SÖS Överlevnadskurs

Ja, det var en diskussion om huruvida böckerna eller SÖS "visste bäst". Så hans kommentar var lite goddag yxskaft (eftersom de som skrivit böckerna är grundare av SÖS), men frågan är ju som sagt var hur mycket SÖS (nuvarande) åsikter om vad som är "rätt" skiljer sig från böckerna.

Om nu SÖS (inklusive författarna av böckerna) tycker att böckerna är förlegade så vore det ju intressant för potentiella köpare av böckerna att få veta det. Men å andra sidan vill kanske inte författarna säga att böckerna är förlegade, för om de rekommenderar folk att inte köpa dem så går de väl miste om royalties?

Eller hur kommer det sig att dessa "dåliga" böcker fortfarande säljs?
 
Ja, det var en diskussion om huruvida böckerna eller SÖS "visste bäst". Så hans kommentar var lite goddag yxskaft (eftersom de som skrivit böckerna är grundare av SÖS), men frågan är ju som sagt var hur mycket SÖS (nuvarande) åsikter om vad som är "rätt" skiljer sig från böckerna.

Om nu SÖS (inklusive författarna av böckerna) tycker att böckerna är förlegade så vore det ju intressant för potentiella köpare av böckerna att få veta det. Men å andra sidan vill kanske inte författarna säga att böckerna är förlegade, för om de rekommenderar folk att inte köpa dem så går de väl miste om royalties?

Eller hur kommer det sig att dessa "dåliga" böcker fortfarande säljs?

Tror inte det handlar om att böckerna så mycket är förlegade eller dåliga, utan mer om vad man som läsare kan tillgodogöra sig i skriftlig form, och vad som faktiskt går att improvisera i olika situationer. En bok som tar upp allt skulle bli ohanterbar.

Men det ska tilläggas att jag ej läst de böckerna som det handlar om. Läste "konsten att överleva" på åttitalet, intresset fanns tills tjejerna började få bröst. Fanns sas nåt annat som pockade på uppmärksamheten...


valdemar
 
Vem har skrivit den boken? Slutade Du läsa för att tjejer fick bröst? Du kan väl i alla fall titta på bilderna;)

Brian Hildreth: How to Survive. Var en av de som fanns och hade översatts vid den tiden.

Inte hade man tid för nåt annat. "Hellre en tutte i handen än tio i skogen", gammalt asfaltsjungelordspråk.


valdemar
 
Ja, det var en diskussion om huruvida böckerna eller SÖS "visste bäst". Så hans kommentar var lite goddag yxskaft (eftersom de som skrivit böckerna är grundare av SÖS), men frågan är ju som sagt var hur mycket SÖS (nuvarande) åsikter om vad som är "rätt" skiljer sig från böckerna.

Om nu SÖS (inklusive författarna av böckerna) tycker att böckerna är förlegade så vore det ju intressant för potentiella köpare av böckerna att få veta det. Men å andra sidan vill kanske inte författarna säga att böckerna är förlegade, för om de rekommenderar folk att inte köpa dem så går de väl miste om royalties?

Eller hur kommer det sig att dessa "dåliga" böcker fortfarande säljs?

Vet inte om du läste mitt inlägg! Men att böckerna skulle vara "dåliga" för stå för dig. Jag nämnde dock att jag tyckte de höll mycket hög klass. Ingen har heller sagt att de var förlegade. Det jag skrev var att jag skulle kunna dra ifrån och lägga till lite information. Det är väl inte så konstigt när de första böckerna skrevs för över 20 år sedan.

Förövrigt tycker jag att Lars, Harry och Stefan har enorm erfarenhet och är oehört kunniga på det här området (om nu någon trodde något annat).

/mattias
 
Vad gäller Harry Sepp så har han bara en svaghet, han ryms inte i överlevnadsasken.

Marjas inlägg gav mig precis en flashback. Det jag definitivt lärde mig är vikten av god hygien i skogen, jag hann bara till tågstationen efter kursen så drabbades jag av frossa, feber och diarré. Det höll i sig i en dryg vecka efteråt. Tvätta händerna och koka dricksvattnet säger jag bara!

Jag börjar nästan hålla med vissa i tråden, hur fan kan man vara så korkad så man betalar för att sitta som en fågelholk i skogen och fantisera om fläskotletter......och sedan sitta på muggen i en vecka efter det.....och sen överväger en vinterkurs?
 
Kunskapsmängden ökar med tiden

Diskussionen om överlevnadsböckerna har gått lite snett. Precis som Norpan tycker jag att de böcker som Harry Sepp, Lars Fält och Stefan Källman gett ut är utmärkta. Det betyder varken att de är felfria eller att nya kunskaper saknas. Allteftersom vi får nya kunskaper behöver litteraturen uppdateras och fakta korrigeras.

Jag kan ta ett litet exempel. I försvarets överlevnadshandbok beskrivs den giftiga vildpersiljan som en ettårig växt. Enligt den senast utgivna svenska floran som Mossberg tecknat så beskrivs tre underarter varav några är tvååriga.

De befintliga böckerna av ovannämnda författare är en fantastisk insats som ger oss överlevnadsintresserade en solid grund för att fortsätta utveckla ämnet. Den som tror att det finns någon slutlig bibel i ämnet ägnar sig åt självbedrägeri. Och hur kul är det att ägna sig åt något som helt har stagnerat och blivit ett kunskapsfossil? Inte jag. Jag kan också konstatera att t ex Harry Sepp är en av de mest öppna personer för nya ideer som jag träffat på så jag tvivlar på att bokförfattarna själva tycker att sista ordet är sagt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.