Friluftsbutiker i Skåne

Är inte friluftsvaror notoriska för att låtsas ha låga priser. Hoppas jag var fel men det och låg kunskapsnivå a la sliskig bilförsäljare var den känslan jag fick i gamla lokalen. Får ta och besöka nya lokalen en gång för att se om jag ändrar uppfattning.

De flesta butiker i de flesta brancher har expediter av olika kaliber. Somliga har låg ämneskunskap och då bör man ju fråga efter en säljare som kan produkten.
Att klaga generellt förefaller väl gnälligt. Initsiera något positivt istället vid tillfället.

Själv har jag handlat på friluftsvaror sedan de låg inne i centrum, övervägande har jag fått goda råd och varor som varit tillfredställande. Prisnivån har övervägande upplevts som i lägre klassen jämfört med övriga friluftbodar.
Som skåning skall man inte missa friluftbutiksutbudet i København, en frisk fläkt.
YMMV
 
I Ängelholm finns Fri Tid. Något mindre butik men välsorterad och mycket trevlig personal sist jag var där för ett par år sedan.

http://www.fri-tid.se/sv/

Varför inte Naturkompaniet? Butikerna i Lu-und och Maalmöö tycker jag har bra utbud och kunnig personal, framförallt i Lund så har de bra koll.
 
Tjenare!


Aj då! det där lät inte alls bra med personalen..jag har faktiskt inte pratat med personaen där, då jag alltid vetat vad jag velat ha där, men givetvis så ställs det ju en kunskap ifrån personalen när det gäller produkter o friluftsliv.

Mvh Nicklas

Absolut! En del av nöjet för många av oss friluftsnördar är ju just att diskutera produkter, och själva planeringen av våra aktiviteter. Att personalen i friluftsbutiker delar detta intresse är A och O. Ofta är ju själva köpet och processen före köpet (nästan) lika kul som att använda prylarna. Säga vad man vill om prisnivån, men på den punkten är Naturkompaniet oslagbara!
 
Det finns ett Malmö Outdoor (www.malmooutdoor.se) på Skomakaregatan, några tiotal meter från Lilla torg.

Annars har Malmö haft det tufft på sistone vad gäller friluftsbutiker.
SÄCK låg tidigare nere vid Dockan, men har lagt ner.
U Sports, som hade ett stort utbud, har lagt ner.
KitOut (min favorit) var en outdoor second hand-butik på Möllevången, men den finns inte mer (tyvärr Hanna!).
Friluftsland vid Stortorget har lagt ner...
Uteboden på Lundanvägen har lagt ner (numera enbart webbutik).

:(
 
Erfarenheter av friluftsbutiker i Malmö

Några personliga erfarenheter,
Malmö outdoor har bra bemötande men butiken är ganska liten och utbudet är begränsat, jag har aldrig reklamerat något jag köpt i butiken. Har handlat förbrukningsvaror samt sovsäckslakan.
Friluftsvaror har jag handlat på vid två tillfällen när det låg på lantmannagatan. Inget fel på varorna men det lönar sig att kolla priset på hemsidan då priserna är högre i butiken. Jag fick det lägre priset när jag påpekade det. Dessutom sysslar frilufsvaror med endel tveksam marknafsföring. Har sett annonser vilseledande annonser där det står i stor text konkursutförsäljning, med mindre text står det "detta är ingen". Klart tveksamt beteende.
Naturkompaniet är dyrt men ger bra service tycker jag, det är en fördel att vara medlem och utnyttja 10% rabattchecken på valfritt inköp, dock sänds denna bara ut 3 gånger per år tror jag.
Team sportia har bra erbjudande på viss utrustning och kläder. (butiken i Lund är nog bäst)
Saknar som andra här U-sports som hade mycket bra utbud, bra priser och fantastiska reor.
Friluftsland hade nog den proffsigaste personalen och gedigna varor, efter nedläggningen i Malmö har vi handlat skaljacka från butiken i Stockholm som var både billig och bra.
Annars handlar familjen mest från nätet, gärna med god planering nåt år innan så vi kan handla när det är rea utanför säsongen för det som ska köpas, här är Addnature överlägsen favorit. Addnature har fantiskt bra service och utbud.
 
För dem som håller till i NV skåne så håller jag med om att fri-tid är bra. Annars finns det också Wilda i ljungbyhed som är ganska trevlig. Inte så stort utbud men värt ett besök om man har vägarna förbi.
Skulle också vilja slå ett slag för go-nature, som visserligen ligger i halmstad, men ändå är inom räckhåll :)
 
Fri-tid

Måste också lägga ett gott ord för Fritid i Ängelholm.
Riktigt bra service.
Dom hjälpte mig med en jacka från fjällräven som jag köpt på internet åt min bättre hälft.
Dragkedjan gick itu och dom hjälpte till att reklamera fast dom inte hade behövt.
Dessutom har dom bra utbud och det som dom inte har hemma tar dom hem så man kan prova.
Är jag osäker på något struntar jag alltid i internet och handlar det hos dom fast priset är lite högre.
Servicen är viktigare än priset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zorozv Friluftsbutiker i Sundsvall Butiker och leverantörer 3
Nellib Friluftsbutiker i Malmö/Lund med omnejd Butiker och leverantörer 7
Prankster Utländska friluftsbutiker. Butiker och leverantörer 15
Kanii Friluftsbutiker i Helsingfors Butiker och leverantörer 6
forslund Utländska friluftsbutiker TOP 10 Butiker och leverantörer 10
oj77 Friluftsbutiker i Luxemburg Butiker och leverantörer 0
Njutaren Outdoor gear, Friluftsbutiker i London Butiker och leverantörer 3
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
L-Å B Friluftsbutiker i Örebro Butiker och leverantörer 9
Jockemeister Friluftsbutiker i Tours/Paris? Butiker och leverantörer 2
PalleKuling Friluftsbutiker i Paris? Butiker och leverantörer 2
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
prylManne Friluftsbutiker i göteborg? vilka och var? Butiker och leverantörer 10
Jockemeister Friluftsbutiker i Poznan, Polen? Butiker och leverantörer 2
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
newi Sveriges bästa friluftsbutiker topp 10. Butiker och leverantörer 55
gregerjohansson Friluftsbutiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 21
per160 friluftsbutiker i USA sokes Butiker och leverantörer 18
langby Friluftsbutiker i Berlin Butiker och leverantörer 5
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.