Nödutrustning för såväl korta som långa vandringar

Elastisk binda borde ha fler bruksområden än en gasbinda. Har kjpil sett eller upplevt en vristrukning någon gång?

go tur

Begreppsförvirring för mig. Är inte expert på området. Är elastisk binda jag har med en ganska bred å lång. Kan säkert va till hjälp vid frakturer och kraftiga blödningar med.

Endast ett tillfälle jag sett nån med stukning/fraktur av fot på fjället. Håller ändå det som en av de mer sannolika skadorna som skulle kunna ställa till med stora besvär - utan att ha tittat på nån statistik
 
Jag kör mina vanliga första förband-punkter:

Den viktigaste användningen av en elastisk binda vid stukning är för riktig behandling av den akuta fasen, att den dessutom är bästa stödet för avlastning senare gör den bara bättre. Tejp av olika slag kan inte användas till akut behandling och kan inte läggas om.

Cederroths stora 4-i-1 är en smart kombination av första förband, gasbinda och elastisk binda. Till skillnad från den lilla 4-i-1 så kan den fungera för att lägga tryckförband med endast en hand, även om det alltid lär vara lite vanskligt i praktiken. Köp 2 st och öva med det ena.

http://www.firstaid.cederroth.com/sv/Produkter/Refiller/Cederroth-Blodstoppare/
 
Första hjälp-väskan 290g och nödpaket 400g
Första hjälp:
plåster
leukoplast
Steri-strip
Lilla blodstopparen
Aspirin
Morfin
Novalucol
Försvarets hudsalva
Helosan
Pincett
Fästingborttagare
sårtvätt
mun-mot-munmask
vinylhandske
brännskadeservett
sax
ögonskölj
Cavit
-detta paket har jag alltid med mig när jag reser iväg så det är inget specifikt för vandring (åker jag utomlands stannar morfinet hemma)

Nödkit
Kniv
lampa
eldstål
tamponger
silvertejp
trådsåg
fiskelina krokar sänken o flöte
säkerhetsnålar
nål o tråd
värmefilt
5m lina
kompass
 

Bilagor

  • IMG_20180319_191816[1].jpg
    IMG_20180319_191816[1].jpg
    57.1 KB · Visningar: 678
  • first aid.jpg
    first aid.jpg
    71 KB · Visningar: 682
Första hjälp-väskan 290g och nödpaket 400g
Första hjälp:
plåster
leukoplast
Steri-strip
Lilla blodstopparen
Aspirin
Morfin
Novalucol
Försvarets hudsalva
Helosan
Pincett
Fästingborttagare
sårtvätt
mun-mot-munmask
vinylhandske
brännskadeservett
sax
ögonskölj
Cavit
-detta paket har jag alltid med mig när jag reser iväg så det är inget specifikt för vandring (åker jag utomlands stannar morfinet hemma)

Nödkit
Kniv
lampa
eldstål
tamponger
silvertejp
trådsåg
fiskelina krokar sänken o flöte
säkerhetsnålar
nål o tråd
värmefilt
5m lina
kompass

Moffa i förbandslådan! Now we’re talking.
 
När man skall medföra starka smärtstillande medel bör alltid tidsfaktorn inkluderas för att direkt efter en skada ge smärtstillande och vad händer sen?

Flöte och metkrok, vi som har fått meta i fjällsjöar vet att för att få fisk krävs nät.

En med en rejäl stukning kan inte gå själv eller bära sin tunga ryggsäck.
Planer för det?

go tur
 
När man skall medföra starka smärtstillande medel bör alltid tidsfaktorn inkluderas för att direkt efter en skada ge smärtstillande och vad händer sen?

Flöte och metkrok, vi som har fått meta i fjällsjöar vet att för att få fisk krävs nät.

En med en rejäl stukning kan inte gå själv eller bära sin tunga ryggsäck.
Planer för det?

go tur

Se till att inte ha nån tung ryggsäck :) har själv haltat runt en vecka (i civilisationen) med bruten fot mha stavar . Går utan mat rätt länge
 
Tack

Tack för diskussionen. Har fått en hel del bra tips, men fortsätt gärna att fylla på tråden med klokheter.

Tack vare er kommer jag att bättra på min nödutrustning och det kommer bara kosta något enstaka gram. Tar bort kirurgtejpen och gasbindan samt flyttar tillbaks skruvmejseln till fiskeutrustningen och kompletterar med leukoplast, elastisk binda, Ipren och kanske det där hästbadaget (ska först utvärderas) och om jag inte misstar mig finns det på apoteket.

Minikompassen flyttas från daypack till nödutrustningen.
Försvarets hudsalva – Alltid i byxfickan
Pannlampa och eldstål – Är alltid med och är i regel väl tillgänglig beroende på årstid och vilken säck jag använder.
Diverse redskap/verktyg – Fiskepackningen (numer även skruvmejseln:))
 
Moffa i förbandslådan! Now we’re talking.
Morfin är nog lite knepigt att lagligen få tag i för att inkludera i en vanlig medborgares nödpack.
Själv har jag fått nöja mig med en näve Tramadol och Distalgesic (de blev över från ett
par receptuttag för många år sedan). Bägge är OK som värkdämpande/smärtlindrande
och ligger bra nere i nödpacken numera....
 
Nöd

I min värld ingår inte kompass, kniv och eldstål i NÖDpacken, det är normal utrustning liksom en del annat som behövs för att säkra färden. I min värld är NÖD när det är väldigt obra läge. I de områden jag rör mig har jag prylar för att stilla smärta och stoppa blodflöde i säg 6 timmar samt en PLB. men då är det NÖD, läge att avbryta pga risk för liv o lem. I övrigt kan man ju behöva kniv, tång, tejp, ståltråd mm för att fixa ruggan, kängan, kajaken för fortsatt färd, men det är normalt uteliv tycker jag.
 
Morfin är väl kanske mindre lyckat i alla fall om man är själv? Man kan bli ganska omdömeslös (med andra ord knäpp) av det?
 
När man skall medföra starka smärtstillande medel bör alltid tidsfaktorn inkluderas för att direkt efter en skada ge smärtstillande och vad händer sen?

Flöte och metkrok, vi som har fått meta i fjällsjöar vet att för att få fisk krävs nät.

En med en rejäl stukning kan inte gå själv eller bära sin tunga ryggsäck.
Planer för det?

go tur

1 Har än så länge inte vandrat på områden som ligger flera mil från närmsta hus så för egen del handlar det om att kunna ta sig någonstans där det finns andra människor, förhoppningsvis med bil alt. att det finns mobiltäckning.

2 Områden jag brukar röra mig runt i har mest sjöar.

3 Skadade knät (gammal skada) för ett år sen på en testvandring med 25kg ryggsäck och tog mig till en busshållplats nästan 1mil bort i jobbig terräng. Knät var utan överdrifter stort som en handboll.

I allafall skulle jag planera en riktig fjällvandring så skulle jag nog planera annorlunda. Det som jag skrev här gäller för min nuvarande situation.
 
Morfin är nog lite knepigt att lagligen få tag i för att inkludera i en vanlig medborgares nödpack.

Ja inte det vanligaste man har. Själv fick jag det när jag skadade knät senast och eftersom jag har dem kvar och det tar ingen plats så varför inte, men jag tar hellre aspirin om det går.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.