Nödaskar - mkt bra info

eyck; sa:
Ha! Nu kom jag på er! :) Du (och Johan) HAR alltså överlevnadsaskar - även om ni har hivat askarna och väljer att sprida ut delarna på kroppen.

Förresten, vara köper du paracord i Sverige?

/Mats

*rodnar* fanken! Där tog du mig med byxorna nere!!

På fallskärmsjägarshoppen i Karlsborg kan föredetta FJS'are handla grejer, bland annat grön fallskärmslina!

Annars så får du fjäska med Per Brune i den här tråden, han har tydligen mycke!!

[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25549&pagenumber=2 ]
 
Seriöst?

Ja, det där med överlevnadsaskar är väldigt underskattat!
Kan även funka om man är på bio....ett ilsket litet popcornskal kan ju sitta inkilat någonstans och vi vet alla hur vassa dom kan vara?!!
Man kan aldrig nog gardera sig!!
 
-Patric-; sa:
Jag har ingen speciell ask längre, jo jag har den jag gjorde i lumpen liggande hemma i en låda.. Jag ser ingen nytta med trådsågar och fiskekrokar.

Det är klart att man ska ha fiskekrok med sig, hur klarar man sig annars när det är kasst käk till lunch på jobbet?
 
Jag måste nog tillstå att jag har en liten ask med mig i skogen.
Den mest efterfrågade varan i den är SNÖGG-Spenförband :)
 
sajberjohan; sa:
Tycker att s.k. nödaskar är rätt onödigt. Bättre att sprida ut sakerna på kroppen. Ha kniven på sig istället för ryggsäcken, några klortabletter och eldstål, näver alt tändpapp i en vattentätbehållare, mini kompass samt lite godis. Det är ungefär allt man behöver och dessa småsaker går lätt att fördela i fickorna i kläderna man har på sig.

Visst, men då måste du ha en cheklista med dig varje gång så du har koll på att du inte glömt nån av grejerna.

Nödasken (eller nödsatsen vill jag nog kalla den, behöver ju inte vara en ask) syftar ju också till att ge redundans. Du har dubbelt med dig av en massa funktioner ifall du blir av med nåt.

Sen är det ju sant att fiskegrejer och vajersåg oftast inte hör till de viktigaste grejerna för svenskt friluftsliv. Det jag tyckte var dåligt med den där sidan som refereras till ovan är att de anser att en nödsats skall innehålla ALLT för att vara bra. Det är möjligen sant om man är på väg ut på en jordenrunt-expedition och vill köpa en färdig sats, men annars är det bättre att sätta ihop en sats själv.

Satsen är ju inte heller bara till för när du blir av med ALL annan utrustning. Det kan ju räcka med att man tappar sin kniv för att man ska sitta i klistret. Då kan det vara bra med skalpellbladet i nödsatsen.

Man kan ju använda samma argument mot reparationsgrejer. "Det är onödigt att ha reparationsgrejer med sig, det är bättre att se till att ha grejer som håller."

Eller sjukvårdsgrejer. "Det är onödigt att ha första förband med sig, bättre att låta bli att göra illa sig. Första förbandet hjälper ju ändå inte om man ramlar och slår sig medvetslös."
 
nermander; sa:
Visst, men då måste du ha en cheklista med dig varje gång så du har koll på att du inte glömt nån av grejerna.

Jäklar va du va på hugget Peter.. :)

Om man inte har extremt dåligt minne så glömmer man inte vad man skall ta med sig.. I mitt fall så ligger alla grejerna som skall vara på kroppen i en skokartong, tar jag med en grej så tar jag med alla grejerna.. Samma med prylarna i ryggan(fast dom ligger inte i en skokartong)..

Hur i helsike tappar man sin kniv?

*Fanken jag tappade min fot imorse när vi vadade, tur att jag har en extra protes med i min nödask!!*
 
eyck; sa:
gundj; sa:
Jag måste nog tillstå att jag har en liten ask med mig i skogen.
Den mest efterfrågade varan i den är SNÖGG-Spenförband :)

http://www.gardsservice.se/produkter/mjolkjuverhygien/ovrigajuverpr_sarvard/innehall.htm

Hmm... funkar bra? :)

/Mats

Det finns inget bättre förband, funkar både på människor o djur.
Mina hundar river upp sig ibland och det är bara att riva av en bit och linda om, eller tejpa fast om såret är på en störe yta.
Bäst av allt är att det inte fastnar i såret.
 
Behöver ingen checklista, sakerna lämnar aldrig kläderna och om jag någon gång skall tvätta så lägger jag alla saker på ett ställe så jag vet vart jag har dom. Tappa en kniv är en sån där sak som man bara inte gör, utan man ser till att ha en kniv som sitter fast ordentligt i slidan eller så har man snöre mellan kniven och slidan (bara för att vara säker).
 
sajberjohan; sa:
Tappa en kniv är en sån där sak som man bara inte gör, utan man ser till att ha en kniv som sitter fast ordentligt i slidan eller så har man snöre mellan kniven och slidan (bara för att vara säker).

Skulle man nu "gud förbjude" tappa den fina kniven så är det inga broblem för man har ju kvar multitången.. Tappar man bägge så e man garanterat så förvirrad att man ändå inte kan använda en nödask!
 
Parapac

-Patric-; sa:
eyck; sa:
Ha! Nu kom jag på er! :) Du (och Johan) HAR alltså överlevnadsaskar - även om ni har hivat askarna och väljer att sprida ut delarna på kroppen.

Förresten, vara köper du paracord i Sverige?

/Mats

*rodnar* fanken! Där tog du mig med byxorna nere!!

På fallskärmsjägarshoppen i Karlsborg kan föredetta FJS'are handla grejer, bland annat grön fallskärmslina!

Annars så får du fjäska med Per Brune i den här tråden, han har tydligen mycke!!

[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25549&pagenumber=2 ]

Jag vet i ärlighetens namn inte vad Parapac är. Jag sysslar inte med fallskärmhoppning, men känner dom som gör det.
Det jag har är uttjänta skärmar (kalotter ) med linor. Om det är bärlinor eller styrlinor, eller både och vet jag inte heller.

På Uffes Hopp Shop http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=202&setid=62 finns Parapac vad det nu är.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Info Överlevnad 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.