Sarek - tur och utrustningshjälp önskas

I agree - partly

I agree in your opinion about the use of the inReach (I have owned one in 4 years now). My requirements on the maps are not fullfilled with the present solution but if Garmin will make it possible to download the Swedish Terrain map I will leave my standard GPS (Locus/Android) at home.
 
Jag skulle hellre se att det trycktes ett tillräckligt finmaskigt WGS84- / SWEREF99-rutnät på
de tryckta pappers- och tyvek-kartorna så att man blev helt oberoende av den grafiska topo-
informationen på Garmins Explorer+. Den digitala positionsinformationen som Explorern ger
skulle då mycket enkelt kunna plottas in på det topografiska kartbladet (som ju aldrig blir utan
batteriström!).

Explorern är en text-satellitkommunikator (och en hyfsat bra nödsändare - det är synd att
de inte la in en lågeffekts 121,5MHz pejlsändare i den, då hade den blivit nästintill perfekt).
Den är inte en primär navigationsutrustning - primär navigationsutrustning är och skall vara
kunnande samt aktuell karta och en BRA kompass!

IMHO och YMMV...
/Odd
 
Jag hävdar att man inte behöver någon nödsändare! Går man ensam så får man tänka på att inte ta några onödiga risker. Men det är givetvis fördel att gå i grupp. Givetvis ska man ha respekt för vattendrag och glaciärer m.m. Vandrar man i Sarek kommer man träffa andra vilket ger ökad säkerhet i sig. Vandrar man tidigt på säsongen som i slutet av juni får man inte bara magnifika vattenupplevelser utan även ensamhet.

Måste man förlita sig på GPS för navigering kanske man inte ska vandra i dessa fjäll! Karta och kompass är grunden tillsammans med sunt förnuft.

Sen kan en GPS och nödsändare givetvis ge ökad säkerhet men det är ingen nödvändighet.
 
Jag hävdar att man inte behöver någon nödsändare! ... Sen kan en /... /
nödsändare givetvis ge ökad säkerhet men det är ingen nödvändighet.
Nej, naturligtvis behöver man ingen nödsändare i var mans vandringspackning. Det har du alldeles rätt i,
det är inte någon nödvändighet. Men...
Tänk vad de två, just nu aktuella i media, fjällräddningspådragen skulle ha varit lätthanterliga om någon
i vardera gruppen hade haft en InReach. Då hade de kunnat kommunicera (tvåvägs!) med myndigheter
och civilisation. Kunnat meddela sin exakta position (OK, på något tiotal meter när.) och läget för/inom
gruppen. I det ena fallet (som jag uppfattat saken) ihopträngda i en liten hytte, i det andra (och klart
allvarligare!) nedgrävda i snön undan stormvindarna.
/Odd
 
Med risk för att få på pälsen...

Om man känner sig så osäker i delar av de svenska fjällen att man anser sig behöva en nödsändare, då ska man kanske inte bege sig dit?
Istället för nödsändare kan man ha med sig vana och kunniga medvandrare som bidrar till säkerheten och som kan lära ut säkerhet. Kan man inte få tag på någon sådan så kan man välja områden som man behärskar, t ex leder. Så småningom skaffar man sig den erfarenhet och de kunskaper som behövs.

Man MÅSTE inte göra en vintertur genom Sarek (eller liknande svårighetsgrad) som första tur.

Man BÖR inte göra det utan att ha med en van vinter-vän - med eller utan nödsändare.

/Håkan F (hukar mig)
 
Bra att du hukar dig!

Någon nödsändare anser väl ingen sig behöva innan dom hamnar i en nödsituation! Det är väl mera en fråga om att planera för eventuella svårigheter.

Så man skall alltså stanna hemma om man inte har några vana medvandrare? Det är kanske inte alla som vandrar i fjällen för att dom vill ha sällskap. I mitt fall så söker jag bland annat upplevelsen av ensamhet och tystnad.

Om du är i ett sällskap med vana vandrare så tar det ändå betydligt längre tid att skaffa hjälp av utomstående (fjällräddning. helikopter etc) än om du har en kommunikationsmöjlighet.

Någon vintertur har väl inte TS avsett eftersom hen kallar sig för "vandrare".
 
Jag gläds åt nya hjälpmedel som gör friluftslivet säkrare och bekvämare. Jag var seglare långt innan jag blev vandrare och behärskar navigation utan GPS. Men idag skulle jag knappast ge mig ut utan moderna hjälpmedel i form av kartplotter. Undrar om det i något båtforum idag påstås att "om du inte klarar dig med sjökort, logg och kompass så har du inte på sjön att göra".
Om nödsändare: Graden av erfarenhet kan ha betydelse för det upplevda behovet av en sådan, men nybörjare och erfarna fjällrävar lär vara precis lika tacksamma för att den finns med när den väl kommer till användning.
 
Varför inte helt enkelt ta dom grejor du har använt och trivs bra med! Jag utgår från att du har en viss erfarenhet och inte bara sitter och utgår från diverse materialbeskrivningar och gramneräkningar på nätet.
God tur!
 
Dom som känner att man ska ha första förband med sig till fjällen har inget där att göra. Är man inte säker på att man klarar sig utan ska man stanna hemma, närmare till sjukvård. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
sooman Kök på 12 dars tur i Sarek? Fjällvandring 2
negativ Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek Fjällvandring 4
Huml3 Rimlig tur Sarek? Fjällvandring 19
Freddyh Tur och vad i östra sarek Fjällvandring 6
avslut1102 Avancerad tur i Sarek Fjällvandring 6
Charlotte_LL Årets tur i Sarek: Inspiration + tack! Fjällvandring 9
stormtrivs Sarek - sex dagar - lugn tur Fjällvandring 5
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
krisbarbers Tipsa mig om tur kring Sarek =).... Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
Charlotte_LL Återkoppling från Sarek-tur + tack! Fjällvandring 2
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
Adam_Skevstad Sarek - lämplig 10 dagars tur Fjällvandring 3
EZ lämplig 6-8 dagars tur i sarek? Fjällvandring 7
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.