Gränsfors - Bästa smeden?

En GRÄNSFORS med historia

Har bl a denna lilla yxa, men jag tycker den är enkelt märkt? än de man kan se på Gränsfors hemsida, kanske man gjorde så förr? Då blir man nyfiken på hur gammal den kan vara?
Min svärfar hittade den, troligen på 40-talet, i botten på en allmän övergiven brunn i skogen, ett hål med ständigt fint vatten hur varm det än var. Han tyckte han skulle fördjupa hålet lite och fick då upp två yxor och en kopparmugg.
Då jag senare visade intresse för yxorna så fick jag dem, lite rostiga var dom men förvånade bra för att ha legat i vatten kanske i långa tider.
Tycker det ser ut som en Outdoor Axe? Kan någon bekräfta det? Hur gammal kan den vara? Jag håller på att rusta upp den, den skall användas tänkte jag.
//Kjell
 

Bilagor

  • Liten_yxa.jpg
    Liten_yxa.jpg
    61 KB · Visningar: 1,161
Mått

Måtten på min Outdoor Axe jmf med din yxskalle

40=33
125=120
80=65

Vikt komplett med skaft 539 gram.

Måtten kan säkert variera lite eftersom dom är handsmidda.

/John
 
Min Vildmarksyxa är gjord av MM - Mattias Mattson, är väldigt nöjd med den,
har dock ingen annan att jämföra med men tror Gränsfors smeder vet vad dom gör :)

AM - Anders Magnusson
AS - Anders Strömstedt
DG - Daniel Gräntz
KS - Kjell – Åke Sjölund
LP - Lennart Petterson
MB - Mattias Blixt-Pettersson
MM - Mattias Mattson
MS - Mikael Sundberg
PJA - Paul James Alford
RA - Rune Andersson
TT - Tobias Thelin
UN - Ulrik Nilsson
Vid ett besök i Gränsfors för några år sedan så pratade jag med en av smederna
tillsammans med ägaren Gabriel och fick följande förklaring (hoppas jag minns rätt):
Vartefter smederna blir skickligare så får de ge sig på allt mindre modeller av yxor,
vilka är svårare att smida. Vilket skulle kunna leda till slutsatsen att
- en stor klyvyxa kan alla av smederna göra med samma resultat
- den minsta modellen görs av de skickligaste smederna

Fick min nya "Lilla yxan" levererad idag - och den är signerad MS - Mikael Sundberg.
Och mindre yxhuvuden än så gör dem inte hos Gränsfors Bruk...

Mottog också en "Knubben" signerad AS - Anders Strömstedt. Samt ett löst skaft till "Liten Skogsyxa".
"Kubben" ska skaftas om med 50cm-skaftet (avsett för "Liten Skogsyxa")... Gränsfors ville inte leverera
ett Kubben's dryga halvkilos yxhuvud hantverksmässigt skaftat med ett halvmetersskaft - så det får jag
alltså göra själv...

Tanken är att den här yxan ska motsvara den halvkilos Agdor scoutyxa jag köpte (för egna hopsparade
slantar!) när jag var ~12-13 år gammal scout 1967 - och sedan prompt lyckades slå sönder skaftet på...
Min mycket tolerante far köpte ett nytt yxskaft på järnaffären - men det var säkert minst 15 cm längre
än vad originalet hade varit. Det var vad han fick tag i antar jag. Men den yxan blev en fullträff!!! Till-
räckligt lätt för att bära med sig och samtidigt med ett tillräckligt långt skaft för att få bra sving och kraft.*

Nu ville jag ha en motsvarande enhet levererad från Gränsfors Bruk - men si det tillverkas inte några
sådana! "Och någon hantverksmässig one-off-tillverkning sysslar vi inte med." Så jag får alltså lösa
detta själv. Ska bli ett intressant hobbyprojekt!

*Agdoryxan är numera omslipad så många gånger att jag börjat bli orolig för att jag snart är förbi
egghärdningszonen. Och dessutom så är ju Gränsfors ett 'häftigare' märke än Agdor nuförtiden.
Hm, Lars Fälts favoritmärke också? - Men yxan (Outdoor Axe) han var med och designade tycker
jag har för kort skaft... ;-)
 
Jag kollade upp med Gränsfors om yxsmedssignaturerna.
Det här är vad de för närvarande (200604) har angivet om förekommande och tidigare signaturer:

TIDIGARE GRÄNSFORSANSTÄLLDA SMEDER:
AM – Anders Magnusson
CK – Claudia Kowalek
CM – Christoffer Malm
DF – David Faxby
DG – Daniel Gräntz
DP – Domingo Gas Pallarés
HD – Henrik Danielsson
HF – Håkan Frank
IB – Ina Beckman
JE – Joakim Eriksson
JH – John Hårdsten
JMH – Jessica Hassel
KB – Kyle Benkwitz
KS – Kjell-Åke Sjölund
LE – Lars Enander
LP – Lennart Pettersson
MH – Marcus Hulin
MM – Mattias Mattsson
PE – Per Eriksson
PJA – Paul James Alford
PH – Patrik Hansson
RA – Rune Andersson
SB – Simon Beyeler
TA – Tomas Andersson
UN – Ulrik Nilsson

NUVARANDE GRÄNSFORSANSTÄLLDA SMEDER:
AS – Anders Strömstedt
BK – Kahsai Beyene
CS – Christian Sjölund
EB – Erik Blixt
EE – Emil Engberg Bohjort
ES – Erik Sjöström
EW – Eseyas Brhane
IB – Joakim Iversen Bryant
JB – Jonas Berglund
JL – Jesper Lindström
LH – Linus Hejmer
MB – Mattias Blixt
MF – Martin Forslund
MS – Mikael Sundberg
TT – Tobias Thelin
TV – Alexander Mattsson
YT – Yohannes Tsegai

SMEDER GRÄNSFORS SAMARBETAR MED:
US – Ulrika Stridsberg
– Sam Ritter
– Fredrik Thelin
– Hannes Thelin
 
... Mottog också en "Kubben" signerad AS - Anders Strömstedt. Samt ett löst skaft till "Liten Skogsyxa".
"Kubben" ska skaftas om med 50cm-skaftet (avsett för "Liten Skogsyxa")... Gränsfors ville inte leverera
ett Kubben's dryga halvkilos yxhuvud hantverksmässigt skaftat med ett halvmetersskaft
- så det får jag alltså göra själv...

Tanken är att den här yxan ska motsvara den ~600gr Agdor scoutyxa jag köpte (för egna hopsparade slantar!) när jag var ~12-13 år gammal scout 1967 - och sedan prompt lyckades slå sönder skaftet på... Min mycket tolerante far köpte ett nytt yxskaft på järnaffären - men det var säkert minst 15 cm längre än vad originalet hade varit. Det var vad han fick tag i antar jag. Men den yxan blev en fullträff!!! Tillräckligt lätt för att bära med sig och samtidigt med ett tillräckligt långt skaft för att få bra sving och kraft.

Nu ville jag ha en motsvarande enhet levererad från Gränsfors Bruk - men si det tillverkas inte några sådana! "Och någon hantverksmässig one-off-tillverkning sysslar vi inte med." Så jag får alltså lösa detta själv. Ska bli ett intressant hobbyprojekt!

Nu är äntligen det där projektet klart: Ett yxhuvud för Kubben / Vildmarksyxan omskäftat med ett 50cm skaft avsett för Liten skogsyxa. Det blev en intressant hybrid, ungefär 2 hekto lättare än min gamla Agdorhybrid men med likadan skaftlängd. Resultatet är ~0,73kg och 49cm. Kostnaden blev 1440:- vilket är mer än alla de olika mindre Gränsfors-yxorna, men det var det värt när nu Gränsfors inte ville leverera ett one-off exemplar. (Som antagligen hade blivit ännu kostsammare med hantverks-timdebitering): Jag fick ta den helt oanvända Kubben och såga av / borra ur skaftet samt bearbeta Liten skogsyxa-skaftet med en bandslip (manuell rasp hade nog funkat lika bra - men mycket arbetsammare!) så att huvudändan passade i det lilla huvudets avsevärt mindre öga. Sedan var det bara slutsandpappring och att pressa in skaftet i ögat - klart. Mycket enklare än jag hade förväntat mig.

När bilden togs var den ännu inte inoljad (med kokt linolja spädd med balsamterpentin) och vaxad (med bivax)...
/Odd
_IMG2906_DxO+Odd_small.jpg
 
Nu är äntligen det där projektet klart: Ett yxhuvud för Kubben / Vildmarksyxan omskäftat med ett 50cm skaft avsett för Liten skogsyxa. Det blev en intressant hybrid, ungefär 2 hekto lättare än min gamla Agdorhybrid men med likadan skaftlängd. Resultatet är ~0,73kg och 49cm. Kostnaden blev 1440:- vilket är mer än alla de olika mindre Gränsfors-yxorna, men det var det värt när nu Gränsfors inte ville leverera ett one-off exemplar. (Som antagligen hade blivit ännu kostsammare med hantverks-timdebitering): Jag fick ta den helt oanvända Kubben och såga av / borra ur skaftet samt bearbeta Liten skogsyxa-skaftet med en bandslip (manuell rasp hade nog funkat lika bra - men mycket arbetsammare!) så att huvudändan passade i det lilla huvudets avsevärt mindre öga. Sedan var det bara slutsandpappring och att pressa in skaftet i ögat - klart. Mycket enklare än jag hade förväntat mig.

När bilden togs var den ännu inte inoljad (med kokt linolja spädd med balsamterpentin) och vaxad (med bivax)...
/Odd Visa bilaga 35717
Varför använder man kokt linolja och inte rå linolja?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Laffe Gränsfors yxsten Utrustning allmänt 2
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
afropavo Gränsfors yxor Utrustning allmänt 1
Banankontakt Yxor - Gränsfors & Fiskars Utrustning allmänt 6
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.