Såg för att stycka upp träd?

Den du visar bild på är en tvåmans stocksåg. Jag länkar till en bild på en enmans och till en bild på en s.k. sågkamrat som ibland användes tillsammans med enmans stocksåg.

https://www.google.se/imgres?imgurl...O3VAhWDJ5oKHR7uDgAQMwgxKAswCw&iact=mrc&uact=8

https://www.google.se/imgres?imgurl...O3VAhUGMZoKHWGrDQMQMwgmKAAwAA&iact=mrc&uact=8

Hej, min farfar var huggare runtikring junsele, de använde den typen jag visade en bild på. På en man. Det var också bra för man kunde göra stigar i snön om man höll i båda handtagen och skar snön med bågen som bildades. Men han var kanske fellärd och felutbildad samt felutrustad.1
 
Eller så var det enda sågen han fick tag i. Det funkade säkert det också även om sågen egentligen var avsedd för två man.

Om jag inte missminner min skogshistoria utvecklades först tvåmanssågarna och lite senare kom enmans.
 
Appropå tvåmannasåg och svans. Svansen användes vid fällning av klenare dimensioner och viseversa. Tvåmanna var dessutom skränkt till att såga i båda riktningarna tillskillnad mot svansen.
På den tiden det begav sig när drivning till häst i skogsbruket var, så användes även sågarna vid aptering för att sedan brossla stocken till mindre vältor innan hästköraren kom. Sax, krok, såg, yxa och barkjärn var redskapen. När mekaniseringen kom var det tunga grejor som skulle bäras ut. Bland det tyngsta jag känt på var den motormanuella tvåmannasågen avsedd för fällning. Under femtio - sextio - sjuttio talet utvecklades sedan motorsågen till lägre vikter och med olika sorts skydd som kastskydd, kedjebroms, fångtapp, högerhands skydd etc. Skyddsbyxornas trasseltyg förhindrade att kedjan skulle nå in på benet och stålhättan foten. Även i vår tid satsas på skydd och det är inte av en händelse som motorsågen anses som ett av de riskablare handmaskinerna vi använder. Nu förtiden har även kedjor och svärd anpassats för att minska kastrisken.
Appropå yxor o svans...🤓
 
Håller med ovan, är det ett enstaka träd, så hyr såg och skyddsutrustning, motorsågar är bra grejjer, men jag är alltid lätt kallsvettig när jag hanterar en, skadorna blir inte roliga om det skiter sig :/.
 
1) Ge mig en kvart så ringer jag Arvid i svängen eller Åke på högen... Att hitta en bågsåg i rätt storlek och med rätt blad däremot, njae. Tids nog, snarare förr än senare, kommer han ändå bli tvungen att underhålla sågfan. (Och sen köpa en motorsåg)
En bågsåg håller rätt länge, och kan inköpas för en hunka på jula i dräglig kvalité; men ja, det är *jobbigt* att såga med tocket.
Knappast värre än timmersågen dock, särskilt som den som hittas "i närmsta lada" i regel förlorade både skärpa och skränkning för nåt halv århundrade sedan...

Det här är ändå ett välbevarat exemplar...
KM+77527.jpg
 
Vilka dimensioner och vilken slags träd gäller det? Bågsåg är inte bara muskler det är mycket teknik för att undvika att sågbladet drar snett och eller nyper. Hur stocken ligger har stor betydelse. Försök såga där belastningen på stammen gör att sågspåret vidgas. Såga ut en kil kan vara vettigt knep jämte uppallning av stocken.

Motorsåg innebär liknande överväganden för att undvika att stammen nyper ihop kring sågsvärdet.

Thure
 
Om det rör sig om ett enda träd är en motorsåg bortkastade pengar. Köp en bågsåg i närmaste järnhandel och såga upp trädet. Det tar inte så värst lång tid. Antagligen går det totalt sett snabbare än att börja krångla med en motorsåg om du inte använt någon innan.
Om du vill ha en klassisk timmersåg så finns de att få tag på nytillverkade om du söker på "crosscut saw" dock lär du få betala betydligt mer än för en bågsåg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...