Sarek - tur och utrustningshjälp önskas

Stort tack

till alla er som bemödat er att svara på mina frågor.

Fortsätter med min research både på tursförslag och utrustning.
Det finns en stor risk att jag återkommer med fler frågor.

Önskar era alla en riktigt skön vår.

Michael
 
Tält: Jag skulle kunna tipsa om TT Notch. Om du ska går med stavar så är det ett bra alternativ. Mitt väger 765g inklusive tältpinnarna.

Går att sitta upp i utan att man behöver huka sig, dubbla dörrar, bra ventilation, sjukt lätt och snabbt att sätta upp. Fick bara ett påslag på runt 250:- i tullavgifter från USA vilket var trevligt.

Eller TT Notch Li om du har bra med pengar.

Sovsäck: Med ett liggunderlag med bra R-värde och med kläder kan du nog komma undan med Haglöfs Lim, jag skulle nog tagit Rab Neutrino.


Liggunderlag:

NeoAir XLite är lätt och har bra R-värde om du inte har problem med det något högre ljudet som den avger.


Ryggsäck: Hur mycket väger din utrustning utan bränsle och mat?
Något i stil med Granite Gear Crown 2 60L fast med fickor på sidorna med plats för vattenflaskor. Så bekväm och så låg vikt som möjligt.
 
Tänker lätt och bekvämt

Trevligt med Sarek. Ska dit i aug med en kompis.

Har ett lätt tält, en lätt sovsäck, ett lätt kök, rymlig och skapligt lätt ryggsäck. Sedan lätta kängor och teleskopstavar. Kanske lätt cellplastunderlag eller uppblåsbar...har inte bestämt mig.

Med den grunden kan man börja fundera på annat trevligt. Såsom kläder och mat.

Jackan: har EN jacka med mig, för både regn och vind
Byxor: har långbyxor som kan bli shorts
Regnbyxor: Jepp, mina gamla T&P, som ska få en lagning
Underställ: merinoull, långkallingar och tröja
Tröjor och strumpor: syntet såklart...kanske yllestumpor
Förstärkningsplagg: Ja, blir någonting på överkroppen, kanske det jag har hemma av lager-på-lager
Mössa och vantar: självklart, då det har varit kallt ibland i fjällen när jag vandrat

Maten: kommer att torka själv, och krydda rejält (missade det förra året)
Har en ligga-i-blöt-flaska (Nalgene 1 liter)

Elektronik: ja, mobil, kanske liten kamera, kanske solcellsladdare, tar med power bank,

Karta och kompass såklart. Nödsändare...kanske, vet inte

Övrigt: Buff, solglasögon, hygienprylar, sjukvårdsprylar, hundhandduk för att torka mig (syntet), gas, foppatofflor för vaden

Blir 10 dagar - 14 dagar i Sarek. Blir sjukt najs.

Har provat alla prylarna på en drygt veckas solovandring i Jämtlandsfjällen. Allt funkade perfekt.

Mer om allt detta senare :)
 
Senast ändrad:
Tält: Jag hade valt Enan, det är högsäsong, hyfsat varmt och stabilare väder än längre fram under hösten.

Sovsäck: Svårt att svara på eftersom det är individuellt. Har själv använt Marmot Hydrogen -1 i Sarek i september men brukar förstärka ibland med en duntröja. Jag hade nog kört på Lim Down.

Ryggsäck: Jag har en Crux AK70 och för mig är den rymlig nog för två veckor. En fantastisk rygga!

Vore tacksam för detaljerade tips på en 10-dagars Sarektur lämplig för en ensamvandrare. Vandringen kommer ske med start första eller andra veckan i augusti. Självklart är säkerheten viktig.

Önskar också tips och synpunkter på följande utrustningstankar.

Tält:
Beslutsångest, Enan, Akto, Nallo 2 eller Soulo?
Har alla fyra, så frågan är om Enan räcker eller bör jag ta något ”tåligare”?

Sovsäck:
Klarar jag mig med en Haglöfs Lim Down +1 eller bör jag ta Rab Neutrino Endurance 400 (-4)?
Vikt 475gr kontra 890gr, är lite frusen av mig.

Liggunderlag:
Har ett Exped Downmat som väger nästan 1 kilo och vill ha ett som väger max hälften.
Funderar på ett Therm-a-Rest NeoAir XTherm Max Regular eller Exped Synmat UL M
https://www.outdoorexperten.se/p-26661-therm-a-rest-neoair-xtherm-max-regular.aspx
http://www.exped.com/sweden/en/product-category/mats/synmat-ul-m

Ryggsäck:
Tänkte investera i en något lättare men fortfarande tålig säck än min Fjällräven Kajka 65.
Funderar mellan: Crux eller Exped Expedition 65.
http://crux.uk.com/product/3g-ak70-rt eller http://www.exped.com/sweden/en/product-category/backpacks/expedition-65-olive-grey
Tror ni jag klarar mig med en 65-70 liters säck ifall jag packar ”minimalistiskt”?

Är hyfsat stark och vältränad så jag bär hellre på ett extra kilo med tanke på säkerheten.

Jag hade valt Enan, men om du är beredd att släpa på ytterligare 500 g, så tar du Nallo. Kan ju vara både praktiskt och trevligt med lite mer space.

Haglöfs Lim Down har jag ingen erfarenhet av, men såg på outnorth.se att den har en komforttemperatur på +6, så det ett gränsfall om du är lite frusen. Jag hade valt Haglöfs, men min frusna fru hade garanterat valt den andra.

Rekommenderar att du byter ut liggunderlaget. Innan du bestämmer dig tycker jag du ska ta en titt på "Sea to Summit Comfort Light Insulated Mat". Mitt överlägset skönaste liggunderlag. Väger ca 100g mer än Exped, men komforten (och R-värdet) överglänser.

BYT INTE UT KAJKAN. Visst väger den mer än andra i klassen, men bärsystemet är i särklass bästa på marknaden. Du kan aldrig få samma stabilitet i en lättar säck och stabiliteten medför att varje kilo blir lite lättare att bära. Jag bär hellre 22 kg KAJKA än 20 kg NN.

Vore trevligt att få feedback och andra vinklingar på detta.
 
BYT INTE UT KAJKAN. Visst väger den mer än andra i klassen, men bärsystemet är i särklass bästa på marknaden. Du kan aldrig få samma stabilitet i en lättar säck och stabiliteten medför att varje kilo blir lite lättare att bära. Jag bär hellre 22 kg KAJKA än 20 kg NN.

Vore trevligt att få feedback och andra vinklingar på detta.
Jag kan ge en annan vinkling. Osprey Exos, Haglövs Alaska och Seekoutside Divide sitter alla bättre på ryggen än en Kajka (men en Exos klarar inte att bära så tungt). Eftersom jag inte provat alla ryggsäckar på.marknaden vågar jag inte säga vilket som är marknadens bästa bärsystem, men jag kan i alla fall säga att Seekoutsides bärsystem är mycket bättre än Kajkans. Stabiliteten får jag ge dig, Kajkan sitter som en betongklump på ryggen. :) Men det är vad jag tycker, både du och jag får nog inse att ryggsäckar är väldigt individuellt, personligen är jag övertygad om att de allra flesta som ska ha en ryggsäck till vandring kan hitta alternativ som är både lättare och bättre att bära med, även om man har tung packning.
 
Här är ytterligare ett ruttförslag som är fint. 10 dagar så hinner du två till tre toppturer med förslagsvis kantberget, gavelberget, svarta spetsen, axel Hambergs topp eller bårdetjåkkå beroende på var du får bra väder

En fint turförslag, rekommenderas. Jag skulle nog inte få så mycket tid över för toppturer på 10 dar men en reservdag skulle det nog räcka till. Kom ihåg att man inte går riktigt lika långt per dag som där det finns leder och broar o dyl.

Ang utrustningen, ta den varmare sovsäcken om du inte ät helt säker på att den tunnare inte räcker. Den varmare var ju inte så speciellt tung heller. Jag tror du kommer att uppskatta en lättare ryggsäck under vandringen, men den ska ju också klara lasten, kommer du över ca 14-15 kg fungerar inte exos riktigt lika bra längre. Mång bra alternativ nämns i tråden. Tälten lär fungera allihopa.
 
Senast ändrad:
En fint turförslag, jag skullen nog inte få så mycket tid över för toppturer på 10 dar. Kom ihåg att man inte går riktigt lika långt per dag som där det finns leder och broar o dyl.

Ang utrustningen, ta den varmare sovsäcken om du inte ät helt säker på att den tunnare inte räcker. Den varmare var ju inte så speciellt tung heller. Jag tror du kommer att uppskatta en lättare ryggsäck under vandringen, men den ska ju också klara lasten, kommer du över ca 14-15 kg fungerar inte exos riktigt lika bra längre. Mång bra alternativ nämns i tråden. Tälten lär fungera allihopa.

Det är typ 13 mil så om en går 1.5-2 mil om dagen blir det ett par dagar till eventuell topptur. Men det är förstås en del höjdmeter sista delen och alla är ju olika med dagsetapper. Jag gick den sträckan på drygt 2 dagar i somras, väldigt fin rutt som ger mycket av Sarek tycker jag.
 
Det är typ 13 mil så om en går 1.5-2 mil om dagen blir det ett par dagar till eventuell topptur. Men det är förstås en del höjdmeter sista delen och alla är ju olika med dagsetapper. Jag gick den sträckan på drygt 2 dagar i somras, väldigt fin rutt som ger mycket av Sarek tycker jag.

Håller helt med dig om att rutten är fin, och jag vet att du gärna går långt men även ditt "lunktempo" skulle vara lite mer än vad jag vill planera för.
 
Det där tältet ser spännande ut, hur fungerar det med kondens och dylikt?



Använder du innertältet av mesh?



Jag använde likadant tält i Sarek förra sommaren. Det fungerade väldigt bra och är tåligt i kraftig vind. Jag besvärades inte av kondens, men hade hela tiden platser ovanför trädgränsen där det var bra ventilation. Själv hade jag utan innertält, men polycro som golv
 
BYT INTE UT KAJKAN. Visst väger den mer än andra i klassen, men bärsystemet är i särklass bästa på marknaden. Du kan aldrig få samma stabilitet i en lättar säck och stabiliteten medför att varje kilo blir lite lättare att bära. Jag bär hellre 22 kg KAJKA än 20 kg NN.

Vore trevligt att få feedback och andra vinklingar på detta.

Kolla på Exped Lightning 60 om du behöver volymen. 1,1kg med bra bärsystem.

Sovsäcksvalet är ju rätt beroende av när du vandrar. Ska du gå i september så anser jag inte LIM +1 som ett alternativ...
 
Open street map

As far as I understand is the map in Garmin inReach the Open Street Map.
That map is close to worthless in the Swedish mountains according to my opinion.
 
You can choose between OSM (open street map) or digital Atlas, both are topographic maps. I tested Jämtland map on inreach explorer+ and it looks very good.

There are no details on the map (like mountain huts etc), but the topography is good and you can see where you are all the time.

I usually add waypoints of places I want to have on the map (like Fjällstation or other places I think I need in case of no visibility). You can also add routs of the planned hike.

The good thing is that the battery last very long and off course its not only a GPS, the navigation is just a bonus, its SOS and communication tool.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
sooman Kök på 12 dars tur i Sarek? Fjällvandring 2
negativ Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek Fjällvandring 4
Huml3 Rimlig tur Sarek? Fjällvandring 19
Freddyh Tur och vad i östra sarek Fjällvandring 6
avslut1102 Avancerad tur i Sarek Fjällvandring 6
Charlotte_LL Årets tur i Sarek: Inspiration + tack! Fjällvandring 9
stormtrivs Sarek - sex dagar - lugn tur Fjällvandring 5
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
krisbarbers Tipsa mig om tur kring Sarek =).... Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
Charlotte_LL Återkoppling från Sarek-tur + tack! Fjällvandring 2
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
Adam_Skevstad Sarek - lämplig 10 dagars tur Fjällvandring 3
EZ lämplig 6-8 dagars tur i sarek? Fjällvandring 7
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...