Smartphone istället för GPS

Galileo för android

Nej det är inte så lösningen med Gailileo fungerar, man betalar inte för kartmaterialet. Där betalar du typ 40 kr för "pro-versionens" nedladdningsfunktion och kan sen ladda ner hela fjällkartan off-line gratis. Det är samma kartmaterial som fjällkartan-appen, skillnaden är att du får riktig GPS-funktion. Länkarna du behöver finns i tråden jag hänvisade till tidigare.

Finns verkligen Fjällkartan för nedladdning till en Smartphone med Android? I så fall var?
 
Finns verkligen Fjällkartan för nedladdning till en Smartphone med Android? I så fall var?

Den lösning jag pratar om tror jag bara finns för iphone. Jag har inte sett att TS har yttryckt några preferenser på vad han använder/vill använda för telefon så jag tänkte att bägge telefonvarianterna kan vara akruella.
 
För att kanske reda ut något frågetecken så finns det väl en app till Apple-produkter som heter kort och gott "Fjällkartan". Den appen finns inte till android såvitt jag vet. Det kan mao vara värt att förtydliga om man syftar på appen eller kartmaterialet i det här sammanhanget.

Kartmaterialet finns (förutom ovanstående förslag) även i "Fjällsäkerhetsappen" men kräver då uppkoppling. Den har dock annan fiffig funktionalitet också.
 
Fjällsäkerhetsappen för iPhone kräver ingen internetkoppling annat än när "kartbladen" laddas ned till mobiltelefonen. Detta under förutsättning att denna möjlighet inte har tagits bort sedan i somras då jag laddade ned samtliga "kartblad" för hela den svenska fjällkedjan genom att besöka alla enskilda "kartblad" i appen.

/Birger
 
Här är en användbar tråd där du bland annat hittar hur du får ii hela fjällkartan i gps-appen Galileo till en total kostnad på ca 40 kr om jag minns rätt. Fungerar bra.

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83128&highlight=gallileo

Detta funkade lätt som en plätt. Fungerar med android också.

Tog 5 minuter att få in fjällkartan offline i mobilen.

Direktlänk : http://kiljano.se/2016/06/fjallkartan-offline-iphone/


Finns verkligen Fjällkartan för nedladdning till en Smartphone med Android? I så fall var?


Ja kart filerna finns uppladdade av diverse privatpersoner. Sen behöver du en app/program som kan öppna och bearbeta filerna.

Har den i Galileo appen just nu. Använder gratisversionen i 5 dagar och funkar fint. Kommer kosta 25 kronor att uppdatera till "Pro" vilket jag tror behövs för offline kartor.
 
Detta funkade lätt som en plätt. Fungerar med android också.

Tog 5 minuter att få in fjällkartan offline i mobilen.

Direktlänk : http://kiljano.se/2016/06/fjallkartan-offline-iphone/





Ja kart filerna finns uppladdade av diverse privatpersoner. Sen behöver du en app/program som kan öppna och bearbeta filerna.

Har den i Galileo appen just nu. Använder gratisversionen i 5 dagar och funkar fint. Kommer kosta 25 kronor att uppdatera till "Pro" vilket jag tror behövs för offline kartor.

Tänkte föreslå att någon med android provar om nu Galileo finns för android numera, men du hann före.

Kul att det funkar!

Man kan använda friluftskartan från hitta.se ochså via samma länkar om man vill ha något för resten av Sverige med, jag använder faktiskt den mer. Då kan ge sig ut på spontana strövtåg om man råkar få tid över på någon tjänsteresa. Fjällkartan har man defenitivt offline, för friluftskartan är jag oäker om det kanske bara är så att den cachar det man använt senast. Det brukar aldrig vara ett problem i vilket fall.
 
Jag förstår inte

Ja kart filerna finns uppladdade av diverse privatpersoner. Sen behöver du en app/program som kan öppna och bearbeta filerna.

Har den i Galileo appen just nu. Använder gratisversionen i 5 dagar och funkar fint. Kommer kosta 25 kronor att uppdatera till "Pro" vilket jag tror behövs för offline kartor.

Känner mig litet dum. Jag tyckte att jag frågade om det fanns en Fjällkarta som går att köra i Galileos Androidversion och får svaret att dom finns uppladdade av diverse privatpersoner. Jag har varit in på kiljano.se och letat men hittar inga filer till Android. Jag har redan alla kartor anpassade för Locus/Orux i Android. Det fungerar perfekt men jag tycker dom apparna har onödigt många funktioner och vill därför ha dom för någon app med enklare handhavande t.ex Galileo. Kan någon tala om för mig var jag kan ladda ner dom (om dom verkligen finns!)
 
Jag använder appen Lokalsinne i min Androidtelefon. Alla kartor är med från start. Fungerar bra och är mycket enkel att använda.
 
Göran_ kanske kan svara på exakt hur man gör med android, men i iphone laddar man ner Galileo i appstore och köper sedan pro i appen. Efter det går man till webläsaren i telefonen och öppnar länken i Göran_s inlägg. Webläsaren fattar då att filen hör ihop med Galileo och frågar om man vill öppna den där. Det svarar man ja på. Sen är det klart, därefter finns fjällkartan valbar som karta i Galileo.

Edit: det är följande länk som laddar ner kartan (som man hittar via ovan nämnda länk):
https://dl.dropboxusercontent.com/s/4ljrv7n9r656gx1/galileo_fjallkartan.ms

Cred till Jobero som gjort jobbet vi kan dra nytta av.
 
Känner mig litet dum. Jag tyckte att jag frågade om det fanns en Fjällkarta som går att köra i Galileos Androidversion och får svaret att dom finns uppladdade av diverse privatpersoner. Jag har varit in på kiljano.se och letat men hittar inga filer till Android. Jag har redan alla kartor anpassade för Locus/Orux i Android. Det fungerar perfekt men jag tycker dom apparna har onödigt många funktioner och vill därför ha dom för någon app med enklare handhavande t.ex Galileo. Kan någon tala om för mig var jag kan ladda ner dom (om dom verkligen finns!)

Gå in på denna länk:

http://kiljano.se/2016/06/fjallkartan-offline-iphone/

Där står allt samt en film om man inte orkar läsa. Men här är alltså direktlänkten till filen för fjällkartan: http://bit.ly/galileo_fjallkartan_offline

Ladda ner på dator och för över till din iphone/android eller som jag, ladda ner filen direkt till mobilen via chrome och öppna med galileoappen. Går mer eller mindre automatiskt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.