Så kallad överlevnadsfilt?

?

E de inte skillnad på dessa? Har två hemma, en som verkar vara gjord i "hushållsfolie" och verkar hålla därefter, en annan som verkar vara gjord av "aluminiserad polyester plastish". Det senare verkar vara betydlig mer hållbar och praktisk så den åker med i innerfickan på jackan på turen.

Anekdot:
Fjellduken tillverkas i "polyuretanbelagd polyester med aluminiumbelagd insida"(citat från websida) för att just reflektera upp till 80% värme. Ska tydligen fungerat bra under en polarexpedition för där hade skidfararna tagit rast i just en dylik och fått en temp på strax över nollan(OM inte minnet sviker, gör så på gamla dar=) dock med någon form av värmekälla tror jag.

Blir nog en sådan då ponchon lägger av. Synd att de är lite dyra bara!
 
Ska tydligen fungerat bra under en polarexpedition för där hade skidfararna tagit rast i just en dylik och fått en temp på strax över nollan(OM inte minnet sviker, gör så på gamla dar=) dock med någon form av värmekälla tror jag.

Blir nog en sådan då ponchon lägger av. Synd att de är lite dyra bara!

Om skidåkarna uppnått en kroppstemp på strax över nollan avstår jag gärna denna pryl i min packning;)

Bifogar en bild på demo av en overall i liknande material utförd av en ledig KLM besättning mitt över nordpolen eller norra Alaska:)
 

Bilagor

  • Dia4308.jpg
    Dia4308.jpg
    42.2 KB · Visningar: 1,357
Re:?

Temp i själva säcken(ursäkta för otydlig beskrivning). Alltså utetemp -24 grader(genomsnitt under turen), vindavklylningseffekt uppskattad till -34 grader. Temp i vindsäcken uppskattades till +5-10 grader.
works for me...=)b
 
Men finns det inga fler övertygande argument kring huruvida aluminiumfiltar fungerar eller inte? Jag har läst mängder av rapporter som säger att dessa inte fungerar. Huvudargumentet brukar vara att marknaden försöker öka försäljningen av produkterna i bottensegmentet.
Samtidigt används den här av majoriteten (gissning), av alla elitförband i världen, och finns med i de flesta packningar bland de som arbetar med räddningsarbete.

Dessutom har jag en egen erfarenhet. Jag har en bubble pad från Hennessy Hammock. Denna är gjord i aluminiumbelagd bubbelplast och det är helt uppenbart så att den fungerar. I en hammock blir det omedelbart kallt om ryggen om man ligger i den under +15. Ligger jag på en Bubble pad, så känner jag omedelbar värme och med det också ett bevis på att den fungerar.

Så... Hur ligger det till egentligen?

Läste den här och blev lite förbryllad. Hur kan jag uppleva värme när det enligt alla inte är möjligt?

http://www.energy-experts.net/blog/?p=31

bubblepad-680px.jpg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Det verkar ju inte så svårt.. Överlevnad 4
MartinR Köpa överlevnadsfilt, var? Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.