GPS armband vs handhållen?

Ja det är frågan och önskemålen/kravlistan är följande.
Logga avverkad sträcka, min/max fart men viktigast aktuell fart och medelfart, inget krav att kunna lägga över i dator mm.

Position såklart och kunna lagra iaf några WP, karta är en bonus men inget krav om så räcker baskartan.

Den ska kunna hänga med i alla väder på både långpromenader och paddelturer och inte vara klumpig så därför tanken på armband men kanske helt fel ute?

Lite så ser kraven ut så vad skulle Ni GPS rävar säga att det är det vettigaste?
 
För att spä på valfriheten ytterligare kan du också fundera på en ordinaär modern mobiltelefon eller någon sport/äventyrs-handledsklocka.

Loggar mina äventyr med en garmin på handleden och en Sony androidlur i fickan. Har ingen erfarenhet av varken handhållen dedikerad GPS eller armband så jag kan varken säga bu eller bä till dessa.

En faktor är hur länge du vill logga och hur du vill kunna ladda, även om nog det mesta löser sig med en "powerbank".

/Patrik
 
MapAppTopo eller Locus

Båda dessa androidappar kan lägga upp kartan på klockan men tyvärr så är displayen på de flesta "smartklockor" så liten att det inte fyller någon större funktion - kartan blir för liten. Tillägget i Locus är fortfarande under utveckling och har hittills fungerat på vissa av Sony Smart Watch 3. MapAppTopo verkar fungera bra. Eftersom minnet i smartklockorna oftast är 4 gb varav operativet tar mins 2 gb så ryms det inte så mycket karta. Det är en bit kvar innan vi får gps:en på handleden!
 
Ja det är frågan och önskemålen/kravlistan är följande.
Logga avverkad sträcka, min/max fart men viktigast aktuell fart och medelfart, inget krav att kunna lägga över i dator mm.

Position såklart och kunna lagra iaf några WP, karta är en bonus men inget krav om så räcker baskartan.

Den ska kunna hänga med i alla väder på både långpromenader och paddelturer och inte vara klumpig så därför tanken på armband men kanske helt fel ute?

Lite så ser kraven ut så vad skulle Ni GPS rävar säga att det är det vettigaste?
Beroende på budget så kan du också titta på utgående modellen Garmin Epix eller regn nyare Garmin Fenix 5X. Båda klarar kartor.
 
Jag kan också rekommendera Garmin Fenix 3. Skulle säga att den största skillnaden mot Fenix 5 är priset.
Är jag ute med hunden eller dagsvandring i någorlunda känd terräng så använder jag MapApp Topo i mobilen om jag vill titta på kartan.
Är jag ute längre kör jag karta och kompass. Då kan jag se koordinaterna i klockan om det behövs.
 
Hmm det var ju inte så enkelt men många bra tips och då blir det lite följdfrågor samt att precisera önskemålen lite så kanske det blir lättare att hitta något lämpligt.

Foretrex modellerna verkar klart vettiga med karta och allt men utan att ha provat en så ser de lite klumpiga ut att ha på armen under heldagsaktiviteter men kan ju vara fel, ska iaf prova en och se hur det känns.

Fenix 3 & 5 ser ju mera ut som klockor men verkar kunna ge det jag vill och som sagt karta behövs inte då jag rör mig i kända miljöer där lokalkännedom räcker.
Så mera att kunna hålla koll på aktuell fart, sträcka och efter hemkomst kunna läsa av tot distans och min,medel och max fart inte nödvändigt att det går att "tanka" över till datorn.

Då jag föredrar tystnad på mina aktiviteter så är musikspelare inte nödvändigt pulsmätning funkar dåligt för mig då dessa mätare oftast inte klarar att visa rätt när man som jag har pacemaker som lurar tekniken men det kan jag vara utan med.

Så kan det finnas någon enklare variant som bara har de egenskaper jag önskar så vore det ju kanon men det lär väl tillkomma några extra funktioner men det kan jag nog leva med också ;-)

Att använda mobilen som en del i detta känns inte optimalt då jag inte alltid har den med eller på och då faller ju den lösningen lite, men annars är det ju smart.

Så vad säger sakkunskapen med denna extra info, nya tips eller samma som ovan?
 
Jag tror nog på Fenix 3 , jag har Fenix 3 i militär version Garmin Tactix Bravo - den är som en Fenix 3 men byggd av dom bästa materialen.

Jävligt snabb Gps när man skall bara plocka fram koordinater.
Från kallstart till position typ en minut o sen gps off o man sparar batterier.
 
Mitt krav när jag letade klocka var batteritid.
Suunto Ambit 3 Peak kan logga sträcka och har man positionsintervall på 60 sekunder räcker batteriet i ca: 200 timmar.

Jag har haft den på veckovandringar utan att behöva ladda och loggat hela vandringen.

I övrigt har den alla funktioner du vill ha och några till...
 
Om det är sträcka och hastighet som är det viktigaste så räcker det med en vanlig löparklocka med GPS. Du borde kunna hitta en bra under 500:-.

Fenix 3 HR och många andra mäter pulsen i handleden. Det kanske fungerar bättre med pacemakern om du tycker att det är intressant.
 
Om det är sträcka och hastighet som är det viktigaste så räcker det med en vanlig löparklocka med GPS. Du borde kunna hitta en bra under 500:-.

Fenix 3 HR och många andra mäter pulsen i handleden. Det kanske fungerar bättre med pacemakern om du tycker att det är intressant.

Jo det är det som jag vill ha helst då som sagt pulsmätning inte funkar så bra med min "hjälpmotor" det brukar skifta mellan +180 och 0 så inget att lita på och inte heller viktigt då jag ju vet hur pacen är inställd för att funka.

Så vad skiljer en löparklocka från de som tipsats om ovan då ju priset lät väldigt bra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...