Nödaskar - mkt bra info

hmmm..

Bra sida.. MEN, det e en sak jag undrar över. När behöver man seriöst en överlevnadsask? Som jag ser det så kan det militärt fylla en funktion om man blir avskuren från sin övriga utrustning.

På överlevnadsutbildningar så får man ändå inte ha med sig en massa sånt. Civilt då? Förutsätter det att man blir komplett tok-galen och kastar sin ryggsäck utför ett stup eller?

Någon skrev en gång här på utsidan att det enda man egentligen behöver är en chockladkaka eftersom ödebyggdspunkten är på 8mil eller så... Nu tycker väl jag att man kan förbereda sig mer än så.. Sysslar man med överlevnadstekniker så vill man väl ha så lite utrustning med så möjligt!?

(detta är ingen kritik mot länkarna ovan utan seriösa frågeställningar!)
 
Vitsen med en ask (eller vad det nu är för form) är att man skall ha den med sig JÄMT.

Om du går till älven för att hämta vatten, trillar i och spolas med så ska du när du kravlat dig upp kunna plocka fram grejer för att göra eld och bygga ett skydd.

Skärp, halsband etc är ju varianter som man i de flesta fall inte tappar i första taget.

Klättrar man eller liknande finns ju risken att man tappar ryggsäcken. Spolas man med vid vad så håller man nog inte fast vid ryggsäcken så hårt.
 
En kniv och en plastpåse med tändstickor i tycker jag är lagom. Sen finns det ju varianter, löjtnant (numera major) Fält förordar kondom istället för plastpåse och tänddon istället för tändstickor, men det är ju tycke och smak som får avgöra. Kondomer finns ju i lite olika smaker dessutom.

/ G
 
Re: hmmm..

-Patric-; sa:
Bra sida.. MEN, det e en sak jag undrar över. När behöver man seriöst en överlevnadsask? Som jag ser det så kan det militärt fylla en funktion om man blir avskuren från sin övriga utrustning.

På överlevnadsutbildningar så får man ändå inte ha med sig en massa sånt. Civilt då? Förutsätter det att man blir komplett tok-galen och kastar sin ryggsäck utför ett stup eller?

Någon skrev en gång här på utsidan att det enda man egentligen behöver är en chockladkaka eftersom ödebyggdspunkten är på 8mil eller så... Nu tycker väl jag att man kan förbereda sig mer än så.. Sysslar man med överlevnadstekniker så vill man väl ha så lite utrustning med så möjligt!?

(detta är ingen kritik mot länkarna ovan utan seriösa frågeställningar!)

Patric,

Jag håller med dig till viss del, och är av åsikten att den bästa nödutrustningen sitter mellan öronen. Kreativitet, förmåga att tänka bortom invanda tankebanor och uppfinningsrikedom är det som i sista hand blir avgörande i en skarp överlevnadssituation.

Däremot:

Även på långfärder i svenska fjällen vintertid eller sommartid - eller under mer avancerade expeditioner som en del sysslar med (dock inte jag) - kan ju nödsituationer uppstå (och uppstår). Man kan tappa ryggsäcken vid en vadning och se den flyta iväg, man kan bli av med vital utrustning i en lavin osv. Om man då har en liten nödask (inte större än en tobaksask e.d.) med ett antal genomtänkta delar förvarad i en benficka tror jag att ens utgångspunkt är bättre än utan denna ask.

Hur gick den med SÖS förresten, hoppade du på ngn av deras kurser? Minns att du började en tråd om det.

/Mats
 
Re: Re: hmmm..

eyck; sa:
Man kan tappa ryggsäcken vid en vadning och se den flyta iväg, man kan bli av med vital utrustning i en lavin osv. Om man då har en liten nödask (inte större än en tobaksask e.d.) med ett antal genomtänkta delar förvarad i en benficka tror jag att ens utgångspunkt är bättre än utan denna ask.

Hur gick den med SÖS förresten, hoppade du på ngn av deras kurser? Minns att du började en tråd om det.

/Mats

mm.. Jo, det e ju faktiskt först när det oförbereda händer som det blir aktuellt med en överlevnadssituation..

Jag skall börja med en liten specialare via SÖS om en månad.. Jag ska lägga om taket på lagårn i sommar så jag kan inte ta en hel veckas semester till en SÖS-kurs i år, det får räcka med en 3dagars..
 
Tycker att s.k. nödaskar är rätt onödigt. Bättre att sprida ut sakerna på kroppen. Ha kniven på sig istället för ryggsäcken, några klortabletter och eldstål, näver alt tändpapp i en vattentätbehållare, mini kompass samt lite godis. Det är ungefär allt man behöver och dessa småsaker går lätt att fördela i fickorna i kläderna man har på sig.

För vad är det som kan hända ute i mörka skogen?
Man trillar i vattnet och behöver då torka och värma sig eller man kanske går vilse.

Men som Lars Fält förevisade en gång, bästa nödsaken man kan ta med sig är en mobiltelefon. Den funkar nästan överallt i sverige och skulle något hända så kan man bara ringa efter hjälp =)
 
sajberjohan; sa:
Tycker att s.k. nödaskar är rätt onödigt. Bättre att sprida ut sakerna på kroppen. Ha kniven på sig istället för ryggsäcken, några klortabletter och eldstål, näver alt tändpapp i en vattentätbehållare, mini kompass samt lite godis. Det är ungefär allt man behöver och dessa småsaker går lätt att fördela i fickorna i kläderna man har på sig.

Precis, det var väl det jag var ute efter i mitt första inlägg.. MEN tänk om en rabiat ficktjuv har rensat dina fickor.. Då hade det varit bra med en väl gömd överlevnadstub(där solen inte lyser)...aaaarrgghh!!
 
Men vad har vi då ALLTID med i fickor och i skärp.. Själv så har jag förstaförband i jackan, tändstål på nyckelringen, en leatherman i bältet och mobiltelefon.. När jag frilufsar så utökas detta med en slidkniv och 5meter fallskärmslina i bältet(är inte nöjd med snöhanteringen ännu)..

Jag har ingen speciell ask längre, jo jag har den jag gjorde i lumpen liggande hemma i en låda.. Jag ser ingen nytta med trådsågar och fiskekrokar.
 
-Patric-; sa:
Men vad har vi då ALLTID med i fickor och i skärp.. Själv så har jag förstaförband i jackan, tändstål på nyckelringen, en leatherman i bältet och mobiltelefon.. När jag frilufsar så utökas detta med en slidkniv och 5meter fallskärmslina i bältet(är inte nöjd med snöhanteringen ännu)..

Jag har ingen speciell ask längre, jo jag har den jag gjorde i lumpen liggande hemma i en låda.. Jag ser ingen nytta med trådsågar och fiskekrokar.

Ha! Nu kom jag på er! :) Du (och Johan) HAR alltså överlevnadsaskar - även om ni har hivat askarna och väljer att sprida ut delarna på kroppen.

Inget fel i det - den springande punkten i min argumentation var vikten av att ha ett litet förråd av utrustning som kan vara användbar i en nödsituation. Om man sedan väljer att ha dessa i en liten ask eller ha de i olika fickor i byxan eller jackan spelar mindre roll.

Förresten, vara köper du paracord i Sverige?

/Mats
 
När jag frilufsar har jag ALLTID ett första förband i HÖGER benficka. Slidkniv antingen i bältet eller så bär jag det på armhålssättet. Några meter paracord lindat runt slidan, visselpipa, tändstickor, eldstål, minkompass på klockarmbandet, victorinox eller leatherman, godis (jordnötter, choklad eller kex) tändpapp eller näver, pastpåse (bolagets är perfekt), kompass. Detta är ungefär vad jag bär på mig när jag frilufsar kan ha glömt något...
Det mesta försöker jag bära i byxorna i bälet eller runt halsen då man gärna tar av sig jackan under sommarhalvåret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Info Överlevnad 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...