Trädvandal i Delsjön

Det kanske inte är samma som gäller i södra sverige men här i norr kan man inte ta frö som kommer för långt söderut, den då invintrar för sent och dödligheten i beståndet kommer att bli stor...
Vad jag kan minnas tillhör granen (Picea abies) den naturliga svenska floran, även om den nu inte har hunnit sprida sig till de sydligaste delarna av vårt land sedan den sista istiden så ligger även skåne innom dess utbredningsområde ( finns ju långt ned i Polen...)
Så om vi då dödar alla granar i söder hämmar vi då inte dess naturliga spridning?

Att granen inte trivs i södra sverige är enligt mig fel, det som missgynnar granen är ett skogsbruk utan trädslagsblandning och med stora likåldriga bestånd, det gör den känslig för stormar, rotröta osv...
 
Det kanske inte är samma som gäller i södra sverige men här i norr kan man inte ta frö som kommer för långt söderut, den då invintrar för sent och dödligheten i beståndet kommer att bli stor...
Vad jag kan minnas tillhör granen (Picea abies) den naturliga svenska floran, även om den nu inte har hunnit sprida sig till de sydligaste delarna av vårt land sedan den sista istiden så ligger även skåne innom dess utbredningsområde ( finns ju långt ned i Polen...)
Så om vi då dödar alla granar i söder hämmar vi då inte dess naturliga spridning?

Att granen inte trivs i södra sverige är enligt mig fel, det som missgynnar granen är ett skogsbruk utan trädslagsblandning och med stora likåldriga bestånd, det gör den känslig för stormar, rotröta osv...

Att man inte tar frön från träd längre söderut när man planterar gran i Skåne beror på att det inte finns gran där... Som en nödlösning tar man frön österifrån och då är Baltikum, Vitryssland och Polen populära områden. Att granen ingår i den svenska floran är helt klart men den är inte naturlig i hela Sverige även om den fanns i Skåne efter efter inlandsisen drog sig tillbaka. Det finns granfossil i Skåne som är 14000 år men dessa populationer dog ut ganska snart.

Att granen inte trivs i Skåne syns tydligt på träden och det har ändrats mycket de senaste åren med milda vintrar. Jag tror att granen är dödsdömd som skog i Skåne och Halland i alla fall och kommer att ersättas med lövträd. Jag odlar själv gran Picea abies och ser man hur träden påverkas av klimatförändringarna så tycker jag det är troligt att granen försvinner. Att den är planterad i monokulturerna gör att det bara går snabbare :) Det är stor skillnad på träden idag jämfört med 10 år sedan...

/Stellan
 
Misstänkt förhörd om Gransabotage.

"Cirka 6 000 träd i ett av Göteborgs mest populära friluftsområden har skadats av någon eller några som år efter år skurit i träden, ofta så svårt att de dött.

Nu har polisen hittat en misstänkt, en medelålders man, som tagits in för förhör, uppger SVT:s Västnytt.

Mannen har släppts, men misstankarna mot honom kvarstår.

Den systematiska vandaliseringen av träd riktar sig främst mot granar, men också ek och bok har angripits."


Källa: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.710235-misstankt-forhord-om-gransabotage
 
Att granen inte skulle vara hemmahörande i Skåne och längs västkusten är bara rent trams. Granen har inget ställe där den är "hemmahörande" utan den växer där marken är tillräckligt torr/mager och temperaturen tillräckligt låg för att den skall kunna konkurrera ut lövträden. Under vikingatiden var hela svealand täckt av lövskog, men sedan dess har den konkurrerats ut av granen, eftersom den är bättre anpassad till förhållandena där. Granens inträde i Skåne har aktivt motarbetats av "granhatarna" men den har fortsatt sprida sig naturligt söderut i Skåne. Det finns ingenting annat som kan "ersätta" granen, eftersom granen utgör den sista successionen, liksom bokarna gör i lövskogen. Det går inte att dra någon skarp gräns för var granen skulle konkurrera ut lövträden och inte. Det sannolikaste är att om naturen fick ha sin egen gång så skulle de mer höglänta, stenigare delarna av Skåne täckas av gran, och de mer låglänta och bördigare delarna av lövskog.
 
Den stora delen av de södra skogarna är ett resultat av odling. I början på förra seklet blev det poppulärt att odla gran som hade en kortare livscykel än tidigare vegitation. Mammon, ved och virke lockade. Mina släktingar som då planterade fur fick sina kängor från de som var modernare och mera måna om en snabbare avkastning.
Senar naturkramare som utnämnt planterad skog till urskogsliknade och lyckats få fram reservatsregler visade själva lika lite naturkunskap som dåvarande länsstyrelse som kopierade dem rakt av. Visst är sverige fantastiskt. Konfiskation i bästa rövarstil med naturvård som argument.

god fortsättning
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...