hopparknä

Hej
Vet inte om det problem jag har är någon form av sk hopparkän....

Jag får ont strax under knäskolen efter någon dag när jag fjällvandrar och det märks framförallt när jag går utför. Ingen värk eller så, utan det gör ont just vid detta tillfälle när man går utför.

Är det samma problem som hopparknä, eller är det meniskproblem ?

Har varit till läkaren efter vandringen men de hittar inget fel (ingen remiss till röntgen) eftersom smärtan är borta när man väl får tid hos vården...

Nej hopparknä som jag minns det från massörutbildningarna är exakt det jag har (haft), inflammation i patellasenans infästning i tibia. Jag hoppade mycket höjdhopp några somrar på 80-talet och fick problem av högerknäet (långvarigare än vänster) när jag långt senare gick upp 30 kilo. Nu är det i princip bra dock, bara jag promenerar mycket.

Patella glider över benen i en glidled, där får du ont. För dig är det motsatt problem mot mig, du behöver antagligen stärka ledbrosket, med styrkeövningar. Fast det är väl bara att gå till en sjukgymnast? Läkare skiter i sånt här.
 
jakten på redskap

Igår cyklade jag ut till Tornby, Sveriges näst största köpcentrum. Kollade i byggbutiker och sportaffärer. Återigen fick jag frågan om kilen (vars syfte jag noga beskrev) skulle läggas in i skon
(om den är 30 cm lång behöver den vara c:a 13 cm hög!); det belyser förstås hur okänt redskapet är
men också att många människor bara lyssnar på det de har svar till.


Till sist köpte jag en plastburk på Ikea,
som iallafall ger stadigt stöd och rätt kraftig vinkel. Om vinkeln blir just 25 grader kan jag inte bedöma. Min PT säger att jag nog kan klara mig utan ...
 
I fredags kom jag på en briljant idé. Såna här kilar, vad finns de att köpa? Jag skrev till den sjukgymnast, som tydigen varit med och författat dokumentet, och frågade.

Hon svarade:

Hej!
Titta på http://www.artroclinic.se.
MVH

Så jag tittade på den sidan, och tryckte på alla länkar, men hittade inte svaret på min fråga.
Jag har väldigt svårt att fördra folk som kör med en.
 
Varför inte bara ställa sig med hälarna på någon tröskel, annan lämplig kant eller (om det inte finns något sådant i din lägenhet), en brädbit, bok... eller vad som helst av lämplig höjd, som man lägger ut på golvet?
Jag som också har en del knätrassel blev nyfiken på övningen och testade spontant med hälarna på närmsta dörrtröskel - det funkade hur bra som helst.
 
Så jag tittade på den sidan, och tryckte på alla länkar, men hittade inte svaret på min fråga.
Jag har väldigt svårt att fördra folk som kör med en.

Var det så svårt?

Jag hittade omgående detta:
http://capioartroclinic.se/sv/Patientinfo/Skador-behandling/Kna/Hopparkna/

och vidare

http://capioartroclinic.se/upload/P...ningsprogram av patellatendinos 20120101.pdf

Det står ju inget om att man skall köpa något (som man antagligen sågar till ut vilken träregel man vill), så det är väl om du betalar för den kilen som folk kör med dig?

Lycka till med rehaben!

Edit: Annars är väl en tröskel eller lagboken ett utmärkt förslag till alternativ till kil. Kör 2 minuter varje tandborstning också.
 
Ja, det var så svårt - inte heller din länk besvarar ju min fråga!!! Nu vet jag att det där företaget
säljer kilar för 300 kronor. Jag fick besked om det i telefonsvararen, det var bara att komma till dem på Valhallavägen i Stockholm och hämta. Lite väl dyrt! Försökte få kontakt med någon som kunde skicka en per postorder, men det gick bara inte. Jag var också förbi en snickerifirma i hemstaden och de hade
för mycket att göra. Allt deras virke var i plankor så det handlade om att såga, passa och limma och det passade helt enkelt inte in i deras produktion. De påstod att det var lika illa med övriga snickerier i hemstaden, vilket jag inte orkade kontrollera. Och varför det vore att köra med mig att ta betalt för arbetet begriper jag inte.

Nu använder jag ett 10 cm tjockt lexikon (vem har så höga trösklar hemma???) och en liten nackdel
är att boken kan ge vika i ryggen. Helst ska man ju ckså ha stöd under hela foten, speciellt under hälen, för tyngden ska ju vila där.

Men vid det här laget kommer jag rätt djupt med obetydig smärta - anmärkningsvärda framsteg bara den senaste veckan. Går strax över till att rehaba en gång dagligen, istf. två. Bör vara färdig före sommarens resor.
 
Och varför det vore att köra med mig att ta betalt för arbetet begriper jag inte.

Nu använder jag ett 10 cm tjockt lexikon (vem har så höga trösklar hemma???) och en liten nackdel
är att boken kan ge vika i ryggen. Helst ska man ju ckså ha stöd under hela foten, speciellt under hälen, för tyngden ska ju vila där.

Så bra att det löste sig för dig!
Träkilar verkar vara en underutvecklad nisch i rehab-branschen med en bra potential för god förtjänst?

Jag menade mera att om någon påstår att du måste inhandla just deras dyra träkil för att övningen skall ge effekt, så kör dom med dig. Om du väljer att låta någon annan tillverka den åt dig så skall dom naturligtvis ha ersättning för den arbetsinsatsen.
Men du hittade ju en egen lösning utan att att betala (lagboken (svenska) är ett tips jag hört förut i rehabsammanhang, jag vet inte om den håller bättre?).
Lycka till!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...