Kampen om laponia har börjat...

De har ju för tusan haft mer än sex år på sig att skapa opinion.
Inte är det speciellt moget att börja bråka när de trots engagemang (vi får väl anta att de brinner för det och gav 100% så som normalt funtade, framgångsrika människor gör när de vill något extra mycket) inte lyckats.
Men som jag tidigare skrivit; målet hoppas jag de lyckas med, MEN att det gick i hamn för några månader sedan...

Well, någonstans måste du väl inse att alla frågor inte kan få stor folklig opinion? Gemene man på gatan här i mellansverige har inte en aning om hur miljön ser ut, hur samerna sköter renarna etc etc. Inte ens sossarna med sin kassa skulle kunna få till det.

Om något så ska man väl respektera demonstranterna att de inte började med att agera kraftfullt, utan har det som en sista desperat utväg.

Ja, man borde inse att man ska ge upp vid ett nederlag. Jävla synd att de svarta i USA inte insåg det när de blev nedslagna i de första kravallerna på 60-talet. Eller för att inte tala om våra hemska svenska kvinnor som ville ha rösträtt, men fick nej först.
 
Stor eloge till Osynlig för att du orkat bemöta allt detta.

Och till er som kallar det för aktivistturism och hävdar att den är en minoritet, förklara för mig hur ni kan veta det? Vet ni vad folk i kommunen tycker, folk i länet eller landet i stort?
Att det är folk från ojnareskogen är ju knappast en hemlighet, det kan dunse på deras facebooksidan som länkades tidigare. Vad övriga tycker kan du googla valbarometern.
Hittills är det väl bara en lokaltidning som gjort någon typ av undersökning. Om politiker verkligen ville veta vad folk tycker i en situation som den här så skulle de låta folk få rösta och med välgrundad fakta.
som sagt... Sedan 2006 har det funnits tid. En folkomröstning kanske hade vart på sin plats att kräva, det gjordes för trivialare ting i Göteborgsregionen senast. Men hade inte utfallet passat aktivisterna skulle det varit samma sits ändå.
Företagen får alltid fram sin agenda till politikerna, annars skulle inte miljardbelopp läggas på lobbyverksamhet år efter år.
jag har ingen inblick i vilka pengar som går vart. Men lobbyism är väldigt fult och undergräver demokrati. Lobbyism är lika fult som "särintresse".
Men för oss andra då, vi som inte kan anställa lobbyister med representationskonton? Ni skriker efter exempel på när aktiva aktioner har lyckats, en fråga som vilken historiebok som helst kan svara på. Men svara på motsatsen, när förändrades samhället eller ens en sakfråga genom att skriva till sin lokala riksdagsman?
Men samhället har förändrats. Alla har lika värde i Sverige. Alla har samma möjligheter. Alla har en röst. Det är fint.

För vissa tycks mer organiserade miljöaktivister vara en skrämmande tanke, men har ni någon insikt i ur normalt partiarbete går till? Det är exakt samma sak, erfarna med liknande åsikter åker runt bland nyare medlemmar och ger tips, råd och lär ut vad som har funkat eller inte. Varför ska miljörörelsen inte få fungera på samma sätt? Nej, alla håller inte med dem men som tur är har inget parti eller organisation ett 100%igt stöd.
Jag vet inte vilket parti du har inblick i men att lära ut hur man försvårar arbete för myndigheter och i synnerhet för polisen får vi väl hoppas inte föregår i några seriösa partier. Att det däremot skulle vara överrepresenterat bland extremister som AFA, Svenskarnas Parti, mfl kan jag tro dig på.
Med ditt sätt att se på en samhällsstruktur, tillskillnad från övriga befolkningen, spelar det ingen roll vilka som styr, då spelar inte procenten ingen roll ändå - ni har ju rätt oavsett.
 
Well, någonstans måste du väl inse att alla frågor inte kan få stor folklig opinion? Gemene man på gatan här i mellansverige har inte en aning om hur miljön ser ut, hur samerna sköter renarna etc etc. Inte ens sossarna med sin kassa skulle kunna få till det.
nä och i all välmening, det skiter väl dom i då. Det är ju så vi människor funkar oftast. Det vi inte känner till eller berör oss far vi inte illa av. Hade gemene man brytt sig hade vi väl inte haft den situationen där idag? Är det inte viktigare att lägga krut på en upplysningskampanj istället? Väcka gemene mans intresse? Istället för att då beslut är tagna, verksamhet påbörjad - samla gänget och hindra verksamheten för att sedan i tidningar och tv köra gråtvalsen? Det senare känns inte hållbart i ett långsiktigt perspektiv.

Om något så ska man väl respektera demonstranterna att de inte började med att agera kraftfullt, utan har det som en sista desperat utväg.
Vi är väldigt olika :) jag hade respekterat om de hade hade lyckat med att det utländska företaget inte etablerat sig eller befann sig på svensk mark alls. Nu är det inte värdigt att stå på plats och hålla fast i något som gått förlorat.
Ja, man borde inse att man ska ge upp vid ett nederlag. Jävla synd att de svarta i USA inte insåg det när de blev nedslagna i de första kravallerna på 60-talet. Eller för att inte tala om våra hemska svenska kvinnor som ville ha rösträtt, men fick nej först.
Vart Jokkmokkskommun just nu global och gjorde en tidsresa? ännu ett försök att värdera dessa aktivister med personer som kämpade för något så simpelt (i jämförelse med provtagningar i berg *ironi*) som mänskliga rättigheter och likavärde inför staten samt rösträtt - vilket är grundläggande i en demokrati ? Jag hoppas vi har blivit mer civilserade i vår utveckling. Men det håller du inte med om?
 
Senast ändrad:
Ja kolla vad många turister och terrorister det samlades igår!
https://www.youtube.com/watch?v=4kl_WpK_siM

Jokkmokk har en befolkning på nästan 6000 personer. Samlingen lockade 4-500 personer. Hur många % av Jokkmokks befolkning närvarade? Utöver aktivismturisterna? På det sättet vet vi hur stort stödet lokalt är.

De som var där var en stor grupp "organiserade miljöaktivister"=aktivismturister och en del samer som ser Kallak som en symbol för sin kamp om äganderätten av Sapmi. Det har bildats en ohelig allians mellan dessa grupper. Dom gör gruvan till en symbol för sin kamp. Sen fanns det naturligtvis en majoritet av såna som faktiskt brinner för naturen och vill kämpa för en orörd vildmark. Dom gör helt rätt i att utnyttja sin grundlagsskyddade rätt att framföra sin åsikt. Dom gör det dessutom på ett lagligt sätt. Jag har aldrig i ett enda inlägg kritiserat dom. Jag har enbart kritiserat aktivisternas strategi att försöka få enskilda polismän och -kvinnor att framstå som bovar i dramat.

Det finns tusentals människor i Sverige som arbetar ideellt i föreningar och partier utan egen vinning, men det finns ett fåtal som begår brott och civil olydnad för sina egna syften. Hur skulle samhället se ut om alla tog sig den rätten. Då skulle vi få fullständig anarki!

Hoppsan!
Osynlig var ju anarkist.

Vilken slump....
 
Vad är det för "egna syften" de har, enligt dig? De som lämnar nära och kära och hemmets bekvämlighet och istället åker till Jokkmokk och kämpar mot miljövidrig gruvdrift i ett både kulturellt och ekologiskt känsligt naturområde?
 
Det finns tusentals människor i Sverige som arbetar ideellt i föreningar och partier utan egen vinning, men det finns ett fåtal som begår brott och civil olydnad för sina egna syften.

Vad är det för "egna syften" de har, enligt dig? De som lämnar nära och kära och hemmets bekvämlighet och istället åker till Jokkmokk och kämpar mot miljövidrig gruvdrift i ett både kulturellt och ekologiskt känsligt naturområde?

Olyckligt ordval. "För att uppnå sitt syfte" hade varit mer rätt. Syftet är en samhällsomvandling.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarko-primitivism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekoanarkism
Dom har naturligtvis all rätt att tycka och föra fram sina åsikter men inte med vilka medel som helst.

Det jag envist har kritiserat är metoderna hos dom som har ett övervägande politiskt syfte. För att uppnå en samhällsförändring så begår man brottsliga handlingar. Man försöker skapa konflikter med enskilda polismän och -kvinnor för att få medial uppmärksamhet. En grupp gör allt för att försvåra för polisen att utföra sitt arbete med kedjor, vajerlås, nergrävda vikter som man håller fast i så polisen måste gräva fram armen osv, osv..... Samtidigt står ett annat team aktivister vid sidan om med mobil-kameror och filmar samtidigt som de hela tiden försöker provocera så att någon enskild polis ska bli arg och göra något överilat. Det är en utstuderad metod som man har utvecklat över tid.

Varken du eller jag vet hur det ser ut med dom "nära och kära" och "hemmets bekvämlighet". Det jag vet är att aktivisterna löser av varandra, några åker hem och ersätts av nya.

Det finns människor som lever lägerliv som ren rekreation en del av semestern. En hel del av oss som finns på det här forumet tillhör den kategorin.

Det finns även andra: http://vildvaxande.org/om_oss.html
 
nä och i all välmening, det skiter väl dom i då. Det är ju så vi människor funkar oftast. Det vi inte känner till eller berör oss far vi inte illa av. Hade gemene man brytt sig hade vi väl inte haft den situationen där idag? Är det inte viktigare att lägga krut på en upplysningskampanj istället? Väcka gemene mans intresse? Istället för att då beslut är tagna, verksamhet påbörjad - samla gänget och hindra verksamheten för att sedan i tidningar och tv köra gråtvalsen? Det senare känns inte hållbart i ett långsiktigt perspektiv.

Vi är väldigt olika :) jag hade respekterat om de hade hade lyckat med att det utländska företaget inte etablerat sig eller befann sig på svensk mark alls. Nu är det inte värdigt att stå på plats och hålla fast i något som gått förlorat.
Vart Jokkmokkskommun just nu global och gjorde en tidsresa? ännu ett försök att värdera dessa aktivister med personer som kämpade för något så simpelt (i jämförelse med provtagningar i berg *ironi*) som mänskliga rättigheter och likavärde inför staten samt rösträtt - vilket är grundläggande i en demokrati ? Jag hoppas vi har blivit mer civilserade i vår utveckling. Men det håller du inte med om?

Om du med civiliserade menar att folk allt mer sällan vågar stå upp för vad de anser är rätt så håller jag med.

Eller om du med civiliserade menar att politiken helt är lamslagen av starka ekonomiska intressen så håller jag med.

Är det din sak att avgöra om huruvida människor tycker att denna fråga är värd att kämpa för?

Att protestera är närmast gratis, att bilda stark opinion kostar pengar, massvis med pengar. Men du kanske anser att bara företag ska få komma ut med sitt budskap?
För att bilda opinion så krävs medial uppmärksamhet, och det lyckas de ju med. Även om de skulle ha lyckats skramla ihop 1 miljon till en "demokratisk" kampanj så skulle gruvbolaget kontra med att lägga 10 miljoner.

"Men samhället har förändrats. Alla har lika värde i Sverige. Alla har samma möjligheter. Alla har en röst. Det är fint"

Ha, visst, jag skriver ett brev till ansvarig minister och så ber vi en Wallenbergare skriva samma brev så får vi se vems som hamnar i vilken hög.

Men du har rätt, samhället har förändrats. Världen är global, och företagens makt har aldrig varit så stark.

Jag tar gärna mot tips på hur jag kan vara en bra demokratisk medborgare. Jag vill inte att USA och Ryssland förstör Arktis med oljeborrning. Vem ska jag skriva brev till? Vilken svensk politiker ska jag inte rösta på?
 
Om du med civiliserade menar att folk allt mer sällan vågar stå upp för vad de anser är rätt så håller jag med.

Eller om du med civiliserade menar att politiken helt är lamslagen av starka ekonomiska intressen så håller jag med.

Är det din sak att avgöra om huruvida människor tycker att denna fråga är värd att kämpa för?

Att protestera är närmast gratis, att bilda stark opinion kostar pengar, massvis med pengar. Men du kanske anser att bara företag ska få komma ut med sitt budskap?
För att bilda opinion så krävs medial uppmärksamhet, och det lyckas de ju med. Även om de skulle ha lyckats skramla ihop 1 miljon till en "demokratisk" kampanj så skulle gruvbolaget kontra med att lägga 10 miljoner.

"Men samhället har förändrats. Alla har lika värde i Sverige. Alla har samma möjligheter. Alla har en röst. Det är fint"

Ha, visst, jag skriver ett brev till ansvarig minister och så ber vi en Wallenbergare skriva samma brev så får vi se vems som hamnar i vilken hög.

Men du har rätt, samhället har förändrats. Världen är global, och företagens makt har aldrig varit så stark.

Jag tar gärna mot tips på hur jag kan vara en bra demokratisk medborgare. Jag vill inte att USA och Ryssland förstör Arktis med oljeborrning. Vem ska jag skriva brev till? Vilken svensk politiker ska jag inte rösta på?

Det som sker i Kallak ska alltså stoppa oljeborrning i Arktis? Lycka till.
 
Det här är en länk som illustrerar det jag försöker framföra. De aktivister som finns i Kallak är där, inte primärt för den platsen, utan därför att den kan användas som en symbol.

Det är inget fel med det, man får ifrågasätta det som sker och påverka vilken framtid man vill ha.

Det jag inte kan acceptera är hur man i sin tur exploaterar människor och försöker skapa symbolhandlingar för att påverka, i stället för att använda dom lagliga medel som står till buds. I stället för att ta den diskussionen så förminskar man till den milda grad att allt till slut handlar om en polismans onda rygg och vilken betydelse den har i kampen.

Jag tror att det kan bero på att aktivisterna och demonstranterna har så skilda motiv så det enda man egentligen har gemensamt är att polisen är ett hinder.

http://latinamerikagrupperna.se/blo...aia-lankar-samman-gruvmotstand-i-syd-och-nord
 
Men Consono, hur kan du vara så säker på det?
Bara för att vissa av dem uppenbarligen även är engagerade i andra miljöprojekt så betyder det ju inte att de inte fullt ärligt bryr sig om Kallak.

Innan det är undersökt så kan varken du eller jag veta vad folk egentligen tycker om frågan. Det nämns här i tråden att det är en liten del av kommunen som är vid demonstrationerna, men det säger ju ingenting om vad folk tycker utan bara någonting om hur många människor som tycker sig kunna påverka genom demonstation.

Du pratar om de lagliga medel som står till buds, men det är det som man måste problematisera.
I någon praktiskt mening så finns det inga medel till buds för mindre, ekonomiskt svaga intressegrupper.

Hela internet svämmar över av protestlistor, och det börjar mer och mer bli "don´t cry wolf".
Enda möjliheten att få uppmärksamhet i media är mer radikala aktioner. Som liten intressegrupp har du inte det kapitalet som krävs för att skapa uppmärksamhet och därigenom opinion. Och som tidigare nämnt så kommer du aldrig kunna hosta upp i närheten av det kapital som gruvbolaget kan.

En förhållandevis liten sakfråga som den här kommer inte bli avgörande i valen, möjligtvis på kommunal nivå. Så att du kan använda din röst för att påverka är en närmast larvig teoretisk kontruktion.

Att säga att man ska använda sig av lagliga medel är i praktiken samma sak som att säga att dessa aktivister måste acceptera att de inte har möjlighet att påverka samhällets framtid.

Förklara för mig, hur du tycker att en demokratiskt metod skulle vara. Från den dagen när jag fick reda på planerna och inser att jag tycker att det är skit. Hur gör jag? Vem kontaktar jag?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...