tågnära stugtur

jag funderar på att gå min första ensamvandring under några dagar de kommande veckorna. har gått i sällskap på flera ställen mellan stugor och i något fall med tält (Kungsleden Kvikkjokk-Nikkaluokta, Padjelantaleden, Vallbo-Storulvån, Sarek). Jag vill ha tips en lämplig första solo-stugtur, den ska ligga med kollektivtrafiknära mål och slutpunkter och bör vara 4-6 dagar (längre kanske kan fungera). Vart ska jag gå Sverige eller Norge?
 
Med bara 4-6 dagar, med stugor tror jag Jämtland fungerar enklast. Med tåg och buss kommer du till / från någon av Storulvån, Vålådalen, Ljungdalen, Ramundsberget.

Kan tex ta tåget till undersåker och buss sista biten till Vålådalen. Nattåg eller på dan.

Tex:
Vålådalen - Lunndörrsstugorna- Vålåstugorna - gåsen - storulvån.
Eller
Vålådalen - stensdalen - Vålåstugorna - gåsen - storulvån.
Eller
Vålådalen - stensdalen - gåsen - sylarna (- blåhammaren) - storulvån.

Från storulvån anslutningsbuss till enafors och tåg därifrån. Nattåg eller över dan.

Om du har folk hemma som är oroliga kan du ringa hem varje dag, men inte alltid...

//Peter
 
4-6 dagar plus restid kanske jag skulle tillägga. Jämtland är onekligen ett alternativ, även om det första alternativet i princip är det jag gick för tre år sedan. Så fler idéer mottages gärna! Hur är det med Norge, något stugtursförslag där?
 
Anarisrundan

För två år sen gick jag "Anarisrundan" i Jämtlandsfjällen: från Höglekaredalen till Anarisstugan, vidare till Lunndörren, sedan till Tossåsen där jag hyrde en natt i en samestuga (kolla http://www.ripjakt.se/ ), vidare till STF Arådalen och sista dagen tillbaka till Höglekardalen och Östersund. En trevlig och kompakt runda, med bara ett par trista skogssträckor. All övernattning under tak, jag brydde mig inte ens om att ta med med sovutrustning. Köket kunde jag också lämnat hemma, egentligen. Rekommenderas!
 
Även jag tänker i första hand på Jämtlandsfjällen, eftersom det är så rese-effektivt. Men om du kan tänka dig en kombination med tåg och buss och kanske ett dygns enkel resa så föreslår jag Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs. Vilken riktning du går spelar mindre roll. Här finns en vacker och varierad fjällnatur med rymliga stugor utan trängsel. En underutnyttjad sträcka, enligt min mening.

Lycka till önskar Pelle
 
Tackar för svaren! Ammarnäs-Hemavan har kikat på och det är lite halvknöligt att ta sig dit verkar det som, men egentligen är det lite spännande i sig. Det jag funderade på var om det är mycket sträckor under trädgränsen och att det verkar vara relativt korta men många etapper.

Inga tips om Norge än!
 
Mellan Ammarnäs och Hemavan går du på kalfjället varje dag. Fjällbjörkskog finns nära vissa stugor. Du kan ta båt i Ammarnäs över Tjulträsk, men då missar du bastun vid Aigert. Stigen upp till Aigert är inte så jobbig. Det går att gå från Servestugan till Syterstugan på en dag (då missar du bastun i Tärnasjö). i så fall skulle jag absolut ta båten över Tärnasjö till de första broarna mot Syterstugan. Efter Syterstugan är det ingen skog innan du kommer till liftområdet i Hemavan. Där kan du ta sommarliften ner, ifall du vill slippa skogen och spara en timmes vandring. Jag har gått sträckan flera gånger och kan varmt rekommendera den!
 
Brist på Norge tips kan bero på Norge inte är något vidare tågland. Vart ifrån reser du?

Mitt tips: Åre-Anjan-Skäckerfjällen-Kolåsen.
 
Tackar för tipsen! Hur fungerar det på DNTs betjente hytter och de norska privata hytterna. Måste man förboka, eller är det som i Sverige att bara dyka upp och veta att man får plats någonstans?

Borde det inte finnas vandringsturer med anslutningar till Bergensbanan t.ex. (med risk för att jag avslöjar min okunskap i norsk geografi...)?
 
Även jag tänker i första hand på Jämtlandsfjällen, eftersom det är så rese-effektivt. Men om du kan tänka dig en kombination med tåg och buss och kanske ett dygns enkel resa så föreslår jag Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs. Vilken riktning du går spelar mindre roll. Här finns en vacker och varierad fjällnatur med rymliga stugor utan trängsel. En underutnyttjad sträcka, enligt min mening.

Lycka till önskar Pelle
Jag tänkte gå denna sträckan, Ammarnäs till Hemavan till sommaren, men det verkar vara flera timmar med buss både till Ammarnäs och från Hemavan. Lite trist när man kommer med tåg från Malmö.
 
Tackar för tipsen! Hur fungerar det på DNTs betjente hytter och de norska privata hytterna. Måste man förboka, eller är det som i Sverige att bara dyka upp och veta att man får plats någonstans?
Borde det inte finnas vandringsturer med anslutningar till Bergensbanan t.ex. (med risk för att jag avslöjar min okunskap i norsk geografi...)?
Visst går det att göra fina stugturer med utgångs- och slutpunkt på flera ställen längs Bergenbanan, enklast kanske Finse, där det lägligt nog finns en stor fjällstation för en första övernattning, om tåget anländer sent. Planera vidare med denna karta - finns mycket fint både norr och söder om Bergenbanan, fast i min smak kanske lite väl platt på Hardangervidda.
Jag sover inte i hytter normalt, men måste bara tipsa om lilla Lordehytta högst uppe i passet Folarskaret på Hallingskarvet. Den är så mysig, och utsikten så betagande, att jag gjorde ett undantag :)

Skaffa stugnyckel hos DNT för en blygsam depositionssumma, så kommer du under resten av ditt liv även in i de obemannade hytterna :). På den länkade sidan finns också all praktisk info man kan önska sig.
(EDIT: vidarelänken till onlinebeställning av nyckeln verkar inte fungera, men det går säkert att maila dem).

Som framgår på sidan behöver man inte boka plats, utom möjligen om man ska bo länge på samma ställe, men bra att kolla öppettider om du är sent/tidigt ute på säsongen. Samma med ev. båt- och busstider; senast jag var i Jotunheimen behövde jag lifta ut till tåget i Otta redan några dagar in på september.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.