Svårt att komma under de tre stora som ensamvandrare

Alltså tält+sovsäck+liggunderlag och rygga skall hamna under 3kg.
Mitt eget är:
Integral Design:Silwing tarp ca 350g med linor och markpinnarna.
Rygga exped 60 lightning ca 1151g
Sovsäck marmot hydrogen äldre modell 740g
Bivysäcken MSR E-BIVY SACK 250g(vill ha det när jag ligger under tarp, ska införskaffas)
Liggunderlag Thermarest Z-Lite SOL Regular 410g(ska införskaffas)

Då hamnar jag på 2901g vilket är precis på gränsen, och då måste jag ha vandringsstavarna med till tarpen om jag ska vara på kalfjället och får lägga till ca 450g, vips så var jag 350g över. Är det någon som kommer under 3kg? Och i så fall med vilken utrustning? Verkar väldigt svårt tycker jag.
 
Ja, du, det är ju en godtyckligt satt gräns men jag skulle tippa på att fjäderlätt.se har lösningar som tar dig under 3 kg. Mina tankar baserat på ditt utgångsläge:
Tarpen är nog aldrig kul under trädgränsen med tanke på mygg, men jag tror att du gör rätt i att skaffa bivacksäck för att komma undan dem. Det finns väl ingen som kan säga att du ska räkna in stavarna eller låta bli, räknar du med dem blir det ett ganska tungt tält med rätt låg komfort, men det är ju bara tankeövningar. Men vill du komma ner 300 gram finns det nog ryggsäckar som väger runt 800 gram, så där kan du ju göra din besparing.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
GossamerGears rygga Mariposa på 60 liter från 2015 väger 5-600 g o är otroligt bekväm. Från -16 o framåt väger den ca 700 g.
Finns tarp i cuben som väger 100 g för 2-3 pers. Du kan sy en bivy av markväv som blir väldigt lätt o uppnår samma funktion.
Jag kommer under 3, t o m under 2,5 kg, men vandrar sällan utan barnen.
 
Du kan lätt få ner liggunderlaget till 350g eller lägre genom att klippa bort bitar du inte använder till att sova på. Kom ihåg att 3 kg inte är någon magisk gräns, det är inte hela världen om det blir några gram över. Är inte bivyn en kondensfälla? Du bör kunna ha ett myggnät för den vikten.
 
Jag har olika lösningar för ensamvandring på sommaren som hamnar under 3kg. Tycker inte stavarna ska räknas om du skulle haft dem ändå. Eller ska dem det?

Ryggsäck: inov8 race e lite 24 350g cirka. 40l custom made 700g cirka. 75l custom made 1280g.
Sovsäck: haglöfs lim +1 485g. Roberts 400g 850dun 865g.
Tält: big sky international wisp 865g inkl pinnar. Stavar tillkommer dock
Liggunderlag: mammut cellplast 135g eller thermarest neoair xlite 350-450g beroende på storlek.

1835g för lättaste konfigurationen som jag använde ett par tillfällen i somras. Tyngsta konfigurationen av mina grejer här jag inte använt..3460g
 
Naturligtvis är de tre kilona inget självändamål, men inget som jag upplever kräver några extra fiffigheter, uppoffringar eller extrema utrustningsval för att hamna kring. Själv råkade jag bara vara där långt innan UL/"fjäderlätt" blivit till begrepp och debattämnen.

Ännu lättare är det med dagens lätta tält; med många fullvärdiga dubbeltält under kilot har de flesta koncept med tarp/bivybag/vandringsstav(ar) sammanlagt svårt att konkurrera viktmässigt (de kan naturligtvis ha andra fördelar).
Med ryggsäckar har det nästan gått åt andra hållet i "mainstream"-utbudet, men visst finns det också riktigt lätta alternativ, som ändå behållit de gamla ramsäckarnas fördelar (lastöverföring, modularitet, ventilerad rygg m m ).
Dunsovsäckar är... dunsovsäckar. Dagens säckar har väl generellt lättare tyg och kanske tajtare skärning, men viktskillnaden mot förr är marginell, givet samma dunmängd och -kvalitet.
Liggunderlag av extruderad plast väger ungefär som de alltid gjort, men nu finns alternativ med bättre hållbarhet och högre R-värden. De uppblåsbara är kanske generellt lättare än förr, men där har jag ingen koll. Här handlar det om personlig bekvämlighet, och är man inte lika glad som jag i att sova hårt (och inte lika rädd för döden i hypotermi efter ev. punka :)), så är det väl bara att strunta i godtyckliga viktmål.


Mina egna "tre stora" idag är alla väldigt vanliga saker. Ingen av dem är ens tillnärmelsevis lättast på marknaden i sin resp. klass:
  • tält: Ringstind Superlight 1-2, 940 g
  • ryggsäck: Mt. Hardwear Scrambler ULT30, 400 g för mer högalpint; alt. Mammut Creon light 32/48, 930 g) för längre och "plattare" turer
  • sovsäck: Roberts (specialbeställning), 720 g; alt. Cumulus Liteline 400, 755 g
  • underlag: Multimat Superlite, 175 g (sommar); alt. Thermarest Z-lite Sol, 360 g (höst och/eller högalpint). Bägge lätt nerkortade för att passa min kroppslängd.
.
Totalt allt mellan 2235 och 2985 g, och det har bara råkat bli så. Utanför myggsäsongen (men inte jättesent på hösten) lämnar jag ofta innertältet hemma, med ytterligare något halvkilo mindre.
 
Mina två nuvarande barmarksalternativ

1) Arcteryx Alpha FL 45, Zpacks Duplex, WM Summerlite, Xtherm eller Z-lite hamnar på cirka 2,5 kg men jag kommer frysa om nollgradigt, kräver extremt slimmad utrustning i övrigt, det kommer blåsa rakt igenom och i värsta fall driva in regn och jag kan bära mat för max en vecka.

2) Seek Outside Unaweep, HB Enan eller MLD Trailstar med innertält, WM Apache, Xtherm eller Zlite och då hamnar jag på 4 kg. Mer vädertåligt och jag kan bära tungt och stort vid behov (t.ex. mat för långtur).

Att bära lätt är hög prio för mig men 3 eller 4 kg är inte hela världen. Det som gör stor skillnad för mig är den bälteslösa och smidiga ryggan i det lättare alternativet.
 
Du kan lätt få ner liggunderlaget till 350g eller lägre genom att klippa bort bitar du inte använder till att sova på. Kom ihåg att 3 kg inte är någon magisk gräns, det är inte hela världen om det blir några gram över. Är inte bivyn en kondensfälla? Du bör kunna ha ett myggnät för den vikten.

Jo bivy är ju en kondensfälla, men kryper tempen ner närmare nollan och regnet öser så kommer jag sova i min "VBL-Linerbag UL från Exped" en invändig sovsäckspåse på 170 g som stoppar fuktvandringen från kroppen. Sovsäcken kommer att hålla sig torr då den är skyddad både utifrån och inifrån. Jag sov i sådant system i vintras två veckor i sarek, länkar film:
https://www.youtube.com/watch?v=wVOEKv2LShw&t=174s

Och jag tyckte mycket om det, fukten som satte sig i understället försvann fort under dagens aktiviteter, så jag tänker även prova det vår/höst iallafall.
Men är vädret fint så ligger jag på bivyn bara, för att skydda sovsäcken från marken lite extra, då den är betydligt bredare än liggunderlaget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.