Map Source 5,4 till 6

Går det att gradera upp till Map Source 6?

Har ni något förslag på hur jag på enklaste, billigaste och lämpligaste sätt kan komma upp till MS6 för att bl.a. få med Norge.

Mvh
Hans Törneman
 
Litet klarläggande

Garmin framställer digitala kartor i flera utföranden. En variant av kartor heter Metroguide Europe och dessa kommer i en ny version 6.0, som du kan uppdatera till enligt inlägget ovanför.

Den programvara som du kör på PC för att läsa de digitala kartorna heter Mapsource och senaste versionen är 5.4.

Du kan med största sannolikhet använda Mapsource 5.4 för att läsa Metroguide Europe 6.0. Om inte så levereras ny version av Mapsource på CDn tillsammans med kartorna.
 
Vad är det för skillnad på Map Source 5,4 som jag har och inköpt med Vistan sommaren 03 och Europe Metro Guide?

Det verkar lite väl mastigt att betala 55£ för att få möjlig tillgång till Norge.

Finns det något bättre sätt?

Kvh Hans Törneman
 
3313; sa:
Vad är det för skillnad på Map Source 5,4 som jag har och inköpt med Vistan sommaren 03 och Europe Metro Guide?

Precis som det klarläggande inlägget ovan är det som så att MapSource är programmet som läser kartorna MetroGuide.

För att svara på Din fråga är skillnaden gigantisk, Du jämför ett dataprogram (Mapsource) med digitala kartor (MetroGuide)


Det finns ju ingen anledning för Dig att uppgradera om Du inte ser behovet. Förutom att Norge tillkommit finns det ju uppdateringar även i kartorna över t.ex Sverige.

Något annat sätt än att köpa uppgraderingen kan jag inte se, själv uppdaterade jag till City Select 6.

Hälsningar
Leif
[Ändrat av svlcm 2004-02-10 kl 14:55]
 
MetroGuide -> CitySelect??

Finns det möjlighet att uppgradera/uppdatera från MetorGuide till CitySelect? Jag har MetroGuide till min 60C men skulle vilja uppgradera till CitySelect så att autoroute fungerar.

/Johan
 
Namnförvirring

Garmins benämningar på kartprodukterna är nog den enskilda detalj i deras sortiment som vållat mest förvirring genom åren.

Mapsource är alltså både ett karthanteringsprogram (nuvarande version 5.4) och en benämning på hela sortimentet av kartor till deras GPS-mottagare.

Programmet kan man uppdatera gratis från deras hemsida.

Kartprodukterna är anpassade till olika mottagare. För Europa är dessa intresanta, när det gäller vägar på land:

Roads & Recreations.
Detaljerat vägnät. Saknar möjlighet att söka på adresser och POI (Points Of Interest). Sparar minne i enheter med litet kartminne. Ex GPS III+, ev. eTrex Legend, GPSMAP 76.

MetroGuide.
Detaljerat vägnät. Ger möjlighet att söka på gatuadresser och POI. Kan beräkna autorutter (bästa väg längs lämpliga vägar) på PC, men INTE i mottagaren. Passar bra till eTrex Vista, GPSMAP 76S, 60C.

City Select.
Detaljerat vägnät. Sökning på gatuadresser och automatisk beräkning av bästa rutten dit, även i enheten ifråga. Passar bra till GPS V och iQue. Måste låsas upp med kod till en viss mottagare.

City Navigator.
Snarlik City Select. Från början anpassad till enheter med autorutt och stort minne, medan City Select passade bättre till sådana enheter med litet minne.
I och med introduktionen av iQue har City Select närmat sig City Navigator. Passar bra till Street Pilot och 2610/2650. Måste låsas upp med kod till en viss mottagare.

De angivna mottagarna är bara exempel. Fler passande finns.

Dessutom finns Frilufskartan, som poängterar använding utanför vägarna, samt Blue Chart, som lämpar sig där det varken finns vägar eller fast mark.

Uppgraderingar till reducerad kostnad erbjuds ofta från en version AV SAMMA KARTPRODUKT till en nyare. Aldrig från en kartprodukt till en annan.
Ibland kan man dock hitta en genväg. Själv har jag en Vista och en iQue. Till iQue medföljde CS 5, som sedan uppdaterades till CS 6 utan kostnad, på grund av ett fel i CS 5.
Min Vista kan använda CS 6, förutom ruttberäkningen, under förutsättning att man har rätt kod. Eftersom Garmins låsta produkter ger tillgång till två koder per produkt, kan jag låsa upp CS 6 för både iQue och dessutom för Vistan. Till Vistan laddar jag den utan ruttinformation, vilket innebär att den är i princip likvärdig med MetroGuide. Så genom köpet av iQue fick jag gratis en uppdatering av kartorna till Vistan.
En inte helt oväsentlig ekonomisk aspekt. En ny Metroguide kostar ju en del, som konstaterats ovan.

Anders
 
Kartor..

Tack för klargörandet. Jag har tidigare förstått Garmins produktutbud så när som på skillnaderna mellan City Select och City Navigator. Blev dock osäker på Metor Guide/City Select när Leif skrev "själv uppdaterade jag till City Select 6". Jag uppfattade det som om det fanns möjlighet att uppdatera/byta mellan MetroGuide och City Select, något som alltså inte är möjligt. Så nu sitter jag med min 60C utan City Select (vill ha auto route) samtidigt som jag lagt ut pengar sedan tidigare på Metro Guide till min Ledgend :-(

Det blir billigare om man köper rätt från början.


/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fire.borje Map Source -Poi Navigering 11
micke112 Map Source Navigering 1
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Trued Garmin/Map Source kartor bytes.... Navigering 0
ThomasT Map Source ( garmin ) Navigering 7
thureb Tips och trix Locus map hösten 2022 Navigering 5
errbe Locus map pro Navigering 7
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
stenblock Lägga in stigar open street map Navigering 10
jimmy! Open bicycle map Navigering 4
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
mikaelkr Open street map Navigering 5
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
Dalmasen World base map i Col.300 Navigering 4
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
KOJ Preloaded map Navigering 13
niking Open Street map Navigering 0
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
thureb Mapsource world map Navigering 1
ulferiksson Garmin map 76S med dålig satellitförbindelse i kajak Navigering 4
olsson826 "Moving map" i pocket pc Navigering 4
garminetrex GPS Map Manager Navigering 0
eriol067 Sendmap / GPS Map Manager Navigering 7
Lasse L Svensk manual till Garmin Map 60CS Navigering 7
Jekyll Karta till SporTack Map Navigering 1
CyberJunkie Problem med Oziexplorer och Moving Map!? Navigering 7
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
Garmin Vista Digi-Map ! Navigering 0
sungam Moving map Navigering 8
riker Låna Garmin World Map Navigering 7
chuck Reduce Map Size Navigering 1
Jh-Vh Programmet GPS-MAP? Navigering 3
Sportbil Sälja Legend, köpa E-Map? Navigering 13
berglof Garmin Vista med Microsoft map point Navigering 1
magora Silva Multinavigator - Global Map Planner Navigering 2
uppsalabo Map send Navigering 1
niking Förbättring av Silvas Global Map Planner Navigering 3
ejø Ny software Garmin Gps map 76 Navigering 0
per_bursell Moving map på pc?? Navigering 2
Torbjörn Magellan 330 Map? Navigering 0
RobTar MapSource World Map + Norge? Navigering 2
theo12 E map routeplanner metroguide R&R Navigering 0
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
Garmin GPS 12 MAP kontra eMap Navigering 0
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.