Torka sig med snö efter vakdopp?

Om det är någorlunda nysnö brukar jag torka händerna om de blivit blöta vid pimpling, har fått för mig att det är trevligare med en kort stunds intensiv kyla (snön ramlar ju av direkt den sugit upp vattnet) än att ha blöta händer t ex i handskarna. Skulle nog testa detta om jag ramlat i vattnet också.
 
Ett alternativ måste väl vara att vrida ur något av de blöta plaggen och torka sig med. Annars är det säkert bättre med lite kort tids snökontakt än att låta det blöt dunsta bort själv, även om det sker genom kläderna. Fast som andra sagt så beror det ju på snökvaliteten, och det är tveksamt om det är så mycket effektivare än att torka av sig med händerna bara.
 
Om man har torra kläder att byta till, men saknar handduk (märklig kombination?)

Jag måste erkänna att jag haft (men inte plurrat med) den kombinationen. Sånt som händer när man blint följer goda råd. "Ombyte i vattentät påse i ryggsäcken." Att det är smart att kunna torka sig listade jag ut så småningom. Liksom att torra sockor i blöta pjäxor utan barriär emellan raskt blir blöta sockor.

En vacker dag ska jag också alldeles på egen hand lista ut att det är dumt att blanda plurrblöta kläder med torra förstärkningsplagg i samma påse. ;)
 
Ett alternativ måste väl vara att vrida ur något av de blöta plaggen och torka sig med. Annars är det säkert bättre med lite kort tids snökontakt än att låta det blöt dunsta bort själv, även om det sker genom kläderna. Fast som andra sagt så beror det ju på snökvaliteten, och det är tveksamt om det är så mycket effektivare än att torka av sig med händerna bara.
Jo, det är klart underskattat att bara gnida av kroppen (uppifrån och ned) med händerna. Särskilt om man har mer hår på kroppen än på skallen...

På sikt blir det stora problemet inte kroppen, utan kläderna. Får man inte dem någorlunda torra så kommer man att frysa något infernaliskt, och sen blir det svårt att röra sig om kläderna börjar frysa. Kanske är värt att tänka på, att ha kläder som går att vrida ur mycket? När jag jämförde olika underställs torktider så var det ju just mängden vatten som gick att vrida ur, som avgjorde torktiden. dessutom borde det i viss mån avgöra hur mycket värme plagget leder bort.
 
Ett intressant knep

är att stoppa avdunstningen med ett tätt ytterställ ytterst.

Jobbar man hårt fysiskt kan man därefter ta sig till ett uppvärmt utrymme utan att behöva byta det blöta. Är det kallt, och om man har flera klädlager fryser ofta yttersta kläddräkten till ett ispansar med samma funktion. Men en skridskokamrat upptäckte att det var svårt att få fram bilnycklarna ur hopfrusna kläder...

Thure
 
Jmf gärna med Flygvapnets överlevnadsdräkt.

Tät och tätslutande, rådet är efter fast fäste under fötterma höj kroppstemp med fysisk aktivitet och lagom ventilation.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.