Ormbett och vandrarkängor

Jag har precis flyttat till en region som har giftormar i faunan - på engelska känd som Caucasian Viper. Jag är inte helt klar över hur vanliga de är, men de är tydligen kända för att ha haft ihjäl folk.

Jag undrar hur pass skyddad jag är av att ha ett par Lundhags Scout-kängor på fötterna? Jag känner att lädret är ganska tjockt, och de går ganska högt också så jag känner att de ger hyfsat skydd ändå. Självklart är huvet fortfarande den bästa utrustningen, och man får ju se till att minimera riskerna, men alla kan göra felsteg.

Finns det nån med erfarenhet som skulle säga att jag är helt fel ute?
 
Kan inte säga säkert, men jag skulle bli mycket förvånad om någon orm i världen kan bita igenom så tjockt läder som det är i de kängorna.
 
Om jag inte minns helt fel så är denna orm mycket närbesläktad med vår egen huggorm, Vipera berus.

Förr tänkte jag inte ens på orm när jag var ute, men efter att ha hittat 32 stycken på föräldrarnas naturtomt för några år sedan så har medvetandet vaknat till liv. Endast fyra av de 50+ jag stött på i mitt liv minns jag har varit aggressiva och hotfulla - och då när de känt sig trängda. De övriga kunde man hantera utan att de ens visade tecken på att vara sura. Att de ringlar undan så fort de känner någon komma (det allmänna talesättet) håller jag däremot inte med om, samtliga har istället stannat upp och/eller legat helt stilla.

Jag tittar numer alltid någon meter eller två framför mig när jag går - men är aldrig rädd. Bara medveten och respektfull. Jag skulle vilja påstå att så länge man håller sig minst en ormlängd eller två ifrån dem så råder minimal risk att bli biten. Vid endast ett tillfälle har jag erfarit en huggorm aggressiv nog att faktiskt väsande ringla emot mig - och då hade den stjärtpartiet söndertrasat.

Nu hade ju du ett annat släkte vid fötterna - men förhållningsättet gentemot dem bör, tycker jag, fortsatt vara avspänt men respektfullt. Risken är mycket liten att du skulle bli biten. Har du ett par rejäla kängor eller gummitsövlar på fötterna kan man nog säga att risken är helt obefintlig. I tät knähög vegetation utan stigar ångvältar jag bara på utan att titta, det är lönlöst.
 
En orm behöver inte bara bita kring fötterna om man har otur och kliver på den. En kollega som orienterar sprang över en huggorm av misstag för någon vecka sedan. När han kom hem och klädde av sig noterade han att ormen bitit honom i knät rakt igenom byxorna och Vulcanskydded han hade kring knät. Merparten av giftet stannade troligen i Vulcanskyddet men han noterade två tydliga märken av huggtänderna i huden och en svullnad.
 
Jag har precis flyttat till en region som har giftormar i faunan - på engelska känd som Caucasian Viper. Jag är inte helt klar över hur vanliga de är, men de är tydligen kända för att ha haft ihjäl folk.

Jag undrar hur pass skyddad jag är av att ha ett par Lundhags Scout-kängor på fötterna? Jag känner att lädret är ganska tjockt, och de går ganska högt också så jag känner att de ger hyfsat skydd ändå. Självklart är huvet fortfarande den bästa utrustningen, och man får ju se till att minimera riskerna, men alla kan göra felsteg.

Finns det nån med erfarenhet som skulle säga att jag är helt fel ute?

Hur gör lokalbefolkningen där du befinner dej.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...