Nödaskar - mkt bra info

annars e det numera poippis att ha det runt halsen, en liten kompass, tändstål och en liten spyderco eller liknande.. själv har jag alltid en näve björknäver mellan skinkorna..

[i lumpen hade vi prexois som Martin en tom vaxlåda..]
 
Jo visst har "överlevnadsasken" ett klart militärt ursprung. Militärt eller ej. För mig är det en del av mitt intresse, lite av en hobby helt enkelt.

Personligen tolkar jag "överlevnadsask" och "nödask" lite olika. Överlevnadsasken anser jag vara den mera klassiska "militära" med snartråd osv ganska overkill om man inte är intresserad av just ämnet. Nödasken är mera en bra att ha ask som jag definitivt tycker kan vara bra vid "lättare" friluftsliv, den typen av friluftsliv då man i vanliga fall inte har så mycket friluftsutrusning som fisketurer, svamp och bärplockning. En nödask bör kanske innehålla det man vanligtvis behöver men ofta glömmer att ta med sig. Exempelvis plåster, huvudvärkstabletter alergimedicin har själv clarityn eller cetrisin (tror de stavas så gissar att det är antihistamin) Min fru har problem med pollen, gräs osv. Det händer ofta att man glömmer att ta med medicinen då man åker ut och grillar eller liknande. Vet inte vilken medicin som skulle vara bra för exempelvis nöt eller skaldjursalergi men snacka om att det kan rädda liv.

Att glömma något att tända en brasa med får bara inte glömmas. Det vore värre än en självmål i fotbolls-WM

Nöd är lite mera nödvändiga prylar än saker som ska rädda livet om man trillar ur ett flygplan.

Jag är lite av en skalman. Jag tycker om att överraska folk med att ha med mig det som dom just då behöver men inte tror att någon har med sig.

Många menar att överlevnads situationen i den mening som man skriver om i literaturen ej kan hända. Till viss del stämmer det nog. Någon har sagt att det enda du behöver är en chokladkaka, det är ändå bara max 8mil till närmaste bebyggelse??? (i vintras var det viss några grabbar som gick hem från en fest och den ena frös ihjäl, troligen var de närmare än 8mil till bebyggelse).
Men mycket överlevnadsliteratur basseras på militära situationer "nedskjuten på fiendens område". Först i den situationen kommer metkrokar och snartråd till riktig nytta.

Vad jag tror att man behöver är i första hand en välladdad mobil, kompass, visselpipa, något att göra upp eld med.
I min vardagsjacka har jag en lite tändare en liten kompass en liten pennkniv och en diodlampa (modell 40kr på "klas i sjön") Samma sak i fiskejackan dock ett eldstål i ställer för tändare.

Dessvärre har jag inte hittat några smarta visselpipor
 
Överlevnadsaskar är bara för tunnisar och ett tonårsfenomen men inte ens i tonåren då jag bodde i skogen hade jag några askar.

Skogen: Kniv, jukkastikka och tändstickor i platpåse har jag på mig. Yxa i ryggan eller handen alt fällbar såg. Mobil naturligtivis.

Fjället: Kniv i bältet och allt annat i ryggsäcken. En mobil ligger i vattentät påse.

Stan: Kondomer och mobil

Förlorar man ryggan i en bäck så flyter den och man kan gå nedströms och plocka upp den. Tvåbenta och fyrbenta tjyvar? Hur stor är risken? Inte stor nog för att bära omkring på en jävla ask hela tiden.

I fjällen är man bara en dag från närmaste hjälptelefon. Men om man bryter benet och blir liggande då? Ja, inte kan jag krypa in i asken inte. Ingen ask hjälper mot alla eventualateter och en dag hamnar vi alla i den sista.
 
Joones; sa:
...Jag är lite av en skalman. Jag tycker om att överraska folk med att ha med mig det som dom just då behöver men inte tror att någon har med sig...
Precis min stil. Jag har med mig lite olika saker beroende på situationen, att kunna hala fram en peang för att lossa småknutar, en Victoriox för att öppna vinpavan och en pannlampa när man står på en mörk åker och har tappat [fyll själv i] gör en inte till dagens hjälte -men man blir i alla fall inte utvald till den mest hatade personen den veckan.

För strikt överlevnad i svampskogen känns det som att druvsocker, mediciner, kunskap och mobil är viktigast.
 
Joones; sa:
Många menar att överlevnads situationen i den mening som man skriver om i literaturen ej kan hända. Till viss del stämmer det nog. Någon har sagt att det enda du behöver är en chokladkaka, det är ändå bara max 8mil till närmaste bebyggelse??? (i vintras var det viss några grabbar som gick hem från en fest och den ena frös ihjäl, troligen var de närmare än 8mil till bebyggelse).

Då återkommer vi till vad som sagts innan, en ask kan inte ersätta kunskap och erfarenhet, eller tror du att fyllevalparna klarat sig bättre med en ask?

Angående överlevnadssituation eller inte, det handlar om olika förutsättningar, killarna du nämnde var satta ur funktion på grund av sprit.. Då plötsligt kan det vara en fråga om överlevnad att ta sig igenom stan kl 04:00 en lördag.. För en annan person behöver 2 veckor i vildmarken med en kniv och ett tändstål inte utgöra annat än en härlig tur i skogen..

Poängen är att askar inte kan ersätta kunskap! eller som nån annan i tråden sa..

eyck; sa:
Ha! Nu kom jag på er! :) Du (och Johan) HAR alltså överlevnadsaskar - även om ni har hivat askarna och väljer att sprida ut delarna på kroppen.

/Mats


(Rolle, glöm inte tårgas/pepparsprey och visa-kort när du e i stan)
 
-PaTRiC-; sa:
Då återkommer vi till vad som sagts innan, en ask kan inte ersätta kunskap och erfarenhet, eller tror du att fyllevalparna klarat sig bättre med en ask?
Nä, sannolikheten att någonsin sätta sig i en situation då man behöver sin ask (och inte har en Mora i bältet och en ask tändstickor i en plastpåse i fickan) är nästan noll. Större risk att bli överkörd.

Men visst är det roligt att pickla lite med överlevnadsprylar, det måste väl t o m Patric erkänna? Bygga granriskskydd, sovgropar, koka i näver etc. Töntförklaringen bygger på övertron på ASKEN, som vi människor så ofta sätter vår tillit till något föremål. Den välplanerade asken förför genom att locka vår vilja att planera, planera, planera. Därmed inte sagt att den är fel att ha med sig.
 
Asken är ju bara ett förvaringssätt:)

Det är ju innehållet som är det intressanta, saker som är svåra att improvisera men viktiga att ha.

Min ask blev rätt rejält rensad förut, metrev och krokar och åkte ut t.ex. (inte lär jag hamna i en situation där jag måste fiska för att överleva? och om jag gör det, vad säger att jag skulle få napp? jag är värdelös på att fiska).
 
tror du att fyllevalparna klarat sig bättre med en ask?

Knapast. Det kommer ingenatt göra berusad eller nykter. Därför anser jag som säkert många fler gör att asken är mera en hobbypryl precis som ett flugspö eller en golfklubba.

Panodil och alergimedicn och plåster är ju i princip vad jag bär med mig. På svamp och fisketurer. (förutom knappkompass, pennkniv och tändare).

Men jag tror i alla fall att om de båda grabbarna delat mitt intresse så hade de haft större chans att klara sig. (men där om kan vi bara spekulera). Klarar man hålla sig varm och torr så har man nog goda förutsättningar att klara sig i princip utan hjälpmedel. Lyckas man ej hålla sig varm och torr hjälper det ju inte med en kniv, kompass, snartråd, förta förband eller vad man än kan hitta på att släpa med sig. (oavsett om man har det i ask eller i snöre runt halsen).

Något att tända en eld med skattar jag som det viktigaste. Kompassen på andra plats (men den kan man ju egentligen skippa om man inte i förväg kollat ut åt vilket håll man ska gå). Kniven klarar man sig också utan. Den kan underlätta lite om man behöver finfördela tändveden men i en skog bör man kunna hitta tändmaterial som inte kräver bearbetning med kniv.
kan man "busvissla" så kan man även skippa visselpipan

Så mitt förlsag är en svart platsäck och ett elddon (tändstickor, tändare eller "jukkassticka". Välj det du behärskar och har förtroende för).

Men handen på hjärtat så tycker i alla fall jag att det är roligare att pyssla med lite småprylar i en ask. Än att sitta och vända på en plastsäck och en jukkassticka.
 
Inte så många kvinnor med i denna diskussion, men å anda sidan. De tycks ha löst problemet med en handväska :)

Anders - som har en liten fickkniv inuti sin mage
 
andersmossing; sa:
Inte så många kvinnor med i denna diskussion, men å anda sidan. De tycks ha löst problemet med en handväska :)

Anders - som har en liten fickkniv inuti sin mage

Jag har ”gentlemannamässigt” lånat ut (gett bort) Alvedon, säkerhetsnål, gem, öronproppar, plåster, våtservetter till olika tjejer vid olika tillfällen under årens lopp. Så alla har inte handväskan fullproppad. En tjej hade däremot kvittona från det senaste halvårets inköp i plånboken.

Fast det mest märkliga jag hjälpt till med, var nog när jag hjälpte en tjej av med byxorna (V-jeans 1976) när hon fastnat med höger byxben i cykelkedjan, och stod och balanserade på väster ben vid mittrefugen på en” 70-väg”. Då hade det varit läge att haft en kamera med sig. :cool:

Per Brune (alias ”Skalman”, alias ”Micro Rambo”)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Info Överlevnad 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.