevnads hand boken du behöver den är lätt läst och har bra illustrationer.
 
Krok fiskelina

Det står ofta att man ska ha med sig krok och lina. Men vad jag vet så är det inte för att få mat utan för att man ska få tiden att gå. För några år sedan läste jag om ett svenskt elitförband som skulle ut på en överlevnadskurs bla bestod den av fiske man konstaterade att man inte fick i sig den energi som gick åt för att fiska. Man hade med sig bra utrustning men trots att man till slut använde dynamit och sprängfiskade fick man inte det som krävdes. Kursledaren var en överlevnadsexpert som i skriften beskrev fiske som en psykisk sak för att få tiden att gå tills hjälp anlände, om man ville ha mat skulle man söka rötter bär mm. Så förlita er inte på fiske om något skulle hända.
/mz
 
Enkelt!

Behöver man verkligen ha med sig överlevnadsask? Dom gånger man riskerar att gå vilse har man väl redan med sig den mesta utrustningen man kan behöva? Tillsätt i stället en flaska smaskig sprit och lite rökt korv så inte bara överlever man, man kan leva bra!!!
 
Krok och lina.

Den överlevnadskursen med ett elitförband är med stor sannolikhet den gruppen jägaresoldater som i mitten av 80 talet gjorde en 9 dyng lång marsch utan mat tält och kamin. De delades in i två grupper där ena gruppen bara fick använda sig av växter och den andra fick jaga i den mån det gick. En av anledningarna till marschen var att testa om den millitära överlevnadsbok, som skulle komma, (Armens överlevnads Handbok) stämmde med vad som krävs under en militär överlevnadssituation. Man gjorde också en hel del tester på gruppdeltagarna (FOA Försvarets Forsknings Anstalt). Man ville se hur det gick att klara sig på det som fanns att tillgå. Jakt och fiske är ganska svårt när man förflyttar sig hela tiden (som den här gruppen gjorde). Dessutom var det mycket kallt med över -40 grader fyra av dagarna. Småvilt är inte lika aktiva när det är så kallt vilket gör det ännu svårare. Är man duktig på djur och fiskars betende och kan jaga och fiska med enkla medel finns det faktiskt en chans att man får något och det är väldigt positivt rent psykologiskt. Man klarar sig inte heller en evighet på växter utan måste ganska snart få i sig fett och protein. Är det en kortare vistelse klarar man sig dock utmärkt på bara växter. Sen är det ju sant att man inte ska gå över ån efter vatten d.v.s jakten eller fisket får ju helst inte ta mer än vad det ger. Fiske är väl att föredra eftersom det oftast är lättast så vida man inte har vapen.

mattias
 
Stämmer rätt bra, fast...

De saker du räknade upp stämde väl med vad man själv brukar ha med, med kompletteringar.

Fast en pryl till som brukar ingå är kondom, som är utmärkt till att bära vatten i. Ca en L rymmer dom(beroende på storlek), och de är hållbara, tar lite plats. Så det kan jag rekommendera.
/Josef
 
hmm

Är det inte svårt att fylla en kondom med så mycket vatten utan att ha tryck på vattnet?
Bara att göra ett svep i sjön lär väl inte fylla den så värst, fast jag har ju inte prövat förstås.

Leif...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.