Trädvandal i Delsjön

Med en kopp kaffe i handen sitter jag o läser morgoblaskan på nätet. Göteborgsposten har idag en artikel, eller ja, ett tv-inslag om grandödaren eller trädvandalen som han/hon oxå kallas. En person går med ett skarpt verktyg och skär snitt runt hela träden. Detta får till följd att de måste fällas. 1300 träd har drabbats!
Detta är fruktansvärt. Hur fan får man stopp på det? Dags för ett medborgargarde? Då får man ju dessutom ett skäl att lufsa mera. "Jag måste ju ut o vakta grannarna, älskling!"

Skämt åsido, borde inte vi kunna göra något?
 
Med en kopp kaffe i handen sitter jag o läser morgoblaskan på nätet. Göteborgsposten har idag en artikel, eller ja, ett tv-inslag om grandödaren eller trädvandalen som han/hon oxå kallas. En person går med ett skarpt verktyg och skär snitt runt hela träden. Detta får till följd att de måste fällas. 1300 träd har drabbats!
Detta är fruktansvärt. Hur fan får man stopp på det? Dags för ett medborgargarde? Då får man ju dessutom ett skäl att lufsa mera. "Jag måste ju ut o vakta grannarna, älskling!"

Skämt åsido, borde inte vi kunna göra något?

Vad menar du exakt? Ska vi hjälp honom/henne eller ska vi sätta dit person?

Granar vid Göteborg är inte ett naturligt inslag i floran. Granar är en främmande art längs västkusten och i Skåne. Är Granmördaren en anonym naturvårdkämpe eller en dåre som inte gillar granar? Är det bara granar som utrotas eller är det fler arter? Känner inte till området och har inte varit där så det är därför jag frågar.

Hade någon anonymt mördat jättelokor runt Göteborg skulle det inte ha blivit någon i GP...

/Stellan
 
Anonym naturvårdkämpe?

Förmodligen. Granar i Göteborg är som mårdhundar på Haparanda Sandskär, ett onaturligt inslag. Eftersom de hotar den naturliga floran ska de naturligtvis utrotas. ;)

Hörde att det bara var granträd som han/hon inte gillade! Alltså inget enda björkträd var skadat!

/Janne
Björkar ger sig inte så lätt. Ett tunnt snitt vallar de över. Man måste ta bort 20 cm bark runtom för att få död på dem. Lämnar man minsta strimma innerbark kvar så överlever de.
 
Förmodligen. Granar i Göteborg är som mårdhundar på Haparanda Sandskär, ett onaturligt inslag. Eftersom de hotar den naturliga floran ska de naturligtvis utrotas. ;)

.

Skönt att någon fattar... Om vi nu ska ha en bekämpning av onaturliga inslag i floran och faunan tycker jag att det är konstigt att man klagar när någon gör det ideellt. Varför ska vissa främmande arter vara "finare" än andra? Ser man på skadorna på ursprunglig natur så gör en granplantering betydligt mer skada än några jättelokor som man brukar klaga på.

Vem äger marken i området? Är det statlig mark så borde alla vara glada :)

/Stellan
 
Granar har väl invandrat kontinuerligt de senaste 100-tals åren och trängt längre in i dalar:

Se karta:
http://www.sna.se/webbatlas/kartor/...and=S&karta=gran_1_000_ar_fore_nutid&beta=smn

Det är alltså inte särskilt onaturligt utan ganska naturligt: eller skulle man ta bort alla granar i hela södra Sverige?
Senaste 2000 åren verkar lövskogarna ha gått tillbaka (utesluter väl i princip mänsklig påverkan) tydligen var klimatet bättre förr.

Se: http://www.sna.se/webbatlas/kartor/...maband=S;lang=SE;karta=tidigboreal_tid;vt1=OK

Bara att vänja sig, men om det blir som uppvärmningsförespråkarna säger så kommer väl lövskogen breda ut sig igen, ergo så behöver man inte ondgöra sig över granarna.
 
Förlorad gran-sämja

Oavsett om granen är naturligt förekommande eller inte (om man helt bortser från den annars väldigt intressanta debatten vad som är "naturligt" och inte), så äger väl Någon träden, varför Någon rättmätigen blir förbannad? Om någon river upp mina tomatplantor eftersom "tomater inte växer naturligt i Västerbotten" så ska de få se på fan. Vad jag menar är att ekonomiska intressen troligen avgör om man blir förbannad eller inte; troligen äger någon granarna men knappast jättelokorna.

Skämt åsido. Det kan knappast vara varken lagligt eller schysst att smyga runt och förstöra andras egendom, bara för att den inte är "naturlig".
 
Oavsett om granen är naturligt förekommande eller inte (om man helt bortser från den annars väldigt intressanta debatten vad som är "naturligt" och inte), så äger väl Någon träden, varför Någon rättmätigen blir förbannad? Om någon river upp mina tomatplantor eftersom "tomater inte växer naturligt i Västerbotten" så ska de få se på fan. Vad jag menar är att ekonomiska intressen troligen avgör om man blir förbannad eller inte; troligen äger någon granarna men knappast jättelokorna.
QUOTE]

Visst finns det en ägare till granarna och det kan vara en privatperson eller staten. Vem som äger området vid Delsjön vet jag inte. Att ägaren blir förbannad är inte så konstigt för även om granarna inte är naturliga så finns det ett värde i dem. Angående jättelokorna så är det även markägaren som äger dem och om du ska utrota dem så ska du även fråga honom om det är ok. Det ekonomiska värdet för jättelokorna är betydligt lägre än för granarna så antagligen så blir ingen förbannad om man mördar dem.

/Stellan
 
Granar har väl invandrat kontinuerligt de senaste 100-tals åren och trängt längre in i dalar:

Se karta:
http://www.sna.se/webbatlas/kartor/...and=S&karta=gran_1_000_ar_fore_nutid&beta=smn

Det är alltså inte särskilt onaturligt utan ganska naturligt: eller skulle man ta bort alla granar i hela södra Sverige?
Senaste 2000 åren verkar lövskogarna ha gått tillbaka (utesluter väl i princip mänsklig påverkan) tydligen var klimatet bättre förr.

Bara att vänja sig, men om det blir som uppvärmningsförespråkarna säger så kommer väl lövskogen breda ut sig igen, ergo så behöver man inte ondgöra sig över granarna.

Det finns ganska många åsikter och teorier om hur granen vandrade in och om den kom först från norr eller från söder. Sedan kommer nästa fråga om var den är naturlig eller onaturlig och där blir det svårare att avgöra. Därefter kan man även diskutera om granarna i granplanteringar i Sverige är naturliga med tanke hur mycket frö som är importerat från Östeuropa och är av ett annat genetiskt ursprung dvs de är ett onaturligt inslag i den svenska naturen.

Kollade lite på dina kartor och blev lite skeptiskt till dem... Vad jag har fått lära mig så är granen inte ett naturligt inslag i Skåne, Blekinge och längs Västkusten men dina länkar visar något annat men upplösningen på dem är kanske inte så exakt... Svårt att vet hur naturen såg ut för 1000 år sedan.

Här är två länkar om granens invandring

http://www2.slu.se/forskning/2005/faktaskog/FS05-12.pdf

http://sbf.c.se/www/pdf/98(5)/Lindbladh.pdf

Att granen inte trivs i södra Sverige syns tydligt nu. De senaste åren har tagit hårt på dem och bland annat har parasiterna på dem ökar. Sen har även de senaste årens vinterstormar tagit en del.

/Stellan
 
Det finns inga naturliga granskogar längs västkusten. Enstaka träd är säkert självsådda men alla större bestånd av gran är planterade. Det är inte heller granskogar som uppstår om marker lämnas att växa igen av sig själva. Då kommer först diverse buskar som viden, enar, slån eller brakved och pionjärträd som björk och tall. Så småningom kommer ek eller bergek, mera sällan bok.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...