stor eller liten kniv???

När det skall täljas använder jag självklart en täljkniv eller en Mora, (el. motsv.). Samma kniv använder jag även till grenar/kvistar och mindre sly, men skall jag ha ved, stöttor eller grövre ämnen så blir det en smidig lagom liten yxa.

För att klargöra varför jag använder två sorters knivar till att tälja så ligger det till så att det jag täljer mestadels just nu är smågrejer som mer eller mindre skulpteras fram sista biten. Det skulle gå att göra med en mora, men att hantera ett halssmycke som är 60x15mm ihop med ett halvt kilo knivblad samtidigt blir bra bökigt.

Å andra sidan kan jag tipsa övriga, nu när vi ändå pratar om att hugga grövre grenar och sly, om att jag när jag tar något så försöker jag alltid dölja mina spår så gott det går, och det är yxan en smidig medhjälpare till då jag förmodligen skulle vara allt för rädd om eggen på en kniv för att göra sånt med den, (ta så nära jorden som möjligt alltså eller till och med nere i).

I stort tror jag att det är som många redan påpekat, man får prova sig fram och anpassa sig till uppgiften, kulturen, ekonomi, vad som finns till hands etc etc, tills man kommit fram till vad man föredrar som en "basic uppsättning".

Off topic:
Hur skall en bra slida se ut, fungera och vara?
OK, tack för klargörandet. Håller med om att man skall lämna snyggt efter sig! Det kan ibland se för j...igt ut.

Så till din fråga gällande slidan. Enligt min åsikt så finns det två sätt att närma sig frågan. Nämligen ur traditionell synpunkt och ur praktisk dito. Jag skulle inte få för mig att tillverka en kydexslida till en traditionell nordisk samekniv. Likaså tjänar många andra modeller på att husera i en läderslida, t ex många japanska knivar.

Kydex vill jag ha i samband med mina användarknivar av den mer moderna sorten. Om man tar en sådan kniv som Mora 2K så följer det med en slida som är extremt ful och som heller inte funkar på bästa sättet. Där är det på sin plats med ett byte.

En kydexslida bör enligt min åsikt vara anpassad till varierande bärsätt, dvs horisontell eller vertikalt (upp och ner) i både bälte, hals och över sidan av bröskorgen. Den skall ha en variation av fastsättningsmöjligheter och den skall också vara väldränerad. Helst skall den också ha ett antal fästpunkter runt om kanten.

En av de duktigare tillverkarna på marknade är Mike Sastre. Det är ungefär så som jag vill att en kydexslida se ut: http://www.rivercitysheaths.com/photo.htm

~Paul~
 
Estetik vs Funktion?

Ja jag håller med Paul, en traditionell kniv eller en med ett traditionellt utseende skall ha en läderslida. Kydex har sina praktiska fördelar, men jag har svårt att komma på något som gör det så värst mycket bättre än något man kan göra i läder. Rätt behandlat och utformat hävdar jag att läder fungerar minst lika bra.
Detaljer som även jag gärna ser på en slida är en fästanordning som hänger nedanför eventuella midje- eller vapen-bälten och en ögla, öljett eller annat fäste i botten för att kunna hänga den i andra vinklar än lodrätt. Detta tarvar naturligtvis att motsvarande ände fungerar likadant, men kan man bara fästa botten ordentligt så hänger det ju mest på att kniven stannar kvar i slidan och inte glider ut när den vinklas.

Traditionella slidor, särskilt om man ser till sådana från mellansverige och uppåt brukar gärna ha en väldigt opraktisk krök i botten på slidan, denna kommer jag skippa på min då det visserligen är vackert många gånger men opraktiskt så det förslår. Åas kanske ett utrymme för diverse småpryttlar alla 80-talets Ramboknivar kunde vara nåt.

Jag tänker mig dessutom min kommande slida ornamenterad i någon form. Jag kan inte ett skvatt om hur man bearbetar läder på sådana sätt så det återstår att se hur det blir. Då det är min första blir det förmodligen inget värst vidare avancerat utan några runor eller liknande bara.

För att återigen knyta an till trådens ursprung hittade jag en fin variant på min tids Ramboknivar, nämligen en sorts Rambo Rod: http://www.youtube.com/watch?v=dodWbbkWyS0&feature=related

Lev väl! :eek:)
 
Kydex har sina praktiska fördelar, men jag har svårt att komma på något som gör det så värst mycket bättre än något man kan göra i läder.
Alltså det viktigaste är att det är hög kvalité på slidan. Håller med att en bra läderslida är inte så mycket sämre än en bra kydexslida. Det finns dock några punkter till kydexens fördel som jag vill framhålla: Kydex går att forma om, det är okänsligt för väta, kyla eller värme. Det krymper inte och det spricker inte lika lätt som en läderslida kan med tiden att göra (pga fukt, uttorkning och dåligt underhåll). Kydex behöver ingen större tillsyn. Några ventilationshåll på strategiska ställen gör den lättorkad. Den går t o m att diska i maskin.

Vidare är kydex mer formbart och därför finns möjlighet att få till intrikata veck och fästen som kan vara svåra att få till på en läderslida. Och slutligen. Kydex är avsevärt mer lättarbetat och kräver mindre tid i verkstaden. Så ur användarvänlighet måste jag konstatera att den har en övertag över läderslidan. Läder är dock mer personligt och snyggare ;).

~Paul~
 
Min kydexfråga innan beror på att jag som många andra ogillar Mora 2k's medföljande och tänkte fixa något a) snyggare b)mer flexibelt vad gäller fästen och bärsätt. SItter och skissar på designen nu och beställer så fort jag är klar.
Återkommer med bilder om det blir bra.
Vet nån förresten ett bra sätt för en hemanvändare att ta upp avlånga hål i kanterna (http://www.builderdepot.com/SOG_15/prodimg/SOGKYD37.jpg), jag har inte tillgång till fräs.
 
ursäkta om jag agerar som pirat på tråden, men eftersom det handlar om knivar skulle jag vilja ha lite kunskap om en kniv jag fick som present och använt några gånger men inte riktigt klurat ut vad jag skall ha den till. Normalt har jag en morakniv med gult handtag eller en modifierad mora med 5 cm blad. Kniven jag undrar om är en Gerber Gator som jag försökt använda vid passning och flå vilt som jag tycker den fungerar dåligt till. Är det någon som vet vad den fungerar bra till? svampkniv? Just nu ligger den bara i ett skåp oanvänd, vore glad att få lite råd om när den skall med ut och vad den skall användas till egentligen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.