Hur planera dricksvatten?

Hur planera dricksvatten?
Tänkte ta en tur på några dagar någonstans på sörmlandsleden den närmsta tiden. Är nybörjare som ni kanske märker men en fundering jag har är hur man ska tänka med dricksvatten/matlagningsvatten, ska man ha med sig så mycket som möjligt från början? Är det vattenreningstabletter som gäller? Övriga tips..

Vi använder inte det som livsmedel

Jag trodde diskussionen gällde dricksvatten.
 
Ja det är sant , men du har klorrester i ditt dricksvatten från vattenverket också.

De varierar dosen efter behov efter lokal vattenkvalitet och tillfälliga förändringar. De med dåligt vatten öser i mycket klor, de med bra vatten använder inget alls till vardags.
Sedan är det säkert skillnad på klor och klor som mycket annat. Tex popcorn som används som fyllningsmaterial i paket är samma som man äter, men har inte hanterats med livsmedelshygien. Eller plastpellets till gjutning, löd och svetslod mm är det högre krav vid livsmedelshantering.

Samt att dosera rätt. Ni får experimentera med klor för poler om ni vill, men jag skulle inte göra det själv.
 
Ja det är sant att tillverkningen inte är livsmedelklassad men det har ingen jättebetydelse.

Tänk på att du kan ta bort restklor med vanlig askorbinsyra aka c vitamin som du köper på Ica.
Låt kloret verka 30 min , sniffar det klor är vattnet klart och sen i lite askorbinsyra så bryts kloret ned sekundsnabbt.
 
Envar som tror att ett bärbart vattenfilter på några hekto till ett kilo kan göra samma arbete som grusåsar på 1000 tals ton, bör sätta sig ner och fundera på fysikens grunder.

go tur
 
De varierar dosen efter behov efter lokal vattenkvalitet och tillfälliga förändringar. De med dåligt vatten öser i mycket klor, de med bra vatten använder inget alls till vardags.
Sedan är det säkert skillnad på klor och klor som mycket annat. Tex popcorn som används som fyllningsmaterial i paket är samma som man äter, men har inte hanterats med livsmedelshygien. Eller plastpellets till gjutning, löd och svetslod mm är det högre krav vid livsmedelshantering.

Samt att dosera rätt. Ni får experimentera med klor för poler om ni vill, men jag skulle inte göra det själv.

Så du litar mer på vattenreningstablett där aktiva klordelen som är av exakt samma kemikalie/källa som pool-klor men utblandad till enstaka % med en massa andra njurlastande mineraler (tex. natrium) och metallsalter (som tex. aluminium-salter för flockning av orenheter) och har en tillverkarlogga på sig ???

Somliga tillverkare har också en inte allt för billig tablett till för att ta bort den kvarvarande klorsmaken/doften efter vilotiden och ytterligare minerallast...

pillertrillande är lönsamt...

Har man 1-2 tabletter vattenreningstabletter per liter (och dessutom avklorningstabletter i) och dricker det vattnet under lång tid så blir minerallasten ganska stor mot njurarna om man har problem med dessa.

---

Kör man med biltemas pool-klor så handlar det om 1-2 små knappt millimeter stora korn ur granulatet per liter vatten för samma klorhalt som hel vattenreningstablett - det är som två små sandkorn som löses upp...

Att dosera är nyckelordet, när man köper sin klorburk på biltema (finns i 1 och 3 kg-förpackning för ett par hundra kronor typ ock räcker för resten av livet typ) så köper man också en burk teststrip för att mäta klorhalt och så experimenterar man lite hemma först och då inser hur otroligt lite av granulatet som behövs för att nå en klorhalt med omisskännlig klordoft på vattnet och efter ett par testvändor så behöver man inte förlita sig på teststrippen längre, utan näsan räcker gott.

Glöm heller inte att köpa en kryddpåse askobinsyra på ICA - en liten knivsudd, några kristaller av det i den efter halvtimmen, fortfarande lätt klordoftande vattnet tar bort alla spår av klorlukt/klorsmak - fullständigt!!

---

Kemikalie som Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat tillverkas i enorma mängder för kemikalier inom vattenbehandling, desinficering och livsmedelshantering och att det skulle finnas en 'lägre klass' för teknisk bruk (dvs ej för dricksvattenkvalitet) och en annan för livsmedelsklass-bruk är ganska osannolikt då det kostar inom industrin att hålla isär flödena och ge risk för kontamination i den bättre produkten av den sämre.

Samt klor för poolbruk så är det livsmedelskvalitet som gäller eftersom folk kan få kallsupar eller svälja poolvatten när dom är i poolen samt att man häller i mer klor då och då i samma vattenvolym under en hel sommar...

---

I stort sett all kommunal vatten är klorat eller peroxiderat (peroxider biter dock inte på E.coli-bakterier då de har enzymsystem som bryter ned peroxider och försvarar bakterien) då även om vattnet är bakteriefritt när den lämnar vattenverket (med UV desinfektion etc.) så går det igenom många mil rörledningar med efter åren allt tjockare beläggningar på insidan (vissa rör kan vara 50 år gamla) och för att vatten inte skall bli återinfekterat på vägen ut med bakterietillväxt (och bakteriedöd som ger endotoxiner när cellväggarna på bakterien spricker upp) så finns det en mycket låg halt av klor eller peroxider för att undertrycka bakterietillväxten även för rör med låg omsättning av vatten.

Mitt kranvatten har ca 0.5 ppm klor av teststickorna att döma.
 
Senast ändrad:
Så du litar mer på vattenreningstablett där aktiva klordelen som är av exakt samma kemikalie/källa som pool-klor men utblandad till enstaka % med en massa andra njurlastande mineraler (tex. natrium) och metallsalter (som tex. aluminium-salter för flockning av orenheter) och har en tillverkarlogga på sig ???

....

Har jag skrivit att jag använder klor? Jag tar med vatten på kortare tur eller i skärgård med saltvatten (I skärgård har jag kajak). Annars har jag sedan några år ett filter, tar inte stinkande vatten från bäckar utan från sjöar. Inte idiotsäkert det heller.
 
Han syftade mer på att många använder inte livsmedelsklassat klor istället för köpa tabletter som är godkända och c:a 100 000 gånger dyrare och ofta sämre för kroppen
 
Är det någon som har koll på vad det är vi försöker skydda oss mot (i Sverige)?

Jag känner inget behov av göra något åt vatten som inte runnit igenom jordbruks eller urbana trakter, men tänker att då kan det ju kanske vara vettigt. Med filter går det fortare, det verkar ju ganska klarlagt att de kan ta det mesta av bakterier men inte virus. Färg och smak lämnar jag utanför min fråga.

Så vad är de mest sannolika smittor i vatten som dricks ute man kan stöta på, som kan förstöra ens dag/vandring/liv etc?
 
Är det någon som har koll på vad det är vi försöker skydda oss mot (i Sverige)?

Jag känner inget behov av göra något åt vatten som inte runnit igenom jordbruks eller urbana trakter, men tänker att då kan det ju kanske vara vettigt. Med filter går det fortare, det verkar ju ganska klarlagt att de kan ta det mesta av bakterier men inte virus. Färg och smak lämnar jag utanför min fråga.

Så vad är de mest sannolika smittor i vatten som dricks ute man kan stöta på, som kan förstöra ens dag/vandring/liv etc?

Om man inte dagligen dricker samma vatten så är det nog inte så stor risk att bli sjuk även i södra Sverige. De kemikalier jordbruket släpper ut är sådana koncentrationer att man kan bortse från det i praktiken vid tillfälliga intag. Dock bör man tänka sig för innan man tar vatten ur bäcken när bonden naturgödlat nyligen. Sen gäller det väl att undvika brunnar med döda möss och råttor samt en och annan bäck med döda lämlar. Kort sagt undvik det man kan bli akut magsjuk av. Övrigt kan man sätta i sig utan risk när det är ett tillfälligt intag

Jag tar vatten ur vattendrag och sjöar från Östergötland och norrut, ofta dricker jag utan åtgärd. Gamla brunnar undviker jag, brunnar som inte nyttjas frekvent kan bli hur dåliga som helst. En kallkälla direkt ur marken i skogen är lite av en högtid. Vid tveksamhet kokar jag (big bubbles nu troubles). Har funderat på filter men dom är dyra och krångliga och skall underhållas och en pryl till. Tycker det är enklare att koka, vikten av lite extra gas är försumbar och köket är ändå med

Vid 60+ har jag ännu aldrig behövt avbryta en vandring pga att jag druckit dåligt vatten

I kajaker tar jag med vatten så det räcker 8-10 dagar i skärgården. Där får man se upp lite om det är väldigt varmt. Jag brukar slå i 0,5 dl kolloidalt silver i varje dunk a 5 liter, beprövat för vattenrening och helt smaklöst.

Så gör jag, andra har andra sanningar
 
Gud va spännande...

Vilken spännande tråd....

Efter att jag fick höra i lumpen att "allt vatten i Sverige som rör på sig kan ni dricka om ni använder huvudet!!" Å det man skulle använda huvudet till va precis som några redan har nämnt att man ska undvika vatten som går genom jordbruk, kolla på alger, döda djur och lite färg och lukt...men i övrigt så va det bara att köra på! Jag har kört på detta sedan dess och aldrig råkat ut för några konstigheter...tur kanske vad vet jag men tycker vi borde ta till vara denna fantastiska möjlighet utan att börja blanda i konstiga tabletter och annat....

Såklart gäller ju inte detta ens dagliga vatten, men det vatten man dricker när man är ute på äventyr är det ju annat med kan jag tycka....men det är ju jag det! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...