Morakniv som eldgörare

Re: Fnöske.

Schneeberger; sa:
Jag har använt mig av fnöske, kolstålsmora och flinta.

Fnösket beredde jag i en asklutslösning och bankade sedan ut.

Då det var en viss mängd arbete med att framställa fnösket ställer jag mig skeptisk till att kolstålsknivar skulle vara överlägsna i en sk. överlevnadssituation pga möjligheten att slå gnistor.

Däremot var det rätt roligt att få eld med ovan nämda attiraljer...

Uffe



tycker inte att filinta är någon bra överlevnads grej att göra upp sin eld med , Det fins ju ingen flint i skog och mark, inte där jag bor i alla fall , om jag ska ta med mig en sten i fikan för att göra upp min eld , varför inte ta med mig en tändare i stället, ???

men om du vill veta hur du gör, så här är det!
du tar en fnusk ticka , växer oftas på björkar, torka den ta senda bort det hårda skalet, skrapa på den med kniven i 90 grader, så får du vädigt fint dam skulle man väll kunna säga, som du senda plaserar ovan på flintan så att gnistorna slås upp mot det, om du slår med kniven eller stålet neråt. lite svårt att för klar om man man inte kan visa,.
 
-PaTRiC-; sa:
Schneeberger; sa:
Huvudet på spiken!

Vad sägs om "naturnära friluftsliv" - luktar kanske lite för mycket gummistövel och Fjälräven Kånken för att gå hem?

"Bushcraft" känns ju liiite coolare :)

Uffe

egentligen så är jag emot låneord men "bushcraft" e attans bra.. jag vet inte hur stort "buschcraft" slått igenom i folkhemmet med Raymond Mears olika TV serier?


det var inte Ray som sa buschcraft först, det var Mors Kochanski :::
 
fnöskberedning för latmask

Jag har förstått att fnösket fungerar betydligt bättre om det lakas ur i lut av BJÖRKaska. 1 del aska, 9 delar vatten. Låt remsor av fnösket ligga och dra i lösningen. Upprepa detta tills vattnet är mer eller mindre genomskinligt.

Det finns också en metod för latmaskar. Då skippar man askan, och häller istället i en påse bikarbonat i 2-3 liter vatten, och fnöskbitarna. Behövs endast göras en gång. Skölj sedan ur 2 gånger.

Dessa behandlingar fungerar för övrigt lika bra för att få bort "kräkämnena" som finns i vissa "ätliga" lavar.

All info mer eller mindre citerad från Lars Fält
 
Jag har förstått att fnösket fungerar betydligt bättre om det lakas ur i lut av BJÖRKaska. 1 del aska, 9 delar vatten. Låt remsor av fnösket ligga och dra i lösningen. Upprepa detta tills vattnet är mer eller mindre genomskinligt.

Det finns också en metod för latmaskar. Då skippar man askan, och häller istället i en påse bikarbonat i 2-3 liter vatten, och fnöskbitarna. Behövs endast göras en gång. Skölj sedan ur 2 gånger.

Dessa behandlingar fungerar för övrigt lika bra för att få bort "kräkämnena" som finns i vissa "ätliga" lavar.

All info mer eller mindre citerad från Lars Fält

Ja det finns många recept på detta. Själv kör jag hälften aska (spelar ingen roll om det är från löv eller barrträd) och hälften vattaen. Ös i fnöskskivorna och låt det hela sjuda i ca 2 timmar. Ta upp fnösket banka/kavla eller tryck ut skivorna och låt torka.

/mattias
 
Tillbaks till ruta ett

1. Jag funderar på vad jag skulle tänkas ha på mig om jag en gång hamnade i en överlevnadssituation. Med riktig tur befinner jag mig någonstans där det är lite kallare och då borde jag ha en hel hoper textila plagg att tillgå. Navel-ludd eller sånt där strumpjox som brukar finnas mellan tårna borde väl kunna fånga en gnista ganska bra? Är jag långhårig eller bara inte rädd om manen så brinner väl hår lite väl fort kanske, men bra!? Gamla kvitton som iaf jag alltid har skräpandes i allt från plånbok och fickor till handskfack och fiskelådan.
Jag snusar, och även om en snusdosa kanske inte brinner särskilt bra så kan den ju användas till att fånga en gnista och samla den i ett mera brännbart material som man kanske inte har så mycket av, (jag tänker förståss på min navelludd igen). Tamponger, bomullspads, tja, har man tanten med sig bör det nog räcka med en snabb titt i dennes handväska, fan, de är ju som svarta hål de där tingestarna så där måste det finnas bra saker att fånga en gnista med!

2. För att skapa gnistan är det enligt mina erfarenheter mycket som slår gnistor i tid och otid, och vad gäller stenar så är det långt ifrån bara flinta som skapar gnistor. I en skarp överlevnadssituation hade jag nog fan slagit ihop vad som helst för att nå önskat mål och eldat vad som helst om det så var en katt.

3. Bushcraft tycker jag är ett bra ord, för vi lånar ju redan så jädrans mycket från amerikanskan(!), men jag försöker att alltid ta med mig det sunda förnuftet ut så varför inte "Skogsförnuft"? (Observera att ordet är sammansatt, enligt konstens alla regler, och INTE särskrivet!)
 
Njaaaaaaaaaa, nu är det ju såhär, gnistorna från ett eld måste ha en STOOOR yta att träffa, annars
gör man det svårare för sig än man behöver.

GNISTFÅNGARE :

Tag gärna en mugg, kastrull eller liknande som kan få gnistorna att hoppa hit o dit o träffa ditt tände som givetvis ska vara lättantändligt.

Tänk dig en handstorleks yta för dina gnistor, så är du på rätt väg, det går ju givetvis med en kvadratcentimeters yta, men varför som sagt göra det svårare än det behövs ???

Elda mera, o ni känner värmen....
Förlåt, du undrade ju över tändmateriealet vad det ska beså av, du har nog fått svar...
 
Senast ändrad:
Den förberedde

har elddon, tände, knytnävsstort i två laddningar och lite torr tändved med sig ut, då sparkar brasan direkt. Nuförtiden tittar folk så konstigt på en om man tänder med xxxxxxx.....men det brinner bra och varmt.
//J
 
Senast ändrad:
Som svar på din fråga :
Det tunnaste fladdriga fjällen på en björk, det som du kan plocka av utan att skada björken, och
avskarapad enbark, gör en handstor boll av det o kör
Lycka till vännen !

med gnistor från en morakniv tror det blir väldigt svårt.

har du prövat själv? med mora
 
med gnistor från en morakniv tror det blir väldigt svårt.

har du prövat själv? med mora
Inte med Morakniv, en annan kniv som jag inte vet namnet på, och skall tilläggas, det är inte jättelätt, det gäller att en del av tändet nästan är som dammpulver, blandat med större partiklar, och i stooor mängd.
Anledningen till misslyckande är oftast att det man ska tända på är för grovt, eller fuktigt.
 
För några år sedan köpte jag ett smitt eldstål i förbutiken på linköping museum.

En liten pryl gjord av kolstål. Har för mig att jag även köpte min flintasten där, men är osäker - kanske jag hittade den på något annat ställe.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.