Skattefråga kring Barrabes.

Hej!
På Barrabes anger man priser typ "taxes not included",
vad är poängen med det?
Kan det möjligen vara så att man slipper undan om man beställer ifrån ett annat land?

Samt, känner någon till vart man kan gå och prova sej ett par La Sportivas i Sthlm? Om nån ens säljer dem?

Om något verkar för bra för att vara sant...
 
Det betyder antagligen att du slipper spansk moms, men istället får du betala svensk moms...

Egentligen har jag ju för mig att man ska betala lokal moms vid privatimport, men det gäller antgligen inte postorder.
La Sportiva finns väl lite överallt, kolla hemsidorna på de stockholmsbutiker du tänker på.

Antar att du hittat dem på svenska nätbutiker i alla fall eftersom du verkar gilla priset.

Prisvärda skor (mm) finns annars på North Star Trading i Malmberget, med internetbutik http://www.nortstar.se
 
He he he...

Gilla priset, jotack!
Njae, tänkte nog vara en sådan rackarns fulfisk att jag var inne på att gå till en eventuell butik o prova ut en storlek jag gillar, för att sedan kanske beställa på "netet".
 
Håkan K; sa:
Så är det nog. I en del nätbutiker (i EU) får man betala den lokala momsen, i andra den egna. Vet inte varför.
Det finns en puckad "EU-regel", ivrigt "påhejad" från svenska statens håll, som säger att ett företag som säljer för mer än 200000kr till Sverige måste vara momsregistrerade (och betala moms) i Sverige. Detta är huvudorsaken men jag har för mig att Barrabes har något annat eget skäl.
 
Denna fråga har ju varit uppe 3000 gånger minst i dessa forum.
Regeln är som följer:
Vid köp innom EU (som vi är med i) betalas momsen i säljande land med ett undantag.
Om säljaren säler för mer än ett antal basbelopp (10?)årligen till sverige så skall svnsk momserläggas istället.
Detta gör ju att länder med lägre moms än 20% t ex Tyskland med 16% ger lägre pris automatiskt.

Inga tullavgifter aller liknande tillkommer vid köp inom EU.

Frakt tillkommer alltid.

Det är inte ovanligt att företag i andra länder anger priser utan lokal mervärdesskatt, det är faktiskt tillåtet i många länder trots att dom vänder sig till enskild konsument.
 
OK, en liten komplettering så är bilden solklar?
Om köparen är momsregistrerad i Sverige (företag), så faktureras ingen moms vare sig lokal eller införselmoms.
Sedan finns en del käcka undantag i praktiken; om man bor på hotell utomlands och detta faktureras till ett svenskt företag (momsregistrerat) så faktureras ändå moms. Denna kan då åtminstone i teorin återvinnas utan att man momsregistrerar sig i det andra landet, men det är bara värt besväret om man har ganska mycket moms att återvinna.

Ovanstående gäller inom EU. Mellan Norge och Sverige gäller lite andar regler, men EU-reglementet har smittat en aning även på Norge. Om jag fortsätter med vad som gäller där blir detta ofrånkomligen ett troll så jag avstår...
 
okej, 1000 tax...

Jag tror jag förstår =)
Jag kikade runt en smula efter tidigare diskussioner i ämnet men kanske hade en smula för bråttom.
Ni är great!

Mike
 
Håkan K; sa:
Mezzner; sa:
Det betyder antagligen att du slipper spansk moms, men istället får du betala svensk moms...
Så är det nog. I en del nätbutiker (i EU) får man betala den lokala momsen, i andra den egna. Vet inte varför.

/Håkan

Man ska i princip alltid betala den lokala momsen om bolaget inte säljer för mer än ett visst gränsbelopp (kan inte beloppet i huvudet).

Att veta när gränsbeloppet överskrids är i praktiken förenat med stora kontrollsvårigheter så det bygger på att de utländska bolagen informerar oss och väljer att göra rätt.

Vet inte hur det är med Barrabes, själv har jag aldrig varit med om att ett EG-bolag inte påfört lokal moms.

mvh,

J
 
OT- mer moms

Mezzner; sa:
OK, en liten komplettering så är bilden solklar?
Om köparen är momsregistrerad i Sverige (företag), så faktureras ingen moms vare sig lokal eller införselmoms.
Sedan finns en del käcka undantag i praktiken; om man bor på hotell utomlands och detta faktureras till ett svenskt företag (momsregistrerat) så faktureras ändå moms. Denna kan då åtminstone i teorin återvinnas utan att man momsregistrerar sig i det andra landet, men det är bara värt besväret om man har ganska mycket moms att återvinna.

Ovanstående gäller inom EU. Mellan Norge och Sverige gäller lite andar regler, men EU-reglementet har smittat en aning även på Norge. Om jag fortsätter med vad som gäller där blir detta ofrånkomligen ett troll så jag avstår...

Litet förtydligande, vid gränsöverskridande varuhandel ska förvärvsbeskattning tillämpas d v s svensk köpare med VAT-nummer redovisar såväl utgående som ingående skatt (nollsummespel, om inte köparens avdragsrätt är beskuren p g a blandad verksamhet).

Privatpersoner har i egenskap av ej beskattningsbar person aldrig avdragsrätt = kommer alltid att betala moms till staten. Huruvida det är ursprungslandets moms eller köparlandets moms bestäms av en omsättningströskel (kontrollsvårigheter). Ursprungslandsprincipen är ett undantag från huvudregeln som innebär att moms ska påföras i det land där konsumtion av varan/tjänsten sker.

Vid tillhandahållande av tjänst, konsumeras tjänsten antingen där den tillhandahålls (som t ex hotellboende ;) ) eller, om tjänsten är gränsöverskridande, i det land där köparen finns (s k 5:7-tjänster). I det senare fallet tillämpas förvärvsbeskattning enligt ovan om köparen uppger VAT-nummer, annars ska moms påföras fakturan (privatpersoner).

Att moms påförs när ett svenskt företag handlar tjänster som konsumeras i ett annat EG-land är alltså inte ett undantag utan huvudregeln, som är att momsen ska betalas i det land där varan eller tjänsten konsumeras. Det är ursprungslandsprincipen som är ett undantag.

Mvh,

J
 
Importforum

I min tidigare verksamhet hade jag lång och ingående verksamhet av blandad moms och dessutom olika momssatser. Moms är ett jätteområde, som nu dessutom berör prylimporterande medborgare mer än tidigare pga att internet ger insikter om priser på andra marknader. Utöver moms kommer också frågor om tullar och diverse importtariffer.

Får jag förelå att Utsidan öppnar ett forum för moms- och tullfrågor i samband med resor och import/export av prylar (och möjligen tjänster). Det finns helt klart mycket kunniga deltagare. Hit hörande frågor, samt frågor om skor, hör inte riktigt hemma inom de olika specialfora.

Jonas Lönnroth
Bryssel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.