Nödaskar - mkt bra info

Har jag helt fel, eller finns det inte regler för vad som SKALL finnas i ett plan. Kungens plan har ju massvis med braohagrejor under stolen. Det kanske är samma sak med civila plan.
Men om Pelle surrar runt med sin lilla Cessna runt Hovby och drar i backen behövs knappt några survivalprylar. Det är väl bara att sitta och vänta tills ambulansen kommer.
Detsamma gäller väl nästan försvarets maskiner. Varför flera kilo "survival"-jox i sillburkar. Går planet i backen så är han ju upplockad igen inom en timme.

När jag var i Bosnien och skulle flyga gräddvisp så var det en halv sida med jox som man "skulle" ha med sig. Det var ju inte bara bössa, hjälm, väst och det. Man skulle ha med sig TRE dagars rations, vatten och en massa annat krafs. Bosnien är ju för f*n bara LAND. Eftersom jag är svensk så är det ju inte direkt fiendeland.

Jag har en sådan där nödask jag också, det är en 0,7-liters LocknLock-burk köpt på Clas i Sjön. Den är full med jox och får plats i ryggsäcken. I jackan har jag dock fickorna fulla. Leatherman Fuse, Fällkniven U2, Silvatändare, visselpipa och en Fenix P3Dq5.

Paracord, den bra sorten köps med fördel från www.supplycaptain.com
De tar 7 Usd för en 100"-bunt (33m).
 
När jag var i Bosnien och skulle flyga gräddvisp så var det en halv sida med jox som man "skulle" ha med sig. Det var ju inte bara bössa, hjälm, väst och det. Man skulle ha med sig TRE dagars rations, vatten och en massa annat krafs. Bosnien är ju för f*n bara LAND. Eftersom jag är svensk så är det ju inte direkt fiendeland.

Var du där som soldat för FN eller NATO när dom pangade som värst spelade det föga roll vilket färgmönster det satt på den lilla flaggan på axeln, man kunde bli en fiende ändå. Nån amerikansk miliponkare som hamnade i skogen när hans jaktplan sköts ner hade haft nytta av de där grejorna. Gjorde visst en film om honom. Jag minns dramat från nyheterna. Krigszoner är specialfall.

Men det är just det som är fallet; så länge det råder krig kan man undra om de där surviorprylarna fyller nån funktion öht. På sjön är det en anna femma, där kan man dö på fem minuter.
 
Jag var i Bosnien med SFOR 2001. Då var det väldigt lugnt, men det var ju en amerikansk flagga på helikoptern :(

Jag läste någonstans att det finns olika krav på överlevnadssatser i flygplan som flyger över Kanada, Alaska och liknande. Det kan ju ta lite längre tid att hitta någon där borta än här.
 
Flyg

Jag var i Bosnien med SFOR 2001. Då var det väldigt lugnt, men det var ju en amerikansk flagga på helikoptern :(

Jag läste någonstans att det finns olika krav på överlevnadssatser i flygplan som flyger över Kanada, Alaska och liknande. Det kan ju ta lite längre tid att hitta någon där borta än här.

Vag vet inte mycket om flyg, men jag kollade i somras efter lite fluorescerade tejp då jag köpte en kolfiberkajak och en ny kolfiberpaddel .


http://www.ksab.net/cms/files/Katalog/KSAB_Katalog_2007.pdf har dom fluorescerade tejp
Där kan man läsa att det krävs 2 kvadratmeter fluorescerade tape vid flygning i fjällområden. Men dom har även annan nödutrustning som tydligen krävs vid flygning i fjällområden (sidan 38 i pdf filen ovan). Om nödredskapsatsen ”små sardinburkar” för 405 SEK är krav har jag ingen aning om.

Per
 
Nödpacke

Hej,

På denna sida kan man hitta djuplodande och sunda värderingar och diskussioner kring innehållet i kommersiella nödaskar - vilket är mumma för oss "hemmapulare"...! :)

http://www.equippedtosurvive.com/prsnlkit.htm#new

Kolla speciellt diskussion och recension av den nödask som får högst betyg (Very Good):

http://www.equippedtosurvive.com/pro_pocket_kit.htm

/Mats

Har förslag till "nödask" för hemmapulare på min hemsida under rubrik NÖDVÄNDIGT
http://skuggan.alhagensmainecoon.com håll till godo !
peter
 
Personligen tycker jag att nödaskar är en sak som hör hemma i det militära där man kan bli tvungen att dumpa sin packning vid stridskontakt. Sen använda det man har i stridsväst och fickor i 24h för att ta sig tillbaka till eget förband eller bli upplockad.

Civilt så är kniv och eldstål och ett litet första hjälpen kit och kunskap det enda man behöver om man nu skulle av någon anledning bli av med ryggsäcken. Har man sedan skrivit färdmeddelande och rapporterat hem via mobil (där det är möjligt) så kommer snart folk och letar efter en.

"Ersätt inte bristande kunskap med utrustning"
Preben Mortensen
 
Som ny här på "utsidan"tycker jag det här är en intressant tråd.
Askens vara eller inte vara tycker jag är intressant,
med tanke på att ca 700 barn (ca 2 om dan)och gud vet hur många vuxna som går vilse varje år så tror jag att ganska många vid olika tillfällen skulle uppskatta en nödask.(man läser ju stup i ett i tidningarna att någon gått vilse både barn och vuxna).
Jo jag förstår att kanske inte barnen kan eller bör göra upp eld osv...men en nödfilt som syns väl från luften, en visselpipa och kanske en liten ficklampa som även barn klarar att hantera kan väl oxå läggas i en "nödask".

Så jag är inte en av dom som "sågar" nödburken.
 
Jag så en överlevnadsinstruktionsfilm (Prepared to survive) och där visade någon hur hon utrustade sina ungar i skogen. En orange väst full med pryttlar.

En idé till Civilförsvaret vore ju att göra en "hitta-vilse-väst" med fickor. Kanske en illgul snickarvästvariant.
Den skall användas på följande sätt:
Varje barn har en väst med sitt namn på. Den hänger på kroken på dagis/fritids så att den alltid finns på plats när den skall användas.
Innan dagisgruppen går ut så tar fröken fram utrustningslådan och plockar fram visselpipor, lampor, lysstavar, alufiltar och annat som skall finnas i västen. De skall vara tomma när de inte används. När alla kommit hem så samlas utrustningen in igen för att inte försvinna.

Alternativt så kan man ha en väst med fastsydd vissel och diodlampa och en enkel regnponcho i en ficka någonstans. Sedan är det upp till föräldrarna att utrusta västen med ytterligare saker.
 
En bra ide i sig. Men jag kommer at täka på när jag gick på lekis och man var ute och gick till ställen. Ni vet, två och två i ett långt led, en fröken i varje ände på tåget. En av fröknarna hade med sig en första förbandslåda.

Vi håller på att införa trygghetssamhället i det här landet, har jobbat på det i decenier. Snart kommer väl obligatorisk gånghjälm. Skulle spara fem liv om året.

Jag vet att din ide är komersiellt gångbar. Du ksulle kunna produktutveckla den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Info Överlevnad 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.