ÖverlevnadsAsk

Vad har ni I era askar? Själv har jag. Brynje (separat ficka), tvål, nickelgodisar, ståltråd (för snaror), Fiskelina - drag - krok - sänken, skapell, slang, spegel, visselpipa, liten trasa (för att suga fukt/dagg), fallskärmslina, jukkasticka samt 10 tändstickor.

Trådsåg ska jag köpa in men vet ej vilken. Någon som har en bra/dålig erfarenhet. Till detta har jag en kniv som jag har 20 meter tunn tråd på.
 
Vattenreningstabletter

Vattenreningstabletter kan alltid vara bra att ha någon gång. Även om det går att lösa på annat sätt så är tabletterna smidiga. Vattnet smakar dock inget vidare.
 
Choklad

En chokladkaka räcker gott och väl, att släpa på något som man inte OMEDELBART kan äta är inte speciellt meningsfullt i Sverige. Trots allt kan man i princip ALDRIG komma längre än ca 80 km från närmsta väg i Sverige.
 
"överlevnadsask"

Ju mer erfarenhet och kunskap man har ju mindre behöver man ha med sig. Om man har en "överlevnadsask" måste man veta hur man använder prylarna vilket inte alla gör. Den ska ju innehålla sådant som är svårt att ersätta t.ex medecin, kniv kanske en mobiltelefon! Det är nog inte så ofta det händer att människor måste försöka klara sig i ödemarken även om det sker då och då. Skulle tro att det ofta i nödsituationer är någon som är skadad och/eller det är hårt väder mm. Då kan ju en bra förstahjälpen utbildning komma till hjälp. Den bästa "överlevnadsasken" har man trots allt mellan öronen!
 
Mycket bra inlägg

Det är helt korrekt att de saker som man har i asken skall man dels kunna använda och dels så ska de vara av den art att de är svåra att ersätta i naturen.
På överlevnadskurserna jag har deltagit i märker man rätt snabbt att det är vad du har mellan öronen (grymt gammal klyscha) som är det viktigaste. Detta plus en grov vilja till liv kommer man längst med. Kom ihåg att allt i en överlevnadsask går att tillverka i naturen, även om det kan vara mödosamt.
 
trådsågar

jag har testat flera olika trådsågar och måste säga att de flesta är rätt kassa. De jag har kört som har kostat under hundralappen har varit rent ut sagt skit. Antingen gick de av direkt, även om man hade rätt vinkel på sågen (så öppen vinkel som möjligt.) eller så pallade de inte friktionsvärmen och blev böjda då de svalnat. Detta i sig ledde sen till att de gick av vid senare användningar.
De jag kan rekomendera är främst en från ultimate survival. Den har en "motorsågskedja" med större tänder och är den mest effektiva jag har sett. Den går bra att såga med som den är, annars vill man nog trä in en pinne eller någon i öglorna då det känns lite i händerna. Den är dock inte i det minsta laget av dylika sågar och den är nog den dyraste (334:- på getout.se)
En lite mindre och billigare är den som garderoben.se säljer. Tar längre tid att såga med men är bra ändå.

Praeparatus supervivet
 
såg

jo det funkar säkert med en motorsågskedja eller motsvarande, får nog fixa ett par handtag till den isåfall. men skall man börja släpa med sig motorsågskedja ut, fördrar då hellre en utfällbar gerbersåg eller liknande, den väger mindre och är betydligt mycket smidigare att använda.

eller har jag tokfel?
 
sågar

Du har rätt angående motorsågsklinga. Det går att ha jovisst men den tar för mycket plats. En liten handsåg är det optimala, men om man skall få rplats med sågen i någon form av överlevnadsask skulle jag nog ändå satsa på en bra trådsåg.
 
Sabrecut gör bra sågar...

Jag svarar angående din frånga om sågar. Sabrecut heter ett trådsågsmärke av kvalitè. Du kan hitta dem på militaryshop.se eller kanske på recon.se. Jag hoppas att du sågar dig fram och hittar den rätte.
 
såg

Hur många har en bra teknik på att såga upp snöblock med trådsåg. Det låter som många förespråkar motorsågskedjor. Det låter rätt konstigt med sågan vikt så kan man ju lika gärna ha en fällbar såg med sig. Jag fick en från Sandvik på en P.F.P i Karlsborg -99. Den funkar bra. Den använder jag ibland även på vintern till iglos eller sniglos motsv.
Mvh Per
 
Överlevnadsaskar

Instämmer med föregående talare ang. trådsågar, de är skit...

Enligt min erfarenhet behövs i regel inte sågen speciellt mycket och är det så att man känner sig säkrare med en såg så rekommenderar jag att man har den på en multitång ellr multikniv.

Det bästa, som så många innan mig har sagt, är den kunskap och erfarenhet du har. I regel behövs mindre prylar i asken om man har mer mellan öronen...

Det jag tycker man skall titta på när man gör sig en ask är: Hur stor kommer den att bli ? Är den för stor, finns det då risk att jag inte har med mig den i alla lägen ? samt: Vad tycker JAG är svårt att inprovisera fram i naturen ? Har jag någon form av beroende av medicin p.g.a sjukdom ? De är de frågor som bör styra utformandet av din ask.

Det finns dock några få prylar som jag tycker man bör ha med sig som grund för sin överlevnadsask:
- Vattenreningstabletter ( Finns på apoteket och heter PURITABS )
- Tändstickor m. plån ( Placera dem separat och slå in i folie, skyddar mot väta och "slimmar" runt= tar lite plats )
- Reservkniv ( Liten men vass pennkniv går bra )
- Ståltråd ( För div. användningsområden )

Glöm inte ev. medicinbehov !!

"Vänta det bästa- Var berdedd på det värsta !"

//Attackmyggan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.