Apokalyptiska förberedelser

Urban överlevnad är inte ett skämt. Vi bränner olja fortare för varje år. Resurserna töms fortre än vad vi kanske tror. Matematisktsätt har vi bara en kort tid kvar på den oljebaserde ekonomin, mycket mindre än de flesta vill inse. Jag talar decenier nu, max trettio år. Fixar vi inte alternativa elkällor innan dess så är det slutet på den industriella eran, och då har vi urban överlevnad inpå husknuten.

Mina överlevnadsknep:

Betala av dina lån NU. Ekonomin kommer inte direkt att bli bättre. USA är den största ekonomiska bubblan i historien, och den håller på att spricka inför våra ögon. Var Inte Skuldsatt.

Investera dina pengar rätt. Papper, aktier, bankkonto, tom guld, allt är osäkert. Det finns bara två säkra investeringar: betala av lån, och mark. I framtiden kommer markpriserna att bli skyhöga.

Att äga odlingsbar mark, om så bara en kolonilott, är ovärderligt.

Skaffa breda sociala nätverk. Den som har många vänner är aldrig ensam. Ställ upp för dina vänner nu, så ställer de upp för dig sen.

Skaffa bra överlevnadsprylar, såsom ett flak tändstickor, vattenreningsutrustning, en portabel solpanel, komradio, ett väl utrustat första förband.

Bygg ett bombskydd i källaren.

Bo på ett ställe som är säkert för översvämningar. Tips: Vatten rinner nedåt.

Lägg av med onödiga laster såsom rökning eller alkohol. Eller se till så att du kan sluta tvärt. Du kommer att vilja kunna lägga undan resurser till sånt som du behöver på riktigt.

Man kanske skulle skriva en bok om urban överlevnad?

Hmm,
OM sammhällets fullständiga sammanbrott nu skulle komma. Då förstår jag inte riktigt flera av överlevnadsknepen...

Vad spelar lån för roll när inte bara de finansiella systemen brakat samman utan även samhällsstrukturerna i stort? Till vem ska lånet betalas och vilket värde har då pengar?

Vad spelar markägande för roll när äganderätt bara är ett papper? Som möjligtvis har ett värde när det gäller att göra upp eld...
 
Hmm,
OM sammhällets fullständiga sammanbrott nu skulle komma. Då förstår jag inte riktigt flera av överlevnadsknepen...

Vad spelar lån för roll när inte bara de finansiella systemen brakat samman utan även samhällsstrukturerna i stort? Till vem ska lånet betalas och vilket värde har då pengar?

Vad spelar markägande för roll när äganderätt bara är ett papper? Som möjligtvis har ett värde när det gäller att göra upp eld...

EFTER sammanbrottet är ett fint papper inte värt så mycket som, säg, en ask hagelpatroner. Men innan den totala kolapsen så finns det fortfarande ett visst mått av ordning. Det gäller att komma i i det totala kaoset med så starka kort på handen som möjligt. Om du lyckades försvara dina tillgångar ett halvår längre med hjälp av papper så tjänade du på det.

Sen är det möjligt att sammanbrottet inte blirtotalt, utan bara delvis. Även då är papper bra att ha.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.