GPS og Grøna Kartan

Den 9. august gikk jeg fra Ryvang ved Grøvelsjøn til Svukuriset langs DNT-ruten.Jeg brukte Grøna Kartan "Rogen 172A" Ved "Sylvola" tok jeg en rast og ville finne min nøyaktige posisjon ved hjelp av min GPS Garmin "eTrex". Jeg brukte WGS 84 og Swedish Grid (SG)og fikk opp O:1312378 og N:6904333. Dette punkt ligger imidlertid ca. 3.5 km nord for der jeg var på stien. Så forsøkte jeg UTM-systemet og fikk opp UTM 33V og 0354755 og 6905784. Dette punktet (som jeg er litt usikker på) ligger imidlertid heller ikke på det stedet jeg var. Kan noen ekspert fortelle meg hva som er galt. Har jeg stilt inn GPS-en feil ? Skulle jeg kanskje ha brukt WGS 82 ? Da jeg kom til Svukuriset var det imidlertid ikke vanskelig å finne riktig koordinat i UTM-systemet (Nato-systemet)på mitt norske kart.
Takknemlig for svar. Hilsen S.R.
 
Använd WGS84 och lat long konsekvent istället för de andra föråldrade systemen
Det är lätt att blanda ihop och göra fel avståndsfelet tyder på att du blandat olika kartdatum när du jämfört
Svennis
 
På garmin är det rikets nät/swedish grid eller RT90/RT90 som motsvarar rutnätet på gröna kartan. Tycker att garmin har blandat ihop begreppen ordentligt på sina apparater.
 
Gps og Grøna Kartan

Mange takk for svar, men jeg forstår dessverre ikke riktig hva du mener. Jeg kan nok for lie om bruk av GPS. Her i Norge har jeg imidlertid ingen problemer når jeg bruker UTM-rutenettet og jeg har ikke lest av feil rutenett (koordinat) på Grøna Kartan.
Jeg vandrer en del i grenseområdene og foretrekker ofte de svenske kartene fordi disse ofte også dekker tilgrensende norske områder.Det er derfor jeg stiller spørsmålene mine her på Utsidan.
Hilsen S.R.
 
RT90

Har du en Svensk karta som heter Terrängkartan” före detta ”Gröna kartan” i skala 1:50 000 ska du använda Positionformat =RT90 och Mapdatum =RT90 om du har en ny Garmin GPS. På äldre Garmin GPSer ska du ha Positionformat =Swedish Grid och Mapdatum =RT90.

Swedish Grid heter rikets nät på svenska. På kartan är det utritat i svart med kvadrater som är 20*20 mm (=1*1 km i naturen). De första 4 siffrorna som står i kanten på kartan är i km. 5 siffror blir 100 m, 6 st siffror blir 10 m och 7 st siffror blir 1 m.

Lägg märke till att Norr heter X, och öst heter Y.

Om du vill veta mer använd sökfunktionen och sök på ”rt90” eller på Lantmäteriverket sida http://www.lantmateriet.com/sok_index.asp?q=rt90&x=12&y=10

/Per Brune
 
GPS og Grøna kartan

Hei!! Takk for alle svar !! På min eTrex finner jeg mapdatum RT90, men ikke posisjonsformat RT90. Kan formatet ha et annet navn på min GPS ? Hilsen S.R.
 
Hei! Jeg forstår nå at jeg på min eTrex som er noen år gammel må bruke mapdatum RT90 og posisjonsformat Swedish Grid. Mange takk alle sammen!
Hilsen S.R.
 
Vilket innebär att gröna kartan är kalibrerad i RT90 även en bit in på norska sidan. Häpp. Har inte sett något sådant kartblad själv.

Det blir oändligt mycket enklare den gång vi också får WGS84.

Fråga: Vilka länder i Europa kör fortfarande med egna kartdatum på sina topografiska papperskartor?

Sverige ja
UK ja

WGS 84 så vitt jag vet:
Norge
Tyskland
BE
FR
 
GPS og kartdatum

Hei ! I betraktning av at hele NATO,- så vidt jeg vet,-bruker UTM-systemet, så må vel kanskje disse landene også bruke WGS 84. Eller:Kan UTM nyttes sammen med et annet kartdatum?
Grøna kartan "Rogen 172A" har også UTM streker i margen, men jeg fant ikke riktig posisjon. Dette kan tyde på at jeg burde ha brukt kartdatum RT90 og følgelig at WGS 84 ikke er nødvendig for alle NATO -landene, men nå er vi inne i en annen diskusjon. S.R.
 
UTM koordinaterna på terrängkartan borde rimligen ge positionen enligt WGS 84 - eller har jag fel nu igen?

Tja kanske,är UTM gittret på svenska kartor en dold NATOanpassning, inte lätt att veta...
 
jonasolof; sa:
Vilket innebär att gröna kartan är kalibrerad i RT90 även en bit in på norska sidan. Häpp. Har inte sett något sådant kartblad själv.

Det blir oändligt mycket enklare den gång vi också får WGS84.

Fråga: Vilka länder i Europa kör fortfarande med egna kartdatum på sina topografiska papperskartor?

Sverige ja
UK ja

WGS 84 så vitt jag vet:
Norge
Tyskland
BE
FR
Allt hade ju varit betydligt enklare om jorden varit platt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.