1500 spänn för anmälan till vita/gröna bandet!

Varför skulle folk välja att betala 1500 spänn för anmälan till vita eller gröna bandet? (http://www.vitagronabandet.se/sv-SE) För denna kostnad får man sitt namn på hemsidan och ett diplom. Kanske trevligt för den publicitetssökande?

Det verkar som att avgiften höjts från 500 kr för några år sedan till 1000 och alltså från nästa år till 1500.

Det går ju som bekant utmärkt att vandra genom fjällen utan att betala pengar eller få diplom. Hur tänker de egentligen när de tar 1500 spänn för detta? Hur tänker de som betalar?

Är detta kanske en ny trend: att betala för saker som är gratis? Att konsumera något som kostar kanske är coolare än att göra något som är gratis?
 
Tänker det handlar verkligen mest om publicitet.
På deras hemsida står namnet och en länk till personliga bloggen.
Också får man en diplom, det tycker månger om- så att man känner att det "gäller" vad man gjorde.

Men jag undrar vad är sponsorernas funktion, deras namn visas på sidan [hilleberg, STF, primus, etc.] ?
 
Kanske det är bara reklam för dom...

Om jag kommer att göra vita/gröna bandet nån gång, så blir det iaf enligt mina egna reglar och utan att betala vem som helst för att få tillstand och ett papper till slut.
 
Listan över aktiviteter som kostar pengar kan göras lång typ Fjällräven classic, Höga Kusten med flera. Det finns säkert flertalet privata utövare utav diverse aktiviteter som även de vill att folk ska betala för att vara ute i naturen under organiserade former.
Men valet står varje deltagare fritt att välja. Personligen så skulle jag aldrig betala för något som normalt är gratis. Nummerlapp, diplom och diverse påsmat klarar jag mej utan...
 
För en del är det upplevelsen som är det viktiga
För andra att man får ett diplom
för ytterligare en del att kunna tjäna pengar på det efteråt med hjälp av att tex hålla föredrag

det är väl inget konstigt.

Du får ju gå ut som du vill, utan att betala, men vill du ha deras band, då får du betala. Du betalar inte för att gå ut, utan för bandet och reklamen.

Ska nog inrätta mitt eget Diplom "sitta still och fundera med en kåsa kaffe"-diplomet. Kommer kosta 1500 kr att få och då ingår inte kaffet ;)
 
även om det är nånting som är "gratis", så måste jag precis tänker på en grej som heter Tierra Adventue Academy.

Tyckte ganska mycket om varumärken, men det är verkligen hemskt: "TIERRA ADVENTURE ACADEMY är en unik äventyrsutbildning ledd av några av Sveriges mest meriterade äventyrare. 15 personer har nu tagits ut till årets utbildning där de får lära sig hur man planerar och genomför sitt drömäventyr. "
http://www.tierraadventureacademy.com/

...Och sen innehåller det att deltagere träffas totalt tio gånger, mest på mässor eller på föreläsningar.
Ah, och man lär sig så mycket om bergsklättring: "Praktiska och teoretiska övningar och aktiviteter utomhus. Projektledarutbildning och presentation av egna äventyr.
Kl. 16.00 - 20.00, Stockholm"

Hela 4 timmar. Då blir man säkert riktig proffsig på alpinism. ;)
 
Hela 4 timmar. Då blir man säkert riktig proffsig på alpinism. ;)

Inte för att jag riktigt förstår hela grejen med alla dessa expeditioner och dyrkan av de som genomför dem.

MEN, var läser du att man blir proffsig på alpinism på den sidan?
Det är 6 boxar under kursinnehåll, ingen av dem nämner det.
 
Klick på Kurssschema.

Såg annonsen först i en magasin (utemagasinet?) och där lät det för mig som en riktig utbildning, typ fjälledare, sen tittade jag på deras sida och såg att det är bara en marketing grej...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.