Vilken är din Morafavorit?

http://www.moraofsweden.se/get.php?file_id=1086

Jag vill finna denna Mora®kniv Forest Exklusive Nr 311 någonstans.
Men ingen verkar sälja den. Tar gärna emot tips på en webshop som har denna.
Ser ut som en fin vardagskniv. (för oss som bor i ödebygd)

Att den är knepig att få tag på beror kanske på att den inte säljer så bra. Jag sökte lite och hittade inte heller någon svensk återförsäljare, däremot en amerikansk. Listpriset som angavs var $130 (sisådär tusen spänn !!!) och det är den definitivt inte värd. IMHO är 311:an en mycket dyrare och lite sämre morakniv. Den är i och för sig trevlig att titta på men den är faktiskt sämre än andra moror. Skaftet är kantigt och enligt min mening lite spinkigt och inte speciellt greppvänligt. För att få kniven att sitta säkert i läderslidan så får man trycka ner den ordentligt, detta innebär att när man ska upp kniven igen så får man ta i och det resulterar lätt i att den släpper okontrollerat och man står och fäktar med kniven. Inte bra ! Det kan hända att det blir bättre efter en tids användning, men en så dyr kniv ska funka bra "out of the box".
Om man vill spendera flera (många ?) hundralappar på en trevlig brukskniv så bör man nog inte välja en Mora Forest 311.
Jag köpte min för tvåhundra spänn. Det var den värd bara precis för att jag tycket att det är kul att ha en, men den kommer nog aldrig att följa med ut i markerna.
 
1. Att den är knepig att få tag på beror kanske på att den inte säljer så bra.

2. Listpriset som angavs var $130 (sisådär tusen spänn !!!) och det är den definitivt inte värd.

3. IMHO är 311:an en mycket dyrare och lite sämre morakniv. Den är i och för sig trevlig att titta på men den är faktiskt sämre än andra moror.

4. Skaftet är kantigt och enligt min mening lite spinkigt och inte speciellt greppvänligt.

5. För att få kniven att sitta säkert i läderslidan så får man trycka ner den ordentligt, detta innebär att när man ska upp kniven igen så får man ta i och det resulterar lätt i att den släpper okontrollerat och man står och fäktar med kniven.
1. Eller tvärtom. Nämligen att den är svår att få tag på i Sverige och därför inte säljer så bra här ;).

2. Hm, Ragweedforge säljer dem för $75 http://www.ragweedforge.com/SwedishKnifeCatalog.html

3. Sämre är ett kontroversiellt ord. Sämre på vilket sätt? Inte materialmässigt i alla fall. Det laminerade stålet är superbt och avsevärt tuffare i vissa sammanhang än motsvarande i traditionella moror. Det handlar om laminerat Uddeholm 2140 (motsv. AISI O1), HRC 62! De vanliga Frostarna är tillverkade i antingen Uddeholm UHB 20C kolstål (motsv. AISI 1095) eller Sandvik 12C27 rostfritt. 2140 är avsevärt bättre än det vanliga 1095. Däremot kan man inte jämföra rostfritt med kolstål eftersom dessa har sina respektive anv. områden.

4. Det är inte det bästa handtaget men så dåligt tycker jag inte att det är. Avsevärt bekvämare än många andra knivar på marknaden. Men det här har att göra med personliga preferenser så jag kan förstå att en del inte gillar det. Beroende på årsmodell så finns de i valnöt eller jakaranda.

5. Ja, det här har jag också märkt. Men inte på alla mina tre stycken, utan endast på en av dem. Jag tror att det kan hjälpa att smeta på lite parafin på insidan.

~Paul~
 
DePaul u som kan det här med knivar, vart får man tag på vissa av de mer udda mora modellerna. Vet att många är vanliga i USA men omöjliga att få tag i här. Borde vä finnas nån välsorterad webshop?
 
1.
2. Hm, Ragweedforge säljer dem för $75 http://www.ragweedforge.com/SwedishKnifeCatalog.html

3. Sämre är ett kontroversiellt ord. Sämre på vilket sätt? Inte materialmässigt i alla fall. Det laminerade stålet är superbt och avsevärt tuffare i vissa sammanhang än motsvarande i traditionella moror. Det handlar om laminerat Uddeholm 2140 (motsv. AISI O1), HRC 62! De vanliga Frostarna är tillverkade i antingen Uddeholm UHB 20C kolstål (motsv. AISI 1095) eller Sandvik 12C27 rostfritt. 2140 är avsevärt bättre än det vanliga 1095. Däremot kan man inte jämföra rostfritt med kolstål eftersom dessa har sina respektive anv. områden.

4. Det är inte det bästa handtaget men så dåligt tycker jag inte att det är. Avsevärt bekvämare än många andra knivar på marknaden. Men det här har att göra med personliga preferenser så jag kan förstå att en del inte gillar det. Beroende på årsmodell så finns de i valnöt eller jakaranda.

5. Ja, det här har jag också märkt. Men inte på alla mina tre stycken, utan endast på en av dem. Jag tror att det kan hjälpa att smeta på lite parafin på insidan.

~Paul~

Det där listpriset är kanske lite fånigt att hänga upp sig på, men jag tycker att även $75 är lite mastigt för den kniven.

Det där med stålet hade jag ingen aning om. Tack för trevlig info !

Det verkar som om jag har haft lite osis med slidan. Jag ska prova din ide' med parrafin, det hade ju varit kul att använda kniven.

Jag framhärdar iallafall, med en dåres envishet, att man kan begära med av en kniv i den prisklassen.
 
1. jag tycker att även $75 är lite mastigt för den kniven.

2. Det där med stålet hade jag ingen aning om. Tack för trevlig info !

3. Det verkar som om jag har haft lite osis med slidan. Jag ska prova din ide' med parrafin, det hade ju varit kul att använda kniven.

4. Jag framhärdar iallafall, med en dåres envishet, att man kan begära med av en kniv i den prisklassen.
1. Kan så vara. Ropade in mina på Tradera för runt 160:- styck. De var NIB.

2. Ingen orsak.

3. Gör det och återkom med resultatet!

4. Visst, det må så vara. Betänk att jag inte försvarar denna knivs prisvärdhet utan dess kvalité ;).

~Paul~
 
Alltså 711 är tillverkad i kolstål (ekv. 1085) medan den rostfria varianten på de senaste modellerna är tillverkad i Sandvik 12C27. Innan sammanslagningen så var denna modell tillverkad i Sandvik 12C27M (modified).

Styrkemässigt håller Sandvik 12C27 inte lika bra som kolstålsvarianten. Det här stålet är alltså inte lika slagsegt som 1085. Däremot är 12C27 avsevärt nötningståligare och håller därför skärpa längre vid normal användning.

Skärpemässigt så har kolstålet en liten fördel. De flesta kolstålen går att få extremt vassa. Dock är 12C27 med sitt lilla och väldistribuerade korn bland de allra bästa på det här området.

Så avslutningsvis. Om du täljer mycket och använder kniven hårt så skulle jag rekommendera kolstål, om du däremot fiskar, jagar och lagar en del mat med din kniv så skulle jag välja den rostfria.

Du kan få bort ytrost på din kniv med Autosol kromglans som du kan inhandla i din närmaste bensinmack.

~Paul~

Tackar för svaret!
Jag får helt enkelt ta och köpa en rostfri för att se vad den går för...
/Selin
 
Mora i köket

Jag köpte en ny kockkniv till flickvännen. De hon hade fick jag inte upp någon riktig skärpa i. (kan ha varit skit bakom brynet). På "classe i sjön" hittade jag MORA of Sweden köksknivar. Med det vill jag bara hänvisa till en leverantör och inte göra reklam för dem.

Knivarna finns i en serie av 11 st modeller.

Stålet är Sandvik 12C227 härdat till 58HRC
Enligt Mora gjort för extrem skärpa.

Har ej testat kniven och tycker ingenting om den ännu, förutom att de limegröna handtagen var glädjande.
 

Bilagor

  • mora-kock2.jpg
    mora-kock2.jpg
    65.4 KB · Visningar: 522
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Vilken kämpe ! Överlevnad 1
dave1 Ray Mears, vilken smörja Överlevnad 35
sajberjohan Vilken växt? Överlevnad 5
Lorre2 Vilken eld använder ni? Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.