Lite längre kurser i "överlevnad"

Passa på att unna dig lite "semester". Åk till sibirien, grönland eller nordamerika och lev med naturfolken där. Torde vara lärorikt.
 
Jo, det var ju dumt av mig. De har nog inte mer att lära ut än så.
Läs lite på internet och kolla dvd i stället.

Ett annat alternativ är att kolla upp de olika fornbyar som finns i Sverige och utomlands. Inte överlevnad direkt, men kanske finns det lite nyttig kunskap att hämta där. Det finns också en del utbildningar på folkhögskolor som lär ut vissa ämnen som kan apliceras i överlevnad/friluftsliv.
Jag tror det blir svårt att finna någon kurs som varar i ett år eller vad du nu är ute efter, där instruktörerna inte vill ha betalt.
 
Jo, det var ju dumt av mig. De har nog inte mer att lära ut än så.
Läs lite på internet och kolla dvd i stället.

Ett annat alternativ är att kolla upp de olika fornbyar som finns i Sverige och utomlands. Inte överlevnad direkt, men kanske finns det lite nyttig kunskap att hämta där. Det finns också en del utbildningar på folkhögskolor som lär ut vissa ämnen som kan apliceras i överlevnad/friluftsliv.
Jag tror det blir svårt att finna någon kurs som varar i ett år eller vad du nu är ute efter, där instruktörerna inte vill ha betalt.

De på länken kör till "självkostnadspris" och är inte dyra men jag har läst att de är lite "sekt" och om man är där ett kortare tag så verkade det som den endast är learn by observation som gäller vilket jag tycker är skittöntigt.

Jag vill INTE göra det ett år utan det jag skulle tycka var kul är en community eller dylikt som man kan besöka men inte betala 200 USD om dagen för.

Helt enkelt genuint intresserade som inte är pengakåta men som inte heller glider runt med ett björnskin virat runt skrevet och trummar på trummor.
 
Någon som har erfarenhet av det för nordligt klimat?

Såg att http://www.teachingdrum.org/ hade ettåriga kurser men det känns lite saftigt och de verkar lite för hardcore.

Vill inte ha något allför komersiellt utan mer som ovanstående till "självkostnadspris".

hahahah,, jag tänker på hur mycket bråk det kan tänkas bli där ute i skogen,
en bunt främlingar buntas i hop och ska lära sig leva ut av naturen i 11 månader,
ma skulle nog kunna göra en såpopra av det,

eller också fungera det bra,

fredde
 
en bunt främlingar buntas i hop och ska lära sig leva ut av naturen i 11 månader,
ma skulle nog kunna göra en såpopra av det,

Ja, man kan låta dem rösta ut varandra, och ha tävlingar där de kan vinna immunitet i utröstningen!

Man skulle kunna kalla det... Survivor! Låter som ett bra namn på en TV-show väl?
 
Inte ens

seriösa militära utbildningar är mer än 3 v i respektive miljö. Nu finns det förstås en massa olika miljö, men i alla fall det bör ge en susning....
Pinkys på 11 mdr i naturen utan ledare, räkna med Flugornas herre x11 cirka....brrrr
 
Nä det klingar inte så bra, Men vad sägs om Robinsson eller Expidition Robinsson.

Jag har svårt att avgöra om du är ironisk här eller vill få fram en antianglofilisk poäng, men för säkerhets skull så ville jag bara poängtera att Survivor troligen dragit in minst 200 gånger mer pengar än vad Robinson gjort.
 
På rak arm kanföljande organisationer vara värda att kolla vad de erbjuder: Friluftsfrämjandet, STF, Svenska överlevnadssällskapet, Svenska fjällklubben, FBU (och övriga militära organisationer som hemvärn mfl, förutsätter väl dock att man gjort lumpen).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.