Är tändstickor miljövänliga?

Eld är obra har du inte hör miljönissarna? Var en karl och käka kallt;)

Har stormtändstickor i reserv, tänder mest med engångständare, kan gnida pinnar, slå med flinta och eldstål och har något kök med gnisständare som fungerar ännu. Men vi gör mest upp brasa på våra turer. Mest miljöobra torde stålull och 4,5V batteri vara, i varje fall viktmässigt. I en brasa är det ju lätt att elda brända tändstickor. När jag behöver stormstickor och det är kanske 5-10x om året bär jag hem stumparna och eldar dem i spisen.
Tändstickorna är ju dubbelimpregnerade före tändsatsmonteringen.
Liknelsen sila mygg och svälja kameler ligger väl nära.
Hur kommer du och jag runt i världen och var kommer vår mat från?
 
Visste att jag skulle få sådana svar men jag ser mer den hela bilden. 250 miljoner tändstickor om dagen bara på Swedish match är ju inte så obetydligt. Vad vi än gör handlar det om tonnage.
 
Visste att jag skulle få sådana svar men jag ser mer den hela bilden. 250 miljoner tändstickor om dagen bara på Swedish match är ju inte så obetydligt. Vad vi än gör handlar det om tonnage.

Nästa tanke blir då vad tänder vi med de där 250 miljonerna tändstickor och hur många ton blir det?

Har vi då återfört tändstickan till det tämligen betydelselösa?
 
För ca 30år sen gjorde vi studiebesök på SM, då exporterades ca 3/4 av produktionen.
Sedan dess har rökning här sjunkit än mer. Då ansågs rökare vara ca 80% av konsumenterna för SM.
Precis som om 2g tändstickor kontra lika eller fler kilo ved så verkar frågan lite sökande efter obra ting.
Med tanke på hur mycket fossila bränslen som går åt för att du och vi alla skall kunna få vår dagliga mat.
 
Frågeställningen var väl hur man bäst (för miljön) gör upp en eld, eller hur? Inte huruvida det finns saker i allmänhet som är värre för miljön än tändstickor, vilket jag tror att de flesta inser.
 
Senast ändrad:
Jag skulle gissa på att Eldpistong hamnar långt upp på listan över miljömässiga sätt att tända en eld. Är man normalt varsam med eldpistongen lär den hålla hela livet.
 
Swedish Match

Bara som upplysning så håller Swedish Match inte på med cigaretter alls nuförtiden. En kompis kollega var less på att få klä skott för alla oss som tror att de prånglar på skolundgomar cigaretter:

Snus and snuff - Swedish Match has a leading position in Scandinavia. In the US, Swedish Match is well positioned as the third largest snus and moist snuff company. Swedish Match also has a 50/50 joint venture with Philip Morris International to develop new snus markets. Read more about Snus and snuff.

Other tobacco products - Swedish Match maintains a significant presence for US mass market cigars. Swedish Match is the largest manufacturer of US chewing tobacco with market leading brands. Nearly all the products are sold exclusively on the US market. Read more about Other tobacco products.

Lights - Swedish Match maintains a leading position in a number of markets for matches. The brands are mostly local and hold a strong position in their respective markets. Swedish Match is a key player in the international market for disposable lighters. Read more about Lights.



För ca 30år sen gjorde vi studiebesök på SM, då exporterades ca 3/4 av produktionen.
Sedan dess har rökning här sjunkit än mer. Då ansågs rökare vara ca 80% av konsumenterna för SM.
Precis som om 2g tändstickor kontra lika eller fler kilo ved så verkar frågan lite sökande efter obra ting.
Med tanke på hur mycket fossila bränslen som går åt för att du och vi alla skall kunna få vår dagliga mat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.