Smartphone istället för GPS

Nej det är inte så lösningen med Gailileo fungerar, man betalar inte för kartmaterialet. Där betalar du typ 40 kr för "pro-versionens" nedladdningsfunktion och kan sen ladda ner hela fjällkartan off-line gratis. Det är samma kartmaterial som fjällkartan-appen, skillnaden är att du får riktig GPS-funktion. Länkarna du behöver finns i tråden jag hänvisade till tidigare.

Vad menar du med "riktig GPS-funktion"? Hur skiljer sig Gailileo offline gps mot gratisversion av t.ex. Locus maps?
 
Vad menar du med "riktig GPS-funktion"? Hur skiljer sig Gailileo offline gps mot gratisversion av t.ex. Locus maps?

Jag jämför bara med Fjällkartan appens begränsade funktionalitet där du t ex inte kan logga vart du gått eller spara platser. Jag har ingen erfarenhet av Locus maps, men gissar att Galileo har färre features än många andra GPS-lösningar.
 
Go vänner

Finns det någon app med terräng- och/eller fjällkartan med samma funktioner som RunKeeper (tidtagning, avverkad sträcka, start/mål)?

Har förstås funderat på att skaffa någon handburen GPS, men klassisk navigering får duga ett tag till. För mig skulle appen således fungera som dokumentationsverktyg samt enkelt kunna dela uppgifterna både under och efter vandringen. Jag är fullt medveten om begränsningarna i drifttid och mobiltäckning.

//Niklas

Förra året då jag gick så körde jag med Geo Tracker hade den igång hela dagarna på min Galaxy S7, på kvällarna så laddade jag den med mitt portabla powerbank som jag köpt på webhallen för 250kr.

2 gånger under min vandring så blev jag osäker på om jag följde rätt led eller inte då startade jag upp min app lokalsinne och fick direkt position var jag var och såg att jag följde rätt led.

Glöm inte att stänga av mobilen så den inte letar nät hela tiden för då dras batteriet ut direkt.
 
Man skall köra med nallen i flygplansläge och en gps app som Viewranger som är offline med LMV kartor.
Då klarar man sig dygn med konternuerlig GPS och spårritning och veckor med position och visa på kartan vart du är när du vill.
 
Med en Iphone 6 kan man komma ner i 2-3% batterianvändning om dygnet, nyare borde inte vara sämre. Det förutsätter att man har gjort vad man kan för att få ner batteriförbrukningen, inklusive att man inte kör GPS-tracking.Samt att temperaturen är en bit över 0C eller mer.

Skillnaden mot att slå av den helt blir i första han att man slipper starta den när man ska ha den, vilket kanske mest spelar roll om man använder den som kamera. Men tar man mer än enstaka kort om dagen blir såklart förbrukningen genast lite högre.
 
jag använder Sweden Topo maps hemma ibland men där verkar man behöva Pro-versionen för att kunna köra offline. Kostar 129 kr tror jag. Lite synd men den e annars rätt bra.
 
jag använder Sweden Topo maps hemma ibland men där verkar man behöva Pro-versionen för att kunna köra offline. Kostar 129 kr tror jag. Lite synd men den e annars rätt bra.

Den är helt ok, jag har köpt den. Nackdel är dock att det inscannade kartmaterialet från terrängkartorna har rätt så låg kontrast och är lätt oskarpt och starkt komprimerat (man ser "blockigheten" av jpeg-komprimeringen).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...