Morakniv som eldgörare

sajberjohan; sa:
marjamaa; sa:
Man kan nog glöma morakniven som elduppgörare, man får betydligt snabbare eld med en eldborr om det inte finns någonting i naturen som fångar gnisterna från kniven utan tillredning.

hälsningar jonas som inte går till skogs utan sin sin lilla röda Morakniv.

El eldborr kräven tid att göra och det är mycket som ska vara rätt för att den ska fungera och man behöver fortfarande något som kan lätt kan ta eld. Tycker det går mycket snabbare att få eld med kolståls kniven eller yxan.

Imponerande, hur steker du dina maneter?
 
johankse; sa:
sajberjohan; sa:
marjamaa; sa:
Man kan nog glöma morakniven som elduppgörare, man får betydligt snabbare eld med en eldborr om det inte finns någonting i naturen som fångar gnisterna från kniven utan tillredning.

hälsningar jonas som inte går till skogs utan sin sin lilla röda Morakniv.

El eldborr kräven tid att göra och det är mycket som ska vara rätt för att den ska fungera och man behöver fortfarande något som kan lätt kan ta eld. Tycker det går mycket snabbare att få eld med kolståls kniven eller yxan.

Imponerande, hur steker du dina maneter?

Med mycket smör och kryddat med alst och peppar =)
 
sajberjohan; sa:
marjamaa; sa:
Man kan nog glöma morakniven som elduppgörare, man får betydligt snabbare eld med en eldborr om det inte finns någonting i naturen som fångar gnisterna från kniven utan tillredning.

hälsningar jonas som inte går till skogs utan sin sin lilla röda Morakniv.

El eldborr kräven tid att göra och det är mycket som ska vara rätt för att den ska fungera och man behöver fortfarande något som kan lätt kan ta eld. Tycker det går mycket snabbare att få eld med kolståls kniven eller yxan.


det går fortare än 20 timmar att göra en eldborr, och då behöver man inte ha någon aska.

vad använder du som gnistfångare

PS. Moran är överlägsen att blandannat göra fiskeredskap, skedar, skålar grillpinnar, och eldborrar med under en överlevnad DS.
 
Jag brukar använda fnöske utan att koka i asklut, en tunn bit torkar rätt fort i fickan. När den väl är torr ruggar man bara upp den lite och det brukar räcka fär att fånga gnistor. Sprängtickan fungerar som fnösketickan men brukar redan vara torr och kräver ingen förberedelse. Annars funkar vaxat papper, tunn näver, kolat tyg m.m.
men för att gnistorna ska fastna på tändet krävs det att det är väldigt tunnt samt torrt.

När det gäller gäller eldrillen så funkar märling eller liknande väldigt bra att göra en eldboll av.

Men man spar en hel del tid och energi om man tar med sig en tändsticksask eller ett eldstål.
 
sajberjohan; sa:
Jag brukar använda fnöske utan att koka i asklut, en tunn bit torkar rätt fort i fickan. När den väl är torr ruggar man bara upp den lite och det brukar räcka fär att fånga gnistor. Sprängtickan fungerar som fnösketickan men brukar redan vara torr och kräver ingen förberedelse. Annars funkar vaxat papper, tunn näver, kolat tyg m.m.
men för att gnistorna ska fastna på tändet krävs det att det är väldigt tunnt samt torrt.

När det gäller gäller eldrillen så funkar märling eller liknande väldigt bra att göra en eldboll av.

Men man spar en hel del tid och energi om man tar med sig en tändsticksask eller ett eldstål.

Hur menar du att sprängtikan fungerar lika som fnuske, bankar du ut den och ruggar upp den eller.;)

det jag söker är om någon vet något annat en ovannämda saker att få ginstor från kniv att fästa om man vill få eld innom dom närmsta tiden.

Jag har inte lyckats att få gistor från kniv att fästa på tunnt näver

Märling menar du snöre eller? är det något som finns i naturen.
 
sajberjohan; sa:
johankse; sa:
sajberjohan; sa:
marjamaa; sa:
Man kan nog glöma morakniven som elduppgörare, man får betydligt snabbare eld med en eldborr om det inte finns någonting i naturen som fångar gnisterna från kniven utan tillredning.

hälsningar jonas som inte går till skogs utan sin sin lilla röda Morakniv.

El eldborr kräven tid att göra och det är mycket som ska vara rätt för att den ska fungera och man behöver fortfarande något som kan lätt kan ta eld. Tycker det går mycket snabbare att få eld med kolståls kniven eller yxan.

Imponerande, hur steker du dina maneter?

Stekpannestorlek och temperatur?
Hur sjutton tar du upp dem???

Med mycket smör och kryddat med alst och peppar =)
 
sajberjohan; sa:
Jag brukar använda fnöske utan att koka i asklut, en tunn bit torkar rätt fort i fickan. När den väl är torr ruggar man bara upp den lite och det brukar räcka fär att fånga gnistor. Sprängtickan fungerar som fnösketickan men brukar redan vara torr och kräver ingen förberedelse. Annars funkar vaxat papper, tunn näver, kolat tyg m.m.
men för att gnistorna ska fastna på tändet krävs det att det är väldigt tunnt samt torrt.

När det gäller gäller eldrillen så funkar märling eller liknande väldigt bra att göra en eldboll av.

Men man spar en hel del tid och energi om man tar med sig en tändsticksask eller ett eldstål.

Mina erfarenheter stämmer inte riktigt överens med dina. Att få uppruggat fnöske att glöda fungerar, men är betydligt svårare med flinta och kolstålskniv. Att få näver att glöda med gammalt eldstål eller kålstålskniv upplever jag som nästan omöjligt. Sprängtickor är enligt mina erferenheter väldigt sällan tillräckligt torra för att kunna användas direkt. Väl torkade fungerar de utmärkt.

Det finns också flera bra material i naturen man kan använda som eldboll. Ex, vissna ormbunkar, torr enbark, torra blad från olika gräs, torrt murket trä mm.

/mattias
 
marjamaa; sa:
sajberjohan; sa:
marjamaa; sa:
Man kan nog glöma morakniven som elduppgörare, man får betydligt snabbare eld med en eldborr om det inte finns någonting i naturen som fångar gnisterna från kniven utan tillredning.

hälsningar jonas som inte går till skogs utan sin sin lilla röda Morakniv.

El eldborr kräven tid att göra och det är mycket som ska vara rätt för att den ska fungera och man behöver fortfarande något som kan lätt kan ta eld. Tycker det går mycket snabbare att få eld med kolståls kniven eller yxan.


det går fortare än 20 timmar att göra en eldborr, och då behöver man inte ha någon aska.

Det räcker att man kokar fnösket i ca 2 timmar. Därefter bankar man ut bitarna och torkar dem. Torkningen kan ju ta lite tid ifs.

/mattias
 
Mezzner; sa:
Verkar ju lättare att ta med tändstickor än fnöske...

Om man talar om att göra eld i "överlevnadssituationer" där man uppenbarligen räknat bort tändstickor eller gaständare osv. så måste man väl räkna bort eldstål och troligen moraknivar också?

Hur gör man eld utan detta?
Tja, kanske väntar man på att blixten skall slå ned. Under tiden kan man gnida två pinnar mot varandra som tidsfördriv :)
 
-PaTRiC-; sa:
joru; sa:
marjamaa; sa:
Vad skall man använda som gnist fångare ?

Jag använder björknäver. Rulla ett rör och fyll med den tunnaste nästan genomskinliga nävern. Slå gnistorna in i röret. Funkar.

Metoden bygger naturligtvis på att man har ett eldstål med sig, t ex i ett snöre runt halsen. Har man också en liten metallbit fäst i snöret så behöver man inte ens någon kniv för att fixa eld.

Mvh

//Johan

tändstål e ju fusk ;) då kan man få eld på blöt sand..

:) suck!!! ;)

Hade jag älgens matsmältningsapparat och björnens päls, så skulle många akuta friluftsproblem vara lösta...utan fusk ;).

//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.