Ny yxa

Utan säga nått om yxan i fråga tycker jag det låter lite arrogant att säga att bara för att yxan är en relativt enkel pryl och har utvecklats under lång tid skulle det inte kunna gå att designa något nytt som är bättre eller åtminstone det bästa som går att göra utifrpn känd yxkonst.
Klart det finns variationer i vinklar och tyngdpunkt, tjocklek på huvud, etc etc som gör skillnad.

Räcker ju med att jämföra yxor från olika världsdelar så skiljer de sig åt. I usa prisar de ju t.ex. sin tomahawk-modell som ultimat skogsyxa, och den kan ju också se olika ut vilket syns på gränsfors båda "trade axe" modeller.
 
Utan säga nått om yxan i fråga tycker jag det låter lite arrogant att säga att bara för att yxan är en relativt enkel pryl och har utvecklats under lång tid skulle det inte kunna gå att designa något nytt som är bättre eller åtminstone det bästa som går att göra utifrpn känd yxkonst.
Klart det finns variationer i vinklar och tyngdpunkt, tjocklek på huvud, etc etc som gör skillnad.

Räcker ju med att jämföra yxor från olika världsdelar så skiljer de sig åt. I usa prisar de ju t.ex. sin tomahawk-modell som ultimat skogsyxa, och den kan ju också se olika ut vilket syns på gränsfors båda "trade axe" modeller.

Kloka ord!
 
Utan både såg och yxa klarar man sig utomordertligt i skogen, sålänge som man kan koka något varmt över en liten eld.

Det är sanning. En liten "makeld" nära tarpen kan utöver rollen som kök även ge en behaglig värme länge med en liten mängd ved av god kvalitet. Det är min erfarnehet.
Sen kan det var en trygghet ibland att ha med sig en bra såg och större kniv (eller yxa, för de som föredrar att bära tungt ;) ), t ex regniga kalla dagar och på vintern. Men visst skulle det gå även då...Pojkasinnet och prylintresset sätter dock ofta stopp för sådant utövande.

EDIT: glömde förresten att rekomendera min favorityxa Roselli R850. Den hamnar ofta i jaktryggsäcken, dvs när man inte ska ut och gå och vikten oftast prioriterar bort den. Den klyver betydligt bättre än min Wetterling stora jaktyxa (hugger något sämre men helt tillräckligt) och är enormt skön att tälja med de gånger man finner ett sådant behov. 850 gram inkl väldigt väldesignat eggskydd.
 
Utan säga nått om yxan i fråga tycker jag det låter lite arrogant att säga att bara för att yxan är en relativt enkel pryl och har utvecklats under lång tid skulle det inte kunna gå att designa något nytt som är bättre eller åtminstone det bästa som går att göra utifrpn känd yxkonst.
Klart det finns variationer i vinklar och tyngdpunkt, tjocklek på huvud, etc etc som gör skillnad.

Räcker ju med att jämföra yxor från olika världsdelar så skiljer de sig åt. I usa prisar de ju t.ex. sin tomahawk-modell som ultimat skogsyxa, och den kan ju också se olika ut vilket syns på gränsfors båda "trade axe" modeller.

Det är självklart att det går att göra bra yxor till olika ändamål. Min poäng var att det sannolikt redan gjorts tidigare och att det idag snarare handlar om att kunna göra den billigare. Titta bara på kniv"utvecklingen", på vilket sätt skiljer sig en bra kniv idag rent designmässigt från en bra kniv som är väldigt gammal? Så länge användningsområdet är detsamma är designen i princip densamma, just för att den är rätt optimerad under många många generationers utveckling.

Nya material kan förstås medföra nya designer, mer anpassade till materialets egenskaper.
 
design är kompromisser

design handlar ju alltid om att balansera olika typer av kompromisser,
vill du har hög hårdhet - så kommer sprödheten att öka osv
Liten - stor
Vass egg - hållbar egg
Kostnad - kvalitet
 
...men naggande god! Jag äger rätt många yxor och jag kan inte säga annat än att Lars Fält och Gränsfors har designat en fantastiskt bra yxa. Den är liten och behändig men levererar verkligen bra. Den är lite som den perfekta avkomman avlad av en klyvyxa och en tomahawk. Den kräver visserligen lite teknik men det gör alla små yxor.

Många tycker att Outdoor yxan är dyr men jag anser att man får väldigt mycket för pengarna. Speciellt om man jämför vad man får betala för många så kallade överlevnadsknivar...

Den var mindre än jag tänkt mej.
Jag missade att mäta hur lång eggen var.
Om du har en, kan du mäta längden på eggen.

Tack på förhand.
 
Den var mindre än jag tänkt mej.
Jag missade att mäta hur lång eggen var.
Om du har en, kan du mäta längden på eggen.

Tack på förhand.

Längden på eggen är ca 65mm på mitt exemplar.

Bilder är ju alltid trevliga så jag tog några snabba bilder på min Outdoor och några av hennes systrar.

Bild 1 är en Outdoor axe och en Wetterlings Äventyrsyxa.
På bild 2 är det en GB Lilla Yxan, GB Outdoor Axe, Wetterlings Äventursyxan, GB Vildmarksyxa (gamla modellen på huvudet men med det nya skaftet), Wetterlings Stora Jaktyxa, GB Liten Skogsyxa.
 

Bilagor

  • IMG_3535.jpg
    IMG_3535.jpg
    45 KB · Visningar: 6,001
  • IMG_3532.jpg
    IMG_3532.jpg
    56.5 KB · Visningar: 6,733
Längden på eggen är ca 65mm på mitt exemplar.

Bilder är ju alltid trevliga så jag tog några snabba bilder på min Outdoor och några av hennes systrar.

Bild 1 är en Outdoor axe och en Wetterlings Äventyrsyxa.
På bild 2 är det en GB Lilla Yxan, GB Outdoor Axe, Wetterlings Äventursyxan, GB Vildmarksyxa (gamla modellen på huvudet men med det nya skaftet), Wetterlings Stora Jaktyxa, GB Liten Skogsyxa.

Fina bilder, bra för att kunna jämföra olika storlekar.
 
En fin liten yxa den där Outdooren. Vad tycker du den är bra till? Du verkar tycka det är en bra yxa, och en som jag som tycker yxor ska var större skulle tycka det vore kul att höra :)
 
Jag har två yxor, vildmarksyxan och lilla skogsyxan och fick jag bara välja en av dem skulle det bli lilla skogsyxan. Tycker den är perfekt när man är ute i skogen och fiskar eller vandrar några dagar.
Tycker den är bäst i förhållandet vikt / funktion.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.