Så kallad överlevnadsfilt?

Jag tänker på de tunna små foliefiltarna som säljs lite här och var.
Av ren nyfikenhet så undrar jag om detta verkligen kan vara något som är vettigt?
Släpper det igenom någon fukt utåt eller blir det som en tät plastpåse?
Ger det verkligen värme med "reflekterande material" eller är det luften som är uppvärmd genom tätt material?
Någon som har provat?
 
avrådes från

Jag tänker på de tunna små foliefiltarna som säljs lite här och var.
Av ren nyfikenhet så undrar jag om detta verkligen kan vara något som är vettigt?
Släpper det igenom någon fukt utåt eller blir det som en tät plastpåse?
Ger det verkligen värme med "reflekterande material" eller är det luften som är uppvärmd genom tätt material?
Någon som har provat?

Om det är en så kallad alu-filt så är den tät som en svart sopsäck men den är i metal och metal leder värme/kyla bra - dvs om du ligger på kall mark kommer den att påskynda din avkylning genom ledning av din kroppsvärme till den kallare marken (jag antar att du är varmare än marken).

/Patrik, som överlevt utan sådan filt hitills :)
 
De är till för tillverkarnas, grossisternas och bodarnas överlevande. En grå trädgårdssäck är vida bättre till mer, billigare och funktionellare.
 
rekommenderar
har alltid med mig en fil tar ingen plats (får plats i en ficka) och den är vattentätt går även bra att använda som reflektor vid eldning.
filten är även bra att värma upp folk som är nedkylda och blöta man lindar in personen med sina blöta kläder på , och sedan kan man vräka på med torra och varma kläder då får man ingen nedblötning av värme kläderna. man skapar ett våtvarmt omslag, denna metod gör även att personerna får lånsam upptining med minimalt afterdropp.

men som tango säger lägg inte folk på filten som enda lager utan filten ska användas mellan kropp och värme skikt.

man bygger även en nödbivack som är vattentät på under 1 minut med hjälp av filten
 
Våtvarmt omslag fungerar bra med stor plastsäck oxså, trädgårdsäcken jag brukar är på ca 250 liter, fast inte fullt så stor hopvikt. Den är större än nödfilten som finns i Akklas Mc plåsterpåse, 2x 1aförb, filt, sax, plåster, sårtvättare. Kojbygget får snabbt tätt tak med en delad plastsäck. Mn packning bor i en säck inne i ryggsäcken den andra bor i säckens lockficka, vida komfortablare än att vika in den i byxfickan.
 
Har inte prövat det själv men de som provade säckarna som man kryper ner i vid sjösäkerhetsutbildningen sa att de värmde mycket i början för att sedan bli kalla.
 
Åtskilliga tester har gjorts med dessa alufiltar av militärer, fjällräddare, räddningstjänster och sjöräddning. Alla har gett precis samma resultat.

En nedkyld människa har just ingen värme som strålar ut och således inte myket värme som kan reflekteras.

Om du har kläder på dig (vilket du har när du är ute) som isolerar och hindrar värmen från att stråla ut, hur mycket värme kan då reflekteras tillbaks???

Om du sitter still producerar inte kroppen någon värme som kan stråla tillbaks. Sitter man still fryser man ihjäl vare sig med eller utan aluminiumfilt!

ALLA metaller leder värme ut från värmekällan. Aluminium leder värme värst av alla. Varför tror ni att man rekomenderar att koka såser i aluminiumkastruler? Jo för att aluminiumet leder ut värmen över hela kastrullen och därför bränner såsen inte fast på samma sätt som med en kastrull i rostfritt stål. Aluminiumfilten leder mer värme än den reflekterar!

En vanlig yllefilt värmer mer, även när den är våt!

Men det är klart, aluminiumfilten kan ju alltid användas som skydd mot regn! ...eller mot mygg!
 
Åtskilliga tester har gjorts med dessa alufiltar av militärer, fjällräddare, räddningstjänster och sjöräddning. Alla har gett precis samma resultat.

En nedkyld människa har just ingen värme som strålar ut och således inte myket värme som kan reflekteras.

Om du har kläder på dig (vilket du har när du är ute) som isolerar och hindrar värmen från att stråla ut, hur mycket värme kan då reflekteras tillbaks???

Om du sitter still producerar inte kroppen någon värme som kan stråla tillbaks. Sitter man still fryser man ihjäl vare sig med eller utan aluminiumfilt!

ALLA metaller leder värme ut från värmekällan. Aluminium leder värme värst av alla. Varför tror ni att man rekomenderar att koka såser i aluminiumkastruler? Jo för att aluminiumet leder ut värmen över hela kastrullen och därför bränner såsen inte fast på samma sätt som med en kastrull i rostfritt stål. Aluminiumfilten leder mer värme än den reflekterar!

En vanlig yllefilt värmer mer, även när den är våt!

Men det är klart, aluminiumfilten kan ju alltid användas som skydd mot regn! ...eller mot mygg!
och filten är jobbig att få ner i fickan. ;)
har man en nedkyld person så alstrar han energi genom hutring och det man vill åstakomma är att inte vattnet dustar för det är den procesen som gör att han blir mera nedkyld man åstadkommer samma sak med en vanlig sopsäck. men aluminium filten är mera smidig att ha med sig i kläderna men jag har slälvklart sopsäckar i ryggsäcken med. är personen så nedkyld att den inte huttrar så tillför man värme i bålregionen och då finns de värme som reflekterar till baka.
men fans det en plastskynke utan aluminium så skull jag kunna jag använda den det jag är ute efter är en lätt tunn smidig vattentätt objekt.
aluminium filten är riktigt grym som reflektor för en eld.
 
Åtskilliga tester har gjorts med dessa alufiltar av militärer, fjällräddare, räddningstjänster och sjöräddning. Alla har gett precis samma resultat.

En nedkyld människa har just ingen värme som strålar ut och således inte myket värme som kan reflekteras.

Om du har kläder på dig (vilket du har när du är ute) som isolerar och hindrar värmen från att stråla ut, hur mycket värme kan då reflekteras tillbaks???

Om du sitter still producerar inte kroppen någon värme som kan stråla tillbaks. Sitter man still fryser man ihjäl vare sig med eller utan aluminiumfilt!

ALLA metaller leder värme ut från värmekällan. Aluminium leder värme värst av alla. Varför tror ni att man rekomenderar att koka såser i aluminiumkastruler? Jo för att aluminiumet leder ut värmen över hela kastrullen och därför bränner såsen inte fast på samma sätt som med en kastrull i rostfritt stål. Aluminiumfilten leder mer värme än den reflekterar!

En vanlig yllefilt värmer mer, även när den är våt!

Men det är klart, aluminiumfilten kan ju alltid användas som skydd mot regn! ...eller mot mygg!

Den är inte gjord i aluminum.....det är plast belagd med extremt tunnt aluminium sikt....
Så det där med värmledning kan du glömma....direkt...för alltid..
 
Att använda Alufilten som just filt är rätt värdelöst, att istället använda den som en del i en bivack med en eld och där filten istället blir en bra reflektor så gör den stor nytta. Vill man bygga ett riktigt varmt och bra skydd så är Mors Kochanskis super shelter att rekommendera men då krävs lite mer material.
 
Alu-filten har en bra poäng om man villsläpa runt på prylar för överlevnad: värmereflektor. Häng upp filten på insidan av din bivack, bygg en traditionell värmereflekterande vägg på andra sidan och placera elden imellan. Du kommer att ha det varmt och gott.

Som filt duger ylle fortfrande bra.

Och en parantes; alu leder värme väldigt bra, men inte "värst". Koppar, guld och silver leder alla värme fortare än alu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Det verkar ju inte så svårt.. Överlevnad 4
MartinR Köpa överlevnadsfilt, var? Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.