Sälja lägenhet!

Nu är jag trött på att bo i stan, jag vill köpa ett litet hus nära till skogen en bit från Stockholm city, men gärna så att man ändå kan ta tunnelbana eller pendeln in till stan.

Jag funderar alltså på att sälja min tvåa i vasastan men jag har noll koll på vilken mäklarfirma som är bäst. Jag tycker mig se reklam för Notar överallt, och de har en väldigt fin hemsida såg jag: www.notar.se

Sen finns ju fastighetsmäklarna, oscar propertys och sen vad mer? Står helt still i mitt huvud just nu så hjälp mig gärna! Vilka har ni sålt/köpt med förut som ni varit nöjda med?
 
Innan du säljer så kanske du borde fundera på vart du kan finna ett " litet hus nära till skogen en bit från Stockholm city, men gärna så att man ändå kan ta tunnelbana eller pendeln in till stan."!
 
Hej.

Jag tror definitivt att du kan hitta nöjda säljare med alla mäklarfirmor. Det jag skulle gå på är intrycket av mäklaren. Således tar du kontakt med 2-3 olika firmor som kommer och tittar på din lägenhet. När jag sålde i Stockholm så låg arvodet mellan 1,25% och 1,80%. Så jag upplever inga extrema skillnader gällande arvode. Mäklarens karisma/visade intresse är viktigare.
 
Innan du säljer så kanske du borde fundera på vart du kan finna ett " litet hus nära till skogen en bit från Stockholm city, men gärna så att man ändå kan ta tunnelbana eller pendeln in till stan."!

Fundera har jag gjort tack, har tittat lite ute i Upplands-Bro faktiskt. Sen vill jag ju gärna veta vad jag kan komma att tänka sälja för innan jag bestämmer mig. Så sälja först.
 
Låt gärna mäklaren ha något slags morot att jobba mot. Säg att du tror att du får mellan 4 och 4,5 miljoner. Om mäklaren har 1,25% innebär det att han får 50.000 för nästan inget jobb alls och 56.000 om han verkligen lyckas. Hur stor chans är det då att han gör sitt yttersta för att tjäna 6000 extra?
Istället låter du honom få 1,25% upp till 4 mille, sen 5% för det överskjutande. Då får han 50.000 för minsta möjliga insats och 75.000 om han jobbar på. Du kan gärna låta moroten vara ännu större, procentsatser och priser har jag ingen koll på i Sthlm. Kanske ännu lägre grundpris och 10% i "extra bonus"?
 
För tillfället känns det som att objekt i Stockholm, och speciellt i innerstaden "säljer sig själva". Väldigt många objekt säljs innan öppen visning. Det är mycket prestige i branschen, eftersom konkurrensen är hård, så att en mäklare skulle jobba sämre för ett fast arvode tror jag inte på.
 
För att återgå till frågeställarens faktiska fråga, - Var man kan leta efter ett mindre hus i närheten av Stockholm.

Hur långt kan frågeställaren tänka sig att pendla varje dag?

Om drygt 1-1,5h (enkel) är acceptabelt så finns det mycket fina hus i södra roslagen. Antingen tar du dig in till stan med roslagsbanan, som byggs för tillfället om till dubbelspår, vilket kommer nästan dubblera antalet avgångar.

Eller så söker du dig ännu längre ut, söder om Norrtälje, exempelvis runt Rialatrakten. Här finns det möjlighet att pendla med Norrtäljebussarna som går var 10-15e minut på vardagar.

De nordöstra delarna av Stockholm, södra Roslagen har många fina naturreservat, och mycket förhållandevis orörd natur.
 
Jag har sålt två lägenheter på Kungsholmen 2006 och 2009 och ska nu sälja i Solna. Den här gången tog jag in Notar och Fastighetsbyrån och orkar inte ta in en tredje. Båda gjorde bra intryck och Fastighetsbyrån hävdar att han säljer 7 av 10 lgh före visning via sin spekulantlista. Arvode blir 2,5% upp till 2500' och sedan 15% till mäklaren av det som överstiger. Viss skillnad stad kontra förort, jag sålde på Kungsholmen för 54k/kvm och nu fem år senare är väl snittet 70k/kvm. I Solna ca 40k/kvm.
 
För att återgå till frågeställarens faktiska fråga, - Var man kan leta efter ett mindre hus i närheten av Stockholm.

Hur långt kan frågeställaren tänka sig att pendla varje dag?

Om drygt 1-1,5h (enkel) är acceptabelt så finns det mycket fina hus i södra roslagen. Antingen tar du dig in till stan med roslagsbanan, som byggs för tillfället om till dubbelspår, vilket kommer nästan dubblera antalet avgångar.

Eller så söker du dig ännu längre ut, söder om Norrtälje, exempelvis runt Rialatrakten. Här finns det möjlighet att pendla med Norrtäljebussarna som går var 10-15e minut på vardagar.

De nordöstra delarna av Stockholm, södra Roslagen har många fina naturreservat, och mycket förhållandevis orörd natur.

Jag skulle gärna hålla mig under 1 timmes restid enkel väl. Men runt en timme är väl okej! Södra Roslagen har jag inte kollat på än men ska kolla in nu om hur det ser ut. Tack för dina tips! Hjärligt
 
Jag har sålt två lägenheter på Kungsholmen 2006 och 2009 och ska nu sälja i Solna. Den här gången tog jag in Notar och Fastighetsbyrån och orkar inte ta in en tredje. Båda gjorde bra intryck och Fastighetsbyrån hävdar att han säljer 7 av 10 lgh före visning via sin spekulantlista. Arvode blir 2,5% upp till 2500' och sedan 15% till mäklaren av det som överstiger. Viss skillnad stad kontra förort, jag sålde på Kungsholmen för 54k/kvm och nu fem år senare är väl snittet 70k/kvm. I Solna ca 40k/kvm.

Okej! Valde du att sälja med Notar eller Fastighetsbyrån?

Hittade ett riktigt drömhus på Notars hemsida: http://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4A32S09N89FCEUD0
 
Nu ska man sälja

Nu om någonsin så är det säljarens marknad. Bostadspriserna är skyhöga nu och jag skulle verkligen inte rekommendera att köpa nu om man verkligen inte måste. Men om man däremot ska sälja så är det ju en utmärkt tidpunkt att göra detta.

Läste detta nyss på DI: De svenska bostadsrättspriserna har rusat till nya rekordnivåer. Ökningstakten är nu den högsta på nästan fem år. Det visar en genomgång som Valueguard har gjort på uppdrag av Di.

http://www.di.se/artiklar/2014/10/13/snabbaste-borallyt-pa-fem-ar/
 
@empans: Jag valde Fastighetsbyrån för min Solna-lgh. Vi satt igår kväll med Fastighetsbyrån inför försäljning av flickvännens Söderlägenhet. Fbyråns snitt på Söder är 72' kr/kvm. 43 kvm i normalt skick bör gå på 2,7 som sämst och kanske uppåt 3.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...