Det sårbara samhället

emrask;216812 Stormen Katrina har fått mig att iaf tänka tanken och fixa nåt litet kit. Sen har man som friluftsintresserad en hel del prylar hemma redan.[/QUOTE sa:
För att det blåser i New Orleans behöver man väl knappast nödkit här ;)

Eller menar du Gudrun?!
 
Kniper det så illa får jag väl ta och dricka lite direkt ur mälaren, det lär jag nog inte dö av. Känns lite överdrivet att bunkra mat/vatten etc i källaren. Jag kan inte riktigt se hotet som motiverar att förbereda sig så här. Självklart kan man sen resonera om att det är bättre att förbereda sig för det värsta hellre än att stå där med rumpan bar när det gäller, fast då blir det plötsligt så väldigt mycket man borde säkra sig mot.

- En rejäl björnsax i tamburen skyddar bra mot vilt
- Torrdräkt på, alltid. Man vet aldrig när en tankbil med kyltvatten tippar i ens närhet.
- Kevlar i väggarna skyddar mot de flesta vapen (Såg en tokstolle i USA som hade byggt så)
- Gipsade ben skyddar mot benbrott
- Minst 1 kubik bensin i källaren i fall bensinpriset stiger hastigt
- Vitlök, lita på folktro och skrock
 
Kniper det så illa får jag väl ta och dricka lite direkt ur mälaren, det lär jag nog inte dö av. Känns lite överdrivet att bunkra mat/vatten etc i källaren. Jag kan inte riktigt se hotet som motiverar att förbereda sig så här. Självklart kan man sen resonera om att det är bättre att förbereda sig för det värsta hellre än att stå där med rumpan bar när det gäller, fast då blir det plötsligt så väldigt mycket man borde säkra sig mot.

- En rejäl björnsax i tamburen skyddar bra mot vilt
- Torrdräkt på, alltid. Man vet aldrig när en tankbil med kyltvatten tippar i ens närhet.
- Kevlar i väggarna skyddar mot de flesta vapen (Såg en tokstolle i USA som hade byggt så)
- Gipsade ben skyddar mot benbrott
- Minst 1 kubik bensin i källaren i fall bensinpriset stiger hastigt
- Vitlök, lita på folktro och skrock

Du glömde sprinklersystem, det bör man ha med en kubik bensin i källaren;)

Skämt åsido, jag har ibland kurser om hemberedskap med framförallt pensionärer. En farbror berättade vid ett tillfälle att han kollar väderleksrapporten varje kväll, och om det varnas för hård blåst eller storm i prognosen så fyller han sin reserv-vattendunk. Det är väl en ganska rimlig nivå på beredskapen. Både Katrina och Gudrun föregicks av varningar till allmänheten. Sedan gäller det så klart att veta vad man ska vidta för åtgärder med anledning av varningen, en hel del tips om det finns på www.civil.se.
 
Jag skulle inte få för mig att lagra vatten i fall att kunna klara ett elavbrott följt av ett vattenavbrott... Det brukar alltid finnas vatten att få tag i under ett kortare avbrott. Toaletten har tillräckligt med vatten för att klara en dag eller två. Annars går det att hämta vatten i något närliggande vattendrag och sedan renar det. Har redan filter som jag använde för att rena flodvatten i Afrika och även tillräckligt med jod för att klara minst 6 månader. Om det inte skulle räcker så har jag även möjlighet att pumpa upp grundvatten men då krävs el. Har även ett bensindriven generator för att få ström till pumpen. Så för min del är vatten inga problem...

Angående mat så är det värre men den mat som jag har i köket skulle räcka i många dagar och samma sak gällde när jag var student och hade en sämre ekonomi.

För några dagar sedan bodde jag hemma hos en rysk familj i norr Kazakstan där mormodern samlade vatten i burkar varje dag i fall att USA skulle anfalla. Vattnet byttes ut var tredje dag för att det skulle hålla sig färskt.

/Stellan


Jag håller på att bygga upp ett litet förråd i hemmet inför exempelvis el och vattenavbrott, drivmedelsavbrott.
Har kikat på buteljerat vatten men kommit fram till att detta inte har särkillt lång hållbarhet och blir relativt dyrt. Är det någon här som vet hur ofta man behöver byta vatten på dunk om detta lagringssätt väjs?
Mvh
/Henrik
 
Vissa saker var klart användbara att kunna. Det mesta kändes mindre relevant för ens överlevnad.
Känns mer som "Var den perfekte Ken i 100 enkla steg"

76. Install a graphics card
77. Take the perfect portrait
78. Calibrate HDTV settings
79. Shoot a home movie
80. Ditch your hard drive
 
Vissa saker var klart användbara att kunna. Det mesta kändes mindre relevant för ens överlevnad.
Känns mer som "Var den perfekte Ken i 100 enkla steg"

76. Install a graphics card
77. Take the perfect portrait
78. Calibrate HDTV settings
79. Shoot a home movie
80. Ditch your hard drive

Går samhället åt pepparn så måste väl nån dokumentera det hela så att framtidens forskare fattar vad vi använt alla silikonkuddar de hittar till.
 
katastrofkaffe

Att vara lite förberedd är dock inte helt fel. Men de flesta här är ju friluftsmänniskor i någon form och därmed säkert redan bättre förberedda än många andra. Jag kan ta ett exempel på hur lite förberedelse kan vara bra även i mindre sammanhang, hela samhället behöver ju inte kollapsa.

Tidigare bodde jag i ett radhusområde som blev illa drabbat var gång det åskade och området blev utan ström i några timmar. Så fort regnet upphörde hastade jag ut på framsidan och kokade kaffe på gasköket. En härlig doft spred sig över området som bestod av mörka rum och kalla spisar. Några grannar bjöd in sig på en kaffetår medans andra satt och muttrade i mörkret och förbannade elverkets oförmåga att tillfredsställa deras allra enklaste behov.

Och jag hade ganska roligt åt dom... :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.