Orostider, undantagstillstånd m.m.

Håller man på med friluftsliv så har man ju grejer som också går att använda i en kris.
Och bor man som vissa av oss på landet så har man nära till ved och vatten och att fiska och är man jägare så kan man skjuta nått djur så det blir mat.

idag fick jag gå och hämta vatten i brun för elen var borta.
 

clindh

Forumvärd
Håll er till ämnet - diskussioner mot/för vapen, politik och värdsläge kan vara intressanta men inte i denna tråd eller detta forum.
 
Det var väl runt 10 år sedan hon sist var aktuell att tänka på. Innan Reinfeldt och Co drog igång sitt lilla projekt. Bryr man sig inte om dom äldre ens i fredstid är det väl knappast aktuellt att börja omsorgen när vi står mitt i en akut kris?

Eller hur tänker du här?

Ja, det är väl ganska uppenbart?

Jag får dessutom intrycket att många när de pratar om prepping kollat för mycket på amerikanska preppers, som fyller bunkrar eller ska gå ut i skogen när det kommer en zombieapokalyps. I Sverige råder totalförsvarsplikt. Alla mellan 16-70 är skyldiga att efter förmåga delta vid katastrofbekämpning och andra påfrestningar på samhället. Vid höjd beredskap råder allmän tjänsteplikt för många i samhället. Skyldigheten att full göra sitt jobb som exempelvis polis, hemtjänstpersonal, vattenverkstekniker, läkare, brandman eller andra funktioner som servar viktiga samhällsinfrastruktur, gäller alltså fortfarande. Övriga kan med tvång bli inkallade att bistå räddningstjänsten eller försvarsmakten.

För mindre störningar preppar man sig själv, med några dagars förnödenheter, för att som Polar300 sa, inte ligga samhället till last i onödan. När skiten träffar fläkten hjälps vi åt!
 
Ja exakt som ovan ,preppersaken handlar om enstaka dygn och möjligtvis nån vecka.

Sedan är det gruppsammarbete inom totalförsvaret som är aktuellt , inte sticka ut i skogen o snara harar ensam i 30 år..Finns få som har den kunskapen men även dom kommer att gå tillbaka till civilsationen efter ett tag , blir lite tråkigt ensam.
 
Att vara föreberedd handlar inte bara om att bunkra friluftsgrejor och konserver hemma. Det kan vara vettigt att tänka efter vad som kan gå fel i vardagen. Till exempel, vad gör jag om jag sitter på jobbet och det blir ett stort strömavbrott. Ute är det mörkt, inne på kontoret också. En pannlampa är värd mycket i det fallet. Vad gör man om man tvingas övernatta på kontoret?
 
... Vad gör man om man tvingas övernatta på kontoret?
Det skulle nog många behöva fundera lite extra över - blir det kallt och mörkt så blir nog de flesta 'strandsatta' där dom befinner sig just då. (Försvinner strömmen så stannar tricken, det borde 08:eek:rna ta med i kontorstänkandet. Och bussarna/taxin/den egna bilen stannar när tanken är tom på det som råkade vara där när bortfallet kom - eftersom bränslepumparna oftast är eldrivna...)

Själv jobbar jag, som en del av er vet, på Forsmark - och där har vi en avdelning som inte gör annat än förbereder för/analyserar diverse lokala, regionala och nationella krisscenarior. Och på verket förbereder vi oss generellt för att kunna hantera vad än som faller oss i knät här. Från fånar i GP som klättrar över staketen till otrevligheter som är så klassificerade att jag inte ens får ta upp dem...

I min nuvarande tjänst ingår bland annat att regelbundet [cykliskt på vecka, 2-vecka, 4-vecka eller 12-vecka - olika för olika utrustning] skarpt avprova en mängd utrustning som dykt upp efter Fukushimaerfarenheterna; bärbara/mobila/flyttbara reservkraftdieslar - från små på 4,6kW (flera tiotals) upp till STORA på 1200kW (en dryg handfull) per styck, mobila dieseldrivna belysningsmaster, bärbara bensindrivna kompressorer, mobila tankaggregat och tankar etc. Jag har till och med fått en 220-liters dieseltank inmonterad i min (rent eldrivna) lilla Renault Kangoo Z-E tjänstebil; komplett med tankningsutrustning för att både kunna tanka över till annat och att med egna inbyggda resurser kunna suga i sig från fat eller cistern. Utan att elnätet finns tillgängligt alltså...

Allt detta har gett åtminstone mig en helt ny känsla för hur sårbart vanliga Svensson lever som inte tänker längre än till att: Det är samhällets jäkla skyldighet att lösa alla problem åt mig när skiten träffar fläkten. Men det är det inte! Det är vars och ens egen skyldighet att vara beredd på kriser - och att då inte ligga myndigheterna till last utan vara en vaken och produktiv kugge i det samhällsbygge vi då gemensamt måste starta.

Och att som dom där foliehattarna 'over there' hugga tag i bug-out-väskan och springa och gömma sig ute i skogen med en container frystorkat och en halvautomat är väl så asocialt korkat som det bara kan bli! Att bygga en postapocalyptisk överlevnad är något man gör i social gemenskapsgrupp, inte var och en vid sin egen lilla anarkistiska lägerbrasa...

Förbered dig, men överdriv inte...
/Odd
 
Gregorius och polar 300. Mycket bra svar. I svåra tider gäller det att hålla ihop ordentligt. Orostider av typen krig och miljökatastrof lösas inte med att man gömmer sig. Kanske finns det ett undantag om katastrofen är en riktig epidemi och endast isolering från smitta räddar liv. Här är det i tider av fred och lugn lätt att göra tankeexperiment som bygger på amerikanska överlevnadsforum katastrof filmer eller böcker så som Stephen Kings pesten. Lätt är det då att samla på sig Överlevnadsutrustning för att gömma sig i skogen tills det lugnat ner sig. I verkliga livet lugnar det ner sig om man tar ansvar och Hjälps åt. Drar alla från ansvaret för att rädda sitt eget skinn innebär nog det en utdragen död. Om ingen tar hand om kärnkraftverk kraftverksdammar Sjukvård etc låter inte katastrofen dröja på sig. Å andra sidan om samhället fortsätter fungera när andra hjälps åt så kan förstås någon ensamvarg ta sina konserver och dra ut i skogen utan speciellt stora konsekvenser. inget hedervärt beteende enligt mig. Alla som pluggar in sig i ström nätet, handlar på affären eller gå till doktorn får tugga i sig att man är en del av samhället och därför hjälpa till enligt bästa förmåga utan tanke på personlig vinning.

Bosse
 
Gregorius och polar 300. Mycket bra svar. I svåra tider gäller det att hålla ihop ordentligt. Orostider av typen krig och miljökatastrof lösas inte med att man gömmer sig. Kanske finns det ett undantag om katastrofen är en riktig epidemi och endast isolering från smitta räddar liv. Här är det i tider av fred och lugn lätt att göra tankeexperiment som bygger på amerikanska överlevnadsforum katastrof filmer eller böcker så som Stephen Kings pesten. Lätt är det då att samla på sig Överlevnadsutrustning för att gömma sig i skogen tills det lugnat ner sig. I verkliga livet lugnar det ner sig om man tar ansvar och Hjälps åt. Drar alla från ansvaret för att rädda sitt eget skinn innebär nog det en utdragen död. Om ingen tar hand om kärnkraftverk kraftverksdammar Sjukvård etc låter inte katastrofen dröja på sig. Å andra sidan om samhället fortsätter fungera när andra hjälps åt så kan förstås någon ensamvarg ta sina konserver och dra ut i skogen utan speciellt stora konsekvenser. inget hedervärt beteende enligt mig. Alla som pluggar in sig i ström nätet, handlar på affären eller gå till doktorn får tugga i sig att man är en del av samhället och därför hjälpa till enligt bästa förmåga utan tanke på personlig vinning.

Bosse

Titta på Japan vid katastrofen senast, där gick folk omkring och hjälpte varandra, frågade äldre om de behövde mat osv. Ett samhälle där alla känner sig ansvariga och delaktiga, ett bra samhälle.
Titta på andra katastrofer, nästan vilken som helst - där tar det några timmar, sen plundras det och våldtas om vartannat. London, ett polistjafs renderade i grava plundringar och upplopp.


Jag vet i alla fall att jag vill hålla min familj borta från dårarna. Det betyder inte att vi blir själva, det betyder bara att vi väljer vilka vi omger oss med.

Kort sagt: vi ska inte vara naiva.
 
Intressanta tankar och förslag.

På lite längre sikt är en jordkällare med potatis och andra rotfrukter samt ett potatisland en möjlighet att vara hyfsat självförsörjande i en liten grupp människor.

Att göra motsvarande med lokal försörjning av hela samhället går men tar säkert tid och det kan bli mkt turbulent innan samhället etablerat en hållbar modell.

Thure
 
Hänvisar till mitt förra inlägg. Visst är det idéer om självhushåll skydda sina närmaste bra. Och upplopp och annat är väldigt dåligt. Men den verkar inte illaluktande skiten i fläkten handlar om kärnkraft som havererar på grund av kylvatten problem när skötarna dragit till Skogs med tält för att vänta på bättre tider och när kraftverksdammar Överfylls och rasar eftersom att personalen som skulle sköta det hela dragit sig tillbaka och invänta bättre tider. Likaledes sjukdomar i en överbefolkad värld där sjukvården tagit en pause för att skydda sina nära och kära. Jag tror helt enkelt att vår moderna världen inte går att överge utan att stora katastrofer sker.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...